Ruitensproeier vraag: opbrengst voorruit laag, hoe werken de pompjes? Opgelost!

Gestart door rjverbrugh, 20-12-2016 21:54:06

Vorige topic - Volgende topic

rjverbrugh

Heb het forum al afgestruind, maar begrijp er nu niets meer van. De opbrensgt op de voorruit is niet Volvo waardig, lijkt op een 2CV met handpomp, komt max 2cm hoog op de ruit. Al alles gelezen over t-stukken en terugslagkleppen, maar daar lijkt het niet in te zitten. (Terugslagklep met rode dopje ertussen uit gehaald, zit nu open t-stuk, maar geen verschil. Kan overigens de terugslagklep niet met de mond doorblazen, moet dat wel kunnen?).

Voor zover gezien zitten er 2 pompjes in het reservoir, 1 boven voor de voorruit en 1 onder voor achter( gaat over een estate). Achter werkt naar behoren overigens. Koplampsproeiers zijn afgesloten. Als ik de stekker uit de bovenste pomp trek, en de voorruit wisser wis/was bedien hoor ik toch nog een pomp lopen. Achter sproeit er dan niets. Zit er dan een 3e pomp ergens verstopt?

Iemand een idee?

stuuraandeverkeerdekant

Heeft het daadwerkelijk met de druk te maken, of is het de spuitrichting van de mondjes? Volgens mijn kun je die bijbuigen door er een naald in te steken en naar boven te bewegen.
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

rjverbrugh

Ja, het lijkt mij de druk. Soms haalt ie de ruit niet eens ( Stilstaand ). Heb de slang bij de terugslagklep los gehaald en gesproeid, daar komt dan wel wat uit maar ook niet met een behoorlijke druk. Zal eens kijken hoe het rechtstreeks van de pomp af is, of daar wel een stevige straal uit komt.

Maar welke pomp loopt nu als ik de stekker van de bovenste los haal en sproei?

rjverbrugh

Bleek een brakke pomp te zijn. Vervangen door eentje van de sloop en nu weer een ferme straal op de voorruit!

Wat me nog wel verbaasd is dat als ik de stekker van de pomp afhaal en de voorruitsproeier bedien, ik toch een pomp hoor lopen..?

RemkoT5

volvobug

Citaat van: rjverbrugh op 21-12-2016 19:43:12
Bleek een brakke pomp te zijn. Vervangen door eentje van de sloop en nu weer een ferme straal op de voorruit!

Wat me nog wel verbaasd is dat als ik de stekker van de pomp afhaal en de voorruitsproeier bedien, ik toch een pomp hoor lopen..?

Heb je koplampwissers? Dan hoor je die motortjes wellicht?
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

UserID6342

Citaat van: rjverbrugh op 21-12-2016 19:43:12

Heb je de goede pomp wel vervangen ? ;D

rjverbrugh

[/quote]

[/quote]

Wissers niet meer, zitten volgens mij nog wel de motortjes van in, dat zou dus kunnen, tis wel hetzelde geluid overigens.

stuuraandeverkeerdekant

Citaat van: rjverbrugh op 21-12-2016 21:18:23

Wissers niet meer, zitten volgens mij nog wel de motortjes van in, dat zou dus kunnen, tis wel hetzelde geluid overigens.
Bij mij zijn de stekkertjes van de koplampwissers losgekoppeld. Zitten die bij jou er nog in? Anders makkelijk te testen of dat t is.
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

rjverbrugh

Heb ik nog niet naar gekeken, zal ik doen. Raar is wel dat de pompgeluid stopte zodra ik de hendel losliet, net als bij de sproeierpomp, terwijl je zou verwachten dat die motortjes terug moeten naar de ruststand. Maar zal nog eens gaan rommelen.