Volvo 850 T-5R automaat stuk?

Gestart door Peter-AA, 28-12-2016 09:05:08

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Peter-AA

Hallo,

Sinds enige weken ben ik de trotse eigenaar van een zwarte Volvo 850 T-5r. Geweldige wagen, als ie het doet. Vele problemen hebben zich al aangediend en zijn weer opgelost (in die paar weken) maar sinds gister weet ik het even niet meer.

Wij kwamen thuis van het kerstdiner bij de schoonfamilie, en in de stad plots geen aandrijving meer. Auto in parkeervak geduwd. Boodschappen gedaan, en toen deed ie het weer. Het probleem manifesteert zich als volgt; auto starten, in D zetten, rijden lukt. Houd ik echter de rem vast, bijvoorbeeld voor een stoplicht, dan verlies ik de aandrijving. Soms helpt het om even van Economic naar Sport stand te schakelen, maar dat is ook een eenmalige fix. Auto uitzetten en 5 minuten wachten en hij werk weer. Tot ik heb geremd.

Ik heb geen foutcodes op de bak, maar heb wel het idee dat er ineens veel meer olie in zit (echt geen idee of dit logisch klinkt) hij zit in ieder geval ruim boven peil, en ik ben behoorlijk zeker dat dat een week geleden niet zo was, olie is wel zwart en ruikt verbrand. Koelvloeistof is niet bijzonder veel veel gezakt dus ik denk niet dat die in de bak is gelekt. Ik denk ook niet dat het de PNP schakelaar is, ik heb tientallen malen door de bak geschakelt maar nog steeds geen aandrijving.

Al met al; de olie in de bak is vies en stinkt, maar als het een mechanisch probleem zou zijn, dan zou de bak het nooit meer moeten doen doen toch? Een kennis vermoed een elektrisch probleem, mogelijk op het remsysteem. Dat ga ik straks uitlezen en ik zal controleren of het probleem blijft als ik alleen op de handrem rem. Ik zal jullie daarvan op de hoogte houden.

Wie weet raad??

KIM

Even een paar losse flodders; misschien dat het je helpt:

Ik heb het bij de XC ook meegemaakt. Ik heb het opgelost door bak en koppelomvormer te vervangen. Natuurlijk niet de meest economische oplossing voor jou.
Ik wijt mijn probleem aan een defecte stator. Ik heb het nog steeds niet kunnen controleren want de bak en koppelomvormer liggen nog steeds te wachten. Inmiddels rijdt de XC met een bak en koppelomvormer die ik als reserve had.

Je kunt trouwens met een goede diagnosetester een goede actuatortest uitvoeren waarbij je alle kleppen test op gehoor.

De bak is trouwens niet een supermoderne bak waarbij de koppelomvormer vrij wordt geschakeld bij voet op de rem. Bij een elektronisch probleem (afgezien van niet werkende kleppen) zul je m.i. niet gauw geen aandrijving hebben zonder dat dit in foutcodes resulteert.

RoelNL

PNP switch is een goede mogelijkheid inderdaad, en dat komt weleens voor en is niet heel gek.

KVS in de bak is funest. Persoonlijk zou ik glycol test doen om zeker te weten dat er geen KVS inzit als je van plan bent de auto te houden. En bakolie wisselen kan ook geen kwaad als ik het zo lees.

De automaat zou aandrijving moeten houden als je op de rem staat.

Wat is een stator kim?
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

Peter-AA

Bedankt voor jullie reacties.

Ik kan een beetje sleutelen, maar van automaatbakken snap ik echt niks, daarom misschien een domme vraag: hoe test ik glycol?

Ik heb eigenlijk al uit mn hoofd gezet dat er een voordelige oplossing is voor dit probleem is, als er een andere bak op moet dan is dat maar zo. Het zou alleen wel een domper zijn als het dan toch iets anders blijkt :'> zijn de bak en koppelomvormer 1 geheel?

freefall

#4
@roel
http://www.autoblog.nl/nieuws/techniek-zo-werkt-een-koppelomvormer-89144
On topic....
Oliepomp van de  ak kan dit ook veroorzaken. Slechte olie ook. Een keer wisselen kost je de kop niet en je weet meteen of het beter wordt of niet.
1997 417 nautic blue S70 2.5T AT Zoonlief
2000 426 mystic silver V70D AT
1997 421 dark olive pearl V70 2.5T 2.3T AT AWD
1998 419 sand silver S70 T5 AT zoonlief
1995 421 dark olive pearl 850 T5R AT
i beun, therefore i am

KIM

De meest basic test voor glycol in de ATF is wat van je ATF op een stalen peilstok doen en aansteken. Knetterend vuur betekent dat er waarschijnlijk koelvloeistof in zit.
Een wat meer wetenschappelijke test zul je bij een automaatboer moeten uitvoeren; die heeft een klein setje om dit te testen. De set voor deze test is een beetje te kostbaar om zelf aan te schaffen om er vervolgens 1 meting mee te doen.

freefall

@KIM
correct me if i'm wrong maar atf wordt toch meer roze-achtig als er water/koelvloeistof bijkomt?
1997 417 nautic blue S70 2.5T AT Zoonlief
2000 426 mystic silver V70D AT
1997 421 dark olive pearl V70 2.5T 2.3T AT AWD
1998 419 sand silver S70 T5 AT zoonlief
1995 421 dark olive pearl 850 T5R AT
i beun, therefore i am

RoelNL

Thx! dat had ikzelf ook nog doen inderdaad haha.

"glycol test" in google doet wonderen ;)
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

KIM

Citaat van: freefall op 28-12-2016 10:05:20
@KIM
correct me if i'm wrong maar atf wordt toch meer roze-achtig als er water/koelvloeistof bijkomt?

Bij grote hoeveelheden misschien maar een klein beetje is helaas al voldoende om de lijm van je frictiemateriaal te doen oplossen.

RoelNL

Op het werk hebben wij zo'n glycol tester van Caterpillar, maar ik weet niet of die deze verschillen kan zien omdat het zo weinig is. Deze is meer voor grove meetingen.

Wij gebruiken die vooral om te kijken tot tot welke temperatuur deze geschikt is, als de boot bijvoorbeeld in rusland rondvaart moet er meer KVS inzitten tot bijv. -45  (zowat 50%) graden terwijl we in Afrika minimaal -24 aanhouden wat overeenkomt met +- 30% omdat KVS ook goede bescherming is voor corrosie binnen je koelsysteem.

Hoe meer pure KVS in het koelsysteem zit hoe slechter de motor gekoeld wordt dat komt omdat KVS warmte slecht doet afvoeren want dat gebeurt door het percentage water.
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

KIM

Dat is een andere tester dan de glycol test voor automaatbakken.

Dit is wat ik bedoel:

http://www.pce-inst-benelux.nl/technische-specificaties/glycol-test-kit-hi-3859.htm

UserID6342

Citaat van: KIM op 28-12-2016 10:12:35
Citaat van: freefall op 28-12-2016 10:05:20
@KIM
correct me if i'm wrong maar atf wordt toch meer roze-achtig als er water/koelvloeistof bijkomt?

Bij grote hoeveelheden misschien maar een klein beetje is helaas al voldoende om de lijm van je frictiemateriaal te doen oplossen.
Eensch ! En glycol bij de ATF word de kleur van de ATF meestal grijsachtig.... Maar dan ben je echt al te laat en is de bak overleden... Ze kunnen qua glycol echt helemaal niets hebben, zoals Kornelis terecht opmerkt.

Peter-AA

nog even een stomme vraag; waar tap ik de olie af van de automaat? Dan kan ik het in ieder geval even testen.

Heb net op advies van kennis de foutcodes van de ABS uitgelezen; 141 en 142. 141 zou de EBD schakelaar zijn. Zou dat tot gevolg kunnen hebben dat de automaat niets doet?

In ieder geval is het probleem erger geworden; hij komt nu helemaal niet meer in beweging.

)()()sT

Onderaan de bak zit (net als bij de carterpan) een grote plug. :)

KIM

Aan wat er van de peilstok komt heb je genoeg om te testen. Anders even met een extractiepompje of een injectiespuit met slangetje eraan.

Alleen het snelheidssignaal van ABS is iets dat gebruikt kan worden voor de bak. Oudere types 850's hebben een eigen snelheidssignaal.