Martijn z'n V70 classic 2.5 10v MT

Gestart door Martijn-V70, 16-12-2016 16:30:11

Vorige topic - Volgende topic

KIM

Ai ai wat heb ik slecht gelezen...
Sorry.

Martijn-V70

Citaat van: KIM op 28-09-2017 20:13:33
Ai ai wat heb ik slecht gelezen...
Sorry.

Het overkomt de besten ;D

UserID6342

Idd bij koppelingwissel meteen de krukaskeerring meepakken want je hebt de boel toch nu los liggen en zoveel werk extra is het niet.
Volvo heeft origineel zowel Sachs als Luk gemonteerd qua koppeling, kriskras door elkaar heen, maar het meeste kom je de Sachs set tegen.

Martijn-V70

Citaat van: Dirk342 op 29-09-2017 06:43:03
Idd bij koppelingwissel meteen de krukaskeerring meepakken want je hebt de boel toch nu los liggen en zoveel werk extra is het niet.
Volvo heeft origineel zowel Sachs als Luk gemonteerd qua koppeling, kriskras door elkaar heen, maar het meeste kom je de Sachs set tegen.

Bedankt voor de info! Nu kan ik het boodschappenlijstje vast klaar maken.  ;D

The Volvoboy

De ervaring die ik heb is dat er best wel logica in zit. Alle koppelingen voor een enkelmassavliegwiel komen bij Sachs vandaan, de koppelingen voor een tweemassavliegwiel komen bij LUK vandaan (die van de 2.4 in ieder geval, hoe het bij de M4.4 turbo's zit weet ik niet.

In ieder geval, als je voor je '97 10V een Sachs koppeling pakt, heb je een originele (en dus de goeie). De 10V van m'n vader hebben we vlak na aanschaf laten voorzien van een nieuwe koppeling (LUK, bleek achteraf). Wat een ramp. Nu een Sachs koppeling erin en rijdt zoals mijn 10V deed. Let trouwens wel even op wat voor druklager je moet hebben. Een MY97 heeft een mechanisch druklager net zoals een 850, een MY98 heeft een hydraulisch druklager. Kun je zien aan de hevel op de bak of, als je niet weet waar je naar moet kijken, kun je kijken naar je contactsleutels: één of meerdere harde kunststof sleutels zoals een 850: MY97, heb je een 'kauwgom'sleutel: MY98.
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red metallic - 17'' Comets - 702.000km
'00 - Volvo V70 2.4T AWD Nordic - LPG - Venetian Red metallic - 16" Helium - 418.000km
'95 - Volvo 850 2.3 T-5R Aut. - Black Stone Solid - 17" Titans - 392.000km
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 356.000km

Martijn-V70

Citaat van: The Volvoboy op 29-09-2017 13:01:30

De ervaring die ik heb is dat er best wel logica in zit. Alle koppelingen voor een enkelmassavliegwiel komen bij Sachs vandaan, de koppelingen voor een tweemassavliegwiel komen bij LUK vandaan (die van de 2.4 in ieder geval, hoe het bij de M4.4 turbo's zit weet ik niet.

In ieder geval, als je voor je '97 10V een Sachs koppeling pakt, heb je een originele (en dus de goeie). De 10V van m'n vader hebben we vlak na aanschaf laten voorzien van een nieuwe koppeling (LUK, bleek achteraf). Wat een ramp. Nu een Sachs koppeling erin en rijdt zoals mijn 10V deed. Let trouwens wel even op wat voor druklager je moet hebben. Een MY97 heeft een mechanisch druklager net zoals een 850, een MY98 heeft een hydraulisch druklager. Kun je zien aan de hevel op de bak of, als je niet weet waar je naar moet kijken, kun je kijken naar je contactsleutels: één of meerdere harde kunststof sleutels zoals een 850: MY97, heb je een 'kauwgom'sleutel: MY98.

Bedankt voor alle nuttige info, mijn sleutel is van "kauwgom", handig ezelsbruggetje :D

UserID6342

Citaat van: The Volvoboy op 29-09-2017 13:01:30

Bovengesteld ben ik dus niet met je eens (zie citaat) en ik weet zeker Dennis ook niet.  Het is toch raar te noemen dat jij dat niet aantreft en wij wel als we een bak erachter uit halen ???

The Volvoboy

Wat jij wil Dirk. Als ik een koppeling voor een 10V bestel komt er een Sachs koppeling in een Volvo doosje. Als ik een koppeling voor een 2.4 bestel komt er een LUK koppeling in een Volvo doosje. Dat is mijn ervaring, net als dat de Sachs koppeling in een 10V veel fijner is dan een LUK koppeling.

Edit: mijn 850R koppeling die uit een Volvo doosje komt, komt overigens ook bij Sachs vandaan.
'00 - Volvo V70 2.4T AWD Nordic - LPG - Venetian Red metallic - 16" Helium - 418.000km

Martijn-V70

En weer terug naar de veerpoot. Ik heb de rubbers en lagers inmiddels besteld, en die komen maandag binnen. Nu begin ik een beetje te twijfelen over de rest van die veerpoot.

De situatie:
Ik ga er voor het gemak even van uit dat de boel er al de totale 258xxx km onder zit.
De overweging is de volgende: Voor de lagers en rubbers moet de boel er onder weg, en simpele ziel als ik ben denk ik dan: Als de boel los ligt, moet alles door de handen, en als het dan logischerwijs aan het einde van zijn levensduur is gekomen, dan plaats ik er liever meteen nieuwe onderdelen voor terug om zo kosten in de toekomst te voorkomen.
Maarrrrrr, hoe lang gaat de boel zo ongeveer mee? Ik praat dan over veren en schokbrekers.
Ik snap dat vervangen door nieuw altijd de veiligste optie is, maar hoe groot is de kans dat de veren en schokbrekers aan het laatste stukje levensduur zijn begonnen? Ik wil ook niet prima onderdelen vervangen terwijl het niet nodig is.
Dus wat is wijsheid?
Als ik ga vervangen zou ik standaard schokbrekers OEM willen maar qua veren de boel iets omlaag willen brengen omdat de neus wel erg hoog staat, maar goed, daarmee loop ik op de zaken vooruit, dat is het hart dat spreekt en niet het verstand, dus terug naar het verstand. Wat te doen? Ik hoop dat jullie me een stukje op weg kunnen helpen, vooral qua te verwachten levensduur van de genoemde onderdelen.

V70geRwin

Schokdempers eigenlijk direct meenemen.
Ze slijten langzaam en dat merk je pas als je er nieuwe onder hebt.
Een paar nette sachs via ebay.de scoren om de kosten te drukken.

Veren hoeft niet tenzij je de hoogte aan wil passen.
Een setje Apex bijv kost 100 rondom, kan je ook alleen de voorveren van gebruiken bijvoorbeeld.

Martijn-V70

Citaat van: V70geRwin op 30-09-2017 21:07:37
Schokdempers eigenlijk direct meenemen.
Ze slijten langzaam en dat merk je pas als je er nieuwe onder hebt.
Een paar nette sachs via ebay.de scoren om de kosten te drukken.

Ok, dat is helder, dan nemen we die meteen mee.

Citaat van: V70geRwin op 30-09-2017 21:07:37
Veren hoeft niet tenzij je de hoogte aan wil passen.
Een setje Apex bijv kost 100 rondom, kan je ook alleen de voorveren van gebruiken bijvoorbeeld.

Dat is dan wel het overwegen waard. Ik weet alleen niet zo goed hoeveel ik wil/moet verlagen. Ik heb achter standaard nivomats en ik wil de boel wel graag een beetje in verhouding hebben. Ik zie veel veren voorbij komen met 40 mm verlaging maar als ik dat alleen voor toepas dan vind ik dat nogal een verschil ten opzichte van achter.

Ik twijfel ook nog over een veerpootbrug omdat de berichten daarover wel erg goed zijn als het gaat om verbetering van het weggedrag.

V70geRwin

Eibach verlagingsveren zijn iets duurder maar verlaagt minder dan Apex.
Apex verlaagt 4cm tov standaard en Eibach ongeveer 3cm.
Eibach ook meestal het voordeligst op ebay.de

Als de nivomats nog goed bevallen kan je die houden.
Daar zijn bussen voor die je er tussen schroeft voor 2 cm verlaging.
Omdat bij nivomats de demper de hoogte bepaald ipv normaal de veer plaats je de bus in de auto waar de bovenkant van de schokdemper vast zit, deze komt 2cm hoger te liggen en dus een verlaging van 2cm.
O.a. european tuning verkoopt die.

Een veerpootbrug voor helpt zeker voor de stabiliteit en zorgt dat het binnenste wiel langer grip houd in krappe bochten. De koets wordt er voelbaar stijver van.

The Volvoboy

Je kunt ook een set R-veren scoren. 2cm omlaag, zodat het gapende gat in de wielkast voor wat kleiner wordt en de auto weer in verhouding is. R-veren kan prima icm originele Sachs SuperTouring dempers en je houdt ongeveer het originele karakter van het onderstel (iets steviger door de R veren, maar niet stug of stuiterig).

Martijn-V70

Citaat van: The Volvoboy op 01-10-2017 09:36:38
Je kunt ook een set R-veren scoren. 2cm omlaag, zodat het gapende gat in de wielkast voor wat kleiner wordt en de auto weer in verhouding is. R-veren kan prima icm originele Sachs SuperTouring dempers en je houdt ongeveer het originele karakter van het onderstel (iets steviger door de R veren, maar niet stug of stuiterig).

Het is inderdaad vooral dat gapende gat wat me stoort. Qua weggedrag schiet ik waarschijnlijk al een hoop op met nieuwe schokbrekers Ik rijd nu nog op 205/55/16 winterbanden, maar wil komende zomer nieuwe zomerbanden en dan gewoon in de originele maat, dus 205/50/16 en dan wordt dat gat alleen maar groter.  :eusa_snooty:

Kan ik R veren alleen via de dealer krijgen of zijn die ook gewoon aftermarket leverbaar via de verschillende online onderdelenshops? Heb je er een onderdeelnummer van? Dan kan ik eens zoeken. Ik vind het een prettig alternatief voor de Eibach veren omdat ik die op ebay tot nu toe alleen per 4 vind en ik heb er maar 2 nodig (alleen de voorkant).

Martijn-V70

Citaat van: V70geRwin op 01-10-2017 00:10:16
Eibach verlagingsveren zijn iets duurder maar verlaagt minder dan Apex.
Apex verlaagt 4cm tov standaard en Eibach ongeveer 3cm.
Eibach ook meestal het voordeligst op ebay.de

Als de nivomats nog goed bevallen kan je die houden.
Daar zijn bussen voor die je er tussen schroeft voor 2 cm verlaging.
Omdat bij nivomats de demper de hoogte bepaald ipv normaal de veer plaats je de bus in de auto waar de bovenkant van de schokdemper vast zit, deze komt 2cm hoger te liggen en dus een verlaging van 2cm.
O.a. european tuning verkoopt die.

Achter hoef ik niet perse te verlagen, daar vind ik hem wel mooi staan t.o.v. de carrosserie.

Citaat van: V70geRwin op 01-10-2017 00:10:16
Een veerpootbrug voor helpt zeker voor de stabiliteit en zorgt dat het binnenste wiel langer grip houd in krappe bochten. De koets wordt er voelbaar stijver van.

Die staat op mijn lijstje, nu alleen nog kijken of de bankrekening alle keuzes ook ondersteunt ;D