LPI en chippen , doen of niet??

Gestart door benitot5, 22-12-2016 11:40:52

Vorige topic - Volgende topic

benitot5

beste Volvo vrienden,

een driekwart jaar geleden heb ik mijn 850 gechipped(chip A) met marktplaats chip, ging prima. 3 maanden later laten chippen(chip B ) door bekende chipper. Al snel daarna ( 30km ) heb ik een cilinder verbrand  >:( >:( >:(.
Naar alle waarschijnlijkheid iets te hard geaccelereerd op gas ( ik reed ong 180 k/u ), blokje had ook al 400.000 gedraaid.
Nieuw blok ( 205.000 km ) laten plaatsen door estate in Obdam ( door Tim....dan weten de meeste wel genoeg ....pfffffff ). Bij ander blok de oude marktplaats chip A geplaatst en zonder problemen gereden. Gechipte ecu (chip B ) vertrouwde ik niet meer. Maatje van me ook gereden met chip B en dat ging prima.
Dan toch maar weer eens chip B in de mijne gezet en boem...weer klep verbrand ( snelheid toen ong 170 k/u ).

gebr Dirmar hebben dit gereviseerd en ik rijd weer(wel bijelkaar , estate en ditmar, een heleboel munten lichter). Er zit ook nieuw rotor verdeel in, nieuwe originele bougies, nieuwe originele bougiekabels in.

Foto injectoren staat hier: https://drive.google.com/open?id=0B5FPgDzwDaRzSGV3Q2hKWDZPNlk

Ik rijd nu gematigd ( durf niet meer harder ) en gisteren eerste twee lichte schokjes ( alsof brandstof even op is ) onder het rijden ( ik reed 90 k/u ), en 15 min later een behoorlijk klap/schok ( misschien backfire ) . Schrok mijn eigen de Te*****.
Daarna wel probleemloos naar A'dam en terug kunnen rijden.

Wat is er toch aan de hand met mijn 850? Help me aub dit op te lossen, wat dit is gewoon niet grapping meer.

Wat kan het nou zijn, heb al veel suggesties gehoord, maar nog niet de doorslaggevende:

• Is het dan toch de chip B
  • zou de gas ecu ook bijgesteld moeten worden
  • heeft hij te arm gestaan
  • Kun je niet hard rijden op gas ( dat deed ik wel met de standaard set
  • automaat, wat betreft laatste twee schokjes...kan me niet voorstellen
  • Ergens een sensor die een verkeerd signaal geeft
  • ???

razorx

LPI en chippen gaan goed samen. Het is wel zo dat een te rijk mengsel op LPG juist zorgt voor een hogere temperatuur.
Een goede tuner houdt hier rekening mee en zal niet zo maar een tune verkopen maar hoort hier maatwerk van te maken.
Dat is duurder maar kan veel ellende voorkomen.

Hoe is de verdere staat van de auto? Ik denk hierbij aan de ontsteking, lambdasonde, lmm etc.

leons850

Wat voor LPI installatie heb je?
5 bruine injectoren of 5/6 witte gas injectoren?

LPI heeft het probleem dat als je langdurig hard rijdt dat de pomp de brandstof druk niet kan blijven opbrengen en dan gaat hij (volgas) armer lopen, dit kan verklaren waarom jij telkens de boel verbrand.

Zeker met witte injectoren kun je dit probleem al snel hebben.
Mijn V70N T5 heeft 6 witte injectoren en heeft dit bij 220kmh voelbaar (dus niet meer doen).

Daarom nogmaals, ik vermoed dat je LPG installatie niet mee komt, zeker als het op benzine wel goed gaat.

BTW de marktplaats chip, als dat de chip is die ik denk dat het is dan staat er op: voor 2.0 en 2.3 voor 15g, 16T en 18T" dat is niet een hele beste chip.

"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

)()()sT

Ben je bij "chipper B" ook op de rollenbank geweest? M.a.w. is er een run gedaan met meting; niet alleen het vermogen maar ook mengsel e.d?
Lijkt me niet geheel onbelangrijk ;)

Piet

Maar met die chip (A) ging het kennelijk dan juist wel weer goed, alhoewel ik er mee eens ben dat die over het algemeen niet best is ...zo'n one fitts all chip.
Met B lijkt het juist mis te gaan.
Lijkt erop dat die gemaakt is voor benzine en geen rekening houdt met de (beperkingen) van de LPG installatie.

Zoals  Yits ook al opmerkte,  juist bij LPG  zou er sprake moeten  zijn van maatwerk kwa tuning. Waarbij met de tune dan juist rekening gehouden moet zijn met eventuele beperkingen van de gasinstallatie zoals bv. een tekortschietende lpg-pomp.

Een rollerbank zou inderdaad op zijn minst gedaan moeten worden.
Alhoewel een goeie log met voldoende parameters gemaakt op de weg zou nog beter zijn.

Piet

Kan ook nog zijn dat de tune gewoon teveel knock geeft.
De ECU reageert daarop met verrijking (knock fuel enrichement), bij benzine is dit een zeer effectief mechanisme om de knock te onderdrukken.
Bij LPG heeft dit echter juist een averechts effect omdat verrijking dan juist een heter worden van het mengsel geeft en daarmee de knock dus juist verergerd wordt.
Kleppen zijn dan het eerste slachtoffer.

yannickdv

Uhm moet de LPi software ook niet aangepast worden? Ik heb donkerbruin in mijn T5, maar met software voor een standaard tune (240pk).

Wellicht zit daar het probleem? Want over het algemeen gaat tunen en LPi zeer goed samen. Kijk maar naar Leon.
Groet, Yannick
'21 - Skoda Octavia RS iV - Grijs - 55.000km (leasert)
'18 - VW Up! MoveUp 60pk - wit - 185.000km (voor de vrouw)
'99 - Volvo V70 2.5 10V Automaat - 421 DOP - 538.000km (hij is terug!)
'09 - BMW 520D E61, '06 - Volvo S60 2.4i, '97 - Volvo V70 T5 Frost Green

razorx

Lpi volgt het benzine systeem. Het enige wat daar nodig is is een goede injector calibratie tijdens de setup.

Vulk

Ergens een chip kopen en die zomaar plaatsen zonder AFR meting is sowieso geen goed idee.

leons850

Citaat van: razorx op 22-12-2016 15:33:34
Lpi volgt het benzine systeem. Het enige wat daar nodig is is een goede injector calibratie tijdens de setup.

Ben ik met je eens, maar toen mijn auto gas ingebouwd kreeg vond hij de LPI afstelling niet leuk, die zelfde (benzine) tune in Robbie z'n auto ging veel beter op LPG.
Is bij 2 verschillende inbouwers gedaan, ik heb het idee dat het zit in het loggen/testrijden van de inbouwer wat ze daarna naar Vialle sturen.

Citaat van: Vulk op 22-12-2016 15:40:31
Ergens een chip kopen en die zomaar plaatsen zonder AFR meting is sowieso geen goed idee.

Dat is een ding wat zeker is.
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

Piet

Toch als je naar de symptomen kijkt lijkt een LPi pomp die niet meer presteert zoals zou moeten, zoals eerder geopperd,  zeker ook een mogelijkheid.
Ik zou er eerst eens mee langs de gasboer gaan om een en ander te laten nazien...Lpi  pomp nog nog voldoende debit?... gasinjectoren van voldoende capaciteit en goed gecalibreerd?

benitot5

Citaat van: razorx op 22-12-2016 11:48:48
LPI en chippen gaan goed samen. Het is wel zo dat een te rijk mengsel op LPG juist zorgt voor een hogere temperatuur.
Een goede tuner houdt hier rekening mee en zal niet zo maar een tune verkopen maar hoort hier maatwerk van te maken.
Dat is duurder maar kan veel ellende voorkomen.

Hoe is de verdere staat van de auto? Ik denk hierbij aan de ontsteking, lambdasonde, lmm etc.

Lambdasonse twijfel ik aan. De rest is nagenoeg allemaal vervangen door nieuwe origineel. De tuner was bekend met de gas install, maar er is geen afr meeting gedaan.

Piet

Zonder op zijn minst een AFR meting is het feitelijk niet mogelijk een verantwoorde tune te maken!

benitot5

Citaat van: leons850 op 22-12-2016 11:51:21
Wat voor LPI installatie heb je?
5 bruine injectoren of 5/6 witte gas injectoren?

LPI heeft het probleem dat als je langdurig hard rijdt dat de pomp de brandstof druk niet kan blijven opbrengen en dan gaat hij (volgas) armer lopen, dit kan verklaren waarom jij telkens de boel verbrand.

Zeker met witte injectoren kun je dit probleem al snel hebben.
Mijn V70N T5 heeft 6 witte injectoren en heeft dit bij 220kmh voelbaar (dus niet meer doen).

Daarom nogmaals, ik vermoed dat je LPG installatie niet mee komt, zeker als het op benzine wel goed gaat.

BTW de marktplaats chip, als dat de chip is die ik denk dat het is dan staat er op: voor 2.0 en 2.3 voor 15g, 16T en 18T" dat is niet een hele beste chip.

lpg is van vialle, witte(denk ik )  injectoren. Ik heb mij laten vertellen dat die zich goed lenen voor tunen.

benitot5

Citaat van: )()()sT op 22-12-2016 12:12:38
Ben je bij "chipper B" ook op de rollenbank geweest? M.a.w. is er een run gedaan met meting; niet alleen het vermogen maar ook mengsel e.d?
Lijkt me niet geheel onbelangrijk ;)

Nee nog niet, maar dat zou ik vandaag gaan doen, maar wordt binnen kort wel gedaan.