Martijn z'n V70 classic 2.5 10v MT

Gestart door Martijn-V70, 16-12-2016 16:30:11

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Martijn-V70

Citaat van: stuuraandeverkeerdekant op 04-02-2017 11:15:46
Holy! Dat is best een bolle hand. Het is dat de handschoen nog geen middelvinger opsteekt, maar duidelijk is de foto wel

Jep, klusje te doen, alleen gaat me dat niet alleen lukken. Dus of samen met een helpende hand uit de omgeving (friesland) of de garage...

razorx

Citaat van: san op 04-02-2017 11:40:23
Ok..maar waar gaat de lucht heen zodra de olievuldop erop zit dan,naar je carterventilatie?Die zit dus verstopt neem ik aan?heb ik t zo goed?
Klopt helemaal. Uiteindelijk zullen de keerringen er uit gedrukt worden.

stuuraandeverkeerdekant

Die carterventilatie zit verstopt ja. Normaal zuigt ie oliedampen weg en brengt de resterende olie terug naar het carter, maar als ie verstopt zit lukt dat niet meer. En daarom is het goed om al die pijpjes en slangen te vervangen en de openingen schoon te maken. Ik ga het binnenkort zelf ook doen. Mijn handschoentje stond bij lange niet zo bol als deze, bij mij zijn vooral de pijpjes  hard en broos geworden - wat ook weer kan gaan lekken waardoor het olieverbruik omhoog kan gaan. Als je een beetje zoekt vind je behoorlijk wat topics over de carterventilatie, leuk leesvoer   :)
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

Martijn-V70

Citaat van: stuuraandeverkeerdekant op 04-02-2017 12:41:13
Die carterventilatie zit verstopt ja. Normaal zuigt ie oliedampen weg en brengt de resterende olie terug naar het carter, maar als ie verstopt zit lukt dat niet meer. En daarom is het goed om al die pijpjes en slangen te vervangen en de openingen schoon te maken. Ik ga het binnenkort zelf ook doen. Mijn handschoentje stond bij lange niet zo bol als deze, bij mij zijn vooral de pijpjes  hard en broos geworden - wat ook weer kan gaan lekken waardoor het olieverbruik omhoog kan gaan. Als je een beetje zoekt vind je behoorlijk wat topics over de carterventilatie, leuk leesvoer   :)

Ik heb me er de afgelopen tijd aardig over ingelezen. Ik denk dat ik stiekem al vermoedde wat er zou gaan komen. Het lijkt me ook echt wel iets om zelf mee aan de slag te gaan maar dat ga ik niet in mijn eentje doen. Ik heb geen twee linker handen maar wat sleutelen betreft heb ik vandaag de spits afgebeten met het vervangen van de ontsteking. De CV daar heb ik echt hulp bij nodig. Dus bij deze een oproep aan mensen die er ervaring mee hebben en me er mee willen helpen, noorden des lands gaarne. :D

Martijn-V70

Citaat van: razorx op 04-02-2017 11:49:42
Klopt helemaal. Uiteindelijk zullen de keerringen er uit gedrukt worden.

Ohw, joy!  :eusa_shifty:

Martijn-V70

Zo, vanochtend voor het eerst "echt" aan het sleutelen geweest aan mijn V70. Zoals jullie een stukje terug kunnen lezen heb ik als eerste de "handschoentest" gedaan om het functioneren van de carterventilatie te testen. De test ging goed, de werking van de CV is dat echter niet. Dat verhaal wordt vervolgd.

De auto kon lekker binnen staan na het grondig aanpakken en opruimen van de loods, dus er kon droog en enigszins warm gesleutels worden.



Als eerste de bougiekabels en de verdeelkap + rotor verwijderd. De doppen van de bougiekabels waren gemerkt dus dat maakte het terugplaatsen van de nieuwe makkelijk.









Ik kwam er achter dat ze er bij bougiecord ook over nagedacht hebben. Het plastic kapje wat de kabels bij elkaar houd heeft ook een nummering waardoor je precies kunt zien welke kabel waar moet.





Na het vervangen van de bougiekabels, rotor en verdeelkap heb ik eerst dat deel weer in elkaar gezet en de motor gestart om te kijken of het goed was gegaan. Mocht er een kinkje in de kabel zitten dan is de oorzaak sneller gevonden dan wanneer ik alles weer bij langs zou moeten. :eusa_doh:

Daarna was de bobine aan de beurt, ik heb het luchtfilterhuis wat uit elkaar gehaald omdat het anders wat moeilijk was de onderste boutjes te bereiken.



Het verschil tussen oud en nieuw is goed te zien. Alles wat er op zat was nog origineel voor zover ik het kon beoordelen.





Toen de laatste dingen weer gemonteerd en klaar is kees! :eusa_dance:



Toen de moeilijkste klus van de dag, de bagage rolhoes monteren die ik op de kop had getikt...  ;D



Al met al een leuke ochtend, lekker met de auto bezig geweest. Het is voor veel mensen misschien een simpel klusje. Voor mij was dit de eerste keer dat ik zelf aan een auto sleutelde. Ik vond het erg leuk om te doen, dus met een tevreden gevoel naar huis gereden! :eusa_dance:

Martijn-V70

Owja, en het motortje roffelt merkbaar beter. Loopt een stuk mooier en zachter.

Vulk


Martijn-V70


stuuraandeverkeerdekant

#99
Netjes en leuk om te zien! Bagage rolhoesje moet ik zelf ook nog even zoeken.

Mocht mijn carterventilatie helemaal goed gaan (en dat krijg je vanzelf te zien op mijn blog of in de HELLUP pagina's van dit forum) dan help ik je graag maar zit nou niet echt in het noorden van het land. Wellicht spoken er meer noorderlingen rond op t forum?

EDIT: Maar ik heb ook het vermoeden dat wanneer je eerst de 'gemakkelijkere' klusjes afgaat dat je dan genoeg moed verzamelt om ook de carterventilatie binnekort eens aan te pakken!   

:D
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

henry classic v70

Citaat van: stuuraandeverkeerdekant op 04-02-2017 14:47:07
EDIT: Maar ik heb ook het vermoeden dat wanneer je eerst de 'gemakkelijkere' klusjes afgaat dat je dan genoeg moed verzamelt om ook de carterventilatie binnenkort eens aan te pakken!   

:D

Caterventilatie vervangen is best een klus zeg maar...
Inlaatspruitstuk moet dan eigenlijk aan de kant om overal goed bij te kunnen
600.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
265.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

Martijn-V70

Citaat van: henry classic v70 op 04-02-2017 16:23:18
Citaat van: stuuraandeverkeerdekant op 04-02-2017 14:47:07
EDIT: Maar ik heb ook het vermoeden dat wanneer je eerst de 'gemakkelijkere' klusjes afgaat dat je dan genoeg moed verzamelt om ook de carterventilatie binnenkort eens aan te pakken!   

:D

Caterventilatie vervangen is best een klus zeg maar...
Inlaatspruitstuk moet dan eigenlijk aan de kant om overal goed bij te kunnen

Ik heb ook speciaal een plankje hier in huis leeg geruimd om de verzamelde moed op te sparen, het plankje is overigens nog leeg...  :eusa_whistle:

razorx

Citaat van: stuuraandeverkeerdekant op 04-02-2017 14:47:07
Netjes en leuk om te zien! Bagage rolhoesje moet ik zelf ook nog even zoeken.

Mocht mijn carterventilatie helemaal goed gaan (en dat krijg je vanzelf te zien op mijn blog of in de HELLUP pagina's van dit forum) dan help ik je graag maar zit nou niet echt in het noorden van het land. Wellicht spoken er meer noorderlingen rond op t forum?

EDIT: Maar ik heb ook het vermoeden dat wanneer je eerst de 'gemakkelijkere' klusjes afgaat dat je dan genoeg moed verzamelt om ook de carterventilatie binnekort eens aan te pakken!   

:D
Zo werkt dat inderdaad.
Ik was in het begin alleen wat overmoedig met een distributiewissel die ik compleet verpestte  :D . Dacht dat ik alles kon ook zonder routine.

Doet me ineens denken aan het volgende  ;D:

Martijn-V70

Een vermelding waard, vind ik, WAT een verschil maakt het als je bougiekabels van '96 en een bobinekabel van '95 vervangt door een set verse. Aangevuld met de bobine, verdeelkap en rotor. Van die laatste 3 kan ik niet vaststellen wanneer en of ze eerder zijn vervangen maar het blokje is van een rommelend tuffend en hortend en stotend ding ineens een zijdezacht lopend strijkorkest geworden (met een flinke contrabas-partij uiteraard). Ongelooflijk zeg wat voor een verschil dat maakt. Hij pakt bij het wegrijden vanuit stilstand ook veel lekkerder op en is een stuk soepeler en vergevingsgezinder in de lage toeren.

Wat verder nog bijdraagt aan de blijdschap is dat het koelvloeistof-verbruik nihil is (5000 km). Olieverbruik hebben we het later nog weer eens over, eerst die PCV maar eens fixen... ;D

stuuraandeverkeerdekant

Citaat van: razorx op 04-02-2017 20:05:06
Citaat van: stuuraandeverkeerdekant op 04-02-2017 14:47:07
Netjes en leuk om te zien! Bagage rolhoesje moet ik zelf ook nog even zoeken.

Mocht mijn carterventilatie helemaal goed gaan (en dat krijg je vanzelf te zien op mijn blog of in de HELLUP pagina's van dit forum) dan help ik je graag maar zit nou niet echt in het noorden van het land. Wellicht spoken er meer noorderlingen rond op t forum?

EDIT: Maar ik heb ook het vermoeden dat wanneer je eerst de 'gemakkelijkere' klusjes afgaat dat je dan genoeg moed verzamelt om ook de carterventilatie binnekort eens aan te pakken!   

:D
Zo werkt dat inderdaad.
Ik was in het begin alleen wat overmoedig met een distributiewissel die ik compleet verpestte  :D . Dacht dat ik alles kon ook zonder routine.

Doet me ineens denken aan het volgende  ;D:
http://ikdenkvoor.nl/sites/default/files/styles/large/public/field/image/Ik%20heb%20het%20nog%20nooit%20gedaan%20dus%20ik%20denk%20dat%20ik%20het%20kan%20Voordenken.jpg?itok=J_SumSSJ

Maar leverde wel weer mooi leesvoer op! 

;D
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!