2 keer platte accu in 1 week

Gestart door mrpink_s70, 02-01-2017 13:29:18

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

mrpink_s70

Twee keer een platte accu gehad in 1 week tijd. Eerste keer heeft de anwb gemeten dat er stroomverlies was tussen accu en dynamo en raadde aan om een extra kabel te leggen tussen dynamo en accu. Dus dat laten doen.
Nu weer een platte accu en een niet startende auto. Anwb komt er weer aan. Ik wacht de anwb even af, maar heb zelf ook al zitten denken.
Kan het te maken hebben met: (ik ga er vanuit dat de accu en dynamo in orde zijn)

Achterklep die vaak niet reageert op cv afstandbediening en open blijft.
Oud alarm systeem dat er mogelijk nog in zit.

Overigens, de auto startte altijd ietwat moeizaam in de ochtend maar sloeg altijd aan. Nu met het koude weer weigert die dus soms.
Ik heb de auto nog geen jaar.

RoelNL

lekstroom is in deze wel verdachte nr 1.

Waar dat zul je moeten gaan zoeken. Achterklep lampje gaat wel uit? Achterklepslot kun jezelf goed gangbaar maken.
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

t5joost

Heb dit ook ooit eens gehad met een 850, was toen het kachel weerstand welke de accu leeg trok.

volvobug

Ik lees graag de (tweede) bevinding van de ANWB, vriend van me heeft vergelijkbaar probleem met zijn 850 waar we nog niet uit zijn.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

mrpink_s70

Gisteren weer de anwb op bezoek. Lekstroom lijkt mee te vallen, iets van 0,21 ampere dacht ik. Is wel meer dan normaal, maar niet gigantisch hoog. In ieder geval niet hoog genoeg om de accu binnen 48 uur niet te laten starten.

Overigens, toen ik de auto kocht kreeg ik een tweede startmotor er bij. Met het verhaal dat die weleens aan vervanging kon zijn. De anwb meneer gaf aan dat als de startmotor slecht is, de weerstand groter is, en die die dus meer stroom vraagt.

We hebben gisteren ook de accu getest en die is prima. Hij liep mooi vol toen de auto draaide en na een half uur rijden was die bijna weer vol.

Vreemd en vervelend, want nu kunnen we niet van de auto op aan. Donderdag avond gaan we er naar laten kijken. Kan ook in de kabels zitten, begrijp ik. Keep you posted.

BBS

#5
Ga eens een half uur rijden, en voel dan eens aan beide accuklemmen. Als 1 van de 2 warm is dan weet je dat je ze vervangen moet en het is duidelijk welke vervangen moet worden. Kan evengoed de massakabel zijn ;)

Of beide zijn koud, dan zit het in elk geval niet in de kabels. De dynamo zelf kan ook slecht laden...
Volvoloos....

V70geRwin

Plus en massakabel vervangen i.c.m. de klemmen kan geen kwaad op deze leeftijd.
Of in ieder geval de massa kabels. De tip om de klemmen te voelen op temperatuur is nuttig en makkelijk.

De accu testers (die nieuwe digitale) zijn ook niet 100% betrouwbaar.
Mijn accu 2 keer goed getest door ANWB, kastje waar een mooi bonnetje uit komt, maar de oudere ww monteur gaf al aan liever de oude broodroosters nog te hebben ipv deze, deed even de oude methode met laden vanuit de bus en zag een "vreemd" laad gedrag tussen spanning en stroom. Accu vervangen en voila.

Dit was overigens nadat bleek dat de dynamo wel genoeg spanning leverde maar nog maar 3 ampère, ook niet genoeg en dat heeft vermoedelijk de net 2 jaar oude bosch accu de das om gedaan. Laadstroom kan de anwb ook voor je meten volgende keer  ;)

Nu is het hele circuit dus nieuw (dynamo, kabels en accu) ;D

Succes!

leons850

Citaat van: V70geRwin op 03-01-2017 13:39:35
Plus en massakabel vervangen i.c.m. de klemmen kan geen kwaad op deze leeftijd.
Of in ieder geval de massa kabels. De tip om de klemmen te voelen op temperatuur is nuttig en makkelijk.

De accu testers (die nieuwe digitale) zijn ook niet 100% betrouwbaar.
Mijn accu 2 keer goed getest door ANWB, kastje waar een mooi bonnetje uit komt, maar de oudere ww monteur gaf al aan liever de oude broodroosters nog te hebben ipv deze, deed even de oude methode met laden vanuit de bus en zag een "vreemd" laad gedrag tussen spanning en stroom. Accu vervangen en voila.

Dit was overigens nadat bleek dat de dynamo wel genoeg spanning leverde maar nog maar 3 ampère, ook niet genoeg en dat heeft vermoedelijk de net 2 jaar oude bosch accu de das om gedaan. Laadstroom kan de anwb ook voor je meten volgende keer  ;)

Nu is het hele circuit dus nieuw (dynamo, kabels en accu) ;D

Succes!

Lekker he, dan start hij toch mooi. ;D
Zelfs met wat klieren aan de verlichting gisteren en wat verminderde accuspanning start hij dan nog best. ;D
wel een extra blokje om naar m'n werk. ;)
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

V70geRwin

Citaat van: leons850 op 03-01-2017 13:58:42
Citaat van: V70geRwin op 03-01-2017 13:39:35
Plus en massakabel vervangen i.c.m. de klemmen kan geen kwaad op deze leeftijd.
Of in ieder geval de massa kabels. De tip om de klemmen te voelen op temperatuur is nuttig en makkelijk.

De accu testers (die nieuwe digitale) zijn ook niet 100% betrouwbaar.
Mijn accu 2 keer goed getest door ANWB, kastje waar een mooi bonnetje uit komt, maar de oudere ww monteur gaf al aan liever de oude broodroosters nog te hebben ipv deze, deed even de oude methode met laden vanuit de bus en zag een "vreemd" laad gedrag tussen spanning en stroom. Accu vervangen en voila.

Dit was overigens nadat bleek dat de dynamo wel genoeg spanning leverde maar nog maar 3 ampère, ook niet genoeg en dat heeft vermoedelijk de net 2 jaar oude bosch accu de das om gedaan. Laadstroom kan de anwb ook voor je meten volgende keer  ;)

Nu is het hele circuit dus nieuw (dynamo, kabels en accu) ;D

Succes!

Lekker he, dan start hij toch mooi. ;D
Zelfs met wat klieren aan de verlichting gisteren en wat verminderde accuspanning start hij dan nog best. ;D
wel een extra blokje om naar m'n werk. ;)

Extra blokje is altijd lekker, die van jou trekt lekker hoor (fb filmpje)  :eusa_clap:

mrpink_s70

Zal de kabels eens voelen. Heb dat al eerder gehad (tenminste, de anwb meneer verbrandde zijn handen :) ) en die heeft toen een klem vervangen.

Maar dan is er nog iets raars: als de auto op de dag een keer heeft gelopen dan start die de rest van de dag altijd goed en slaat vlot aan. Zodra er wat tijd (en kou?) overheen is gegaan, lijkt het moeilijker te gaan.

leons850

Citaat van: mrpink_s70 op 03-01-2017 15:51:22
Zal de kabels eens voelen. Heb dat al eerder gehad (tenminste, de anwb meneer verbrandde zijn handen :) ) en die heeft toen een klem vervangen.

Maar dan is er nog iets raars: als de auto op de dag een keer heeft gelopen dan start die de rest van de dag altijd goed en slaat vlot aan. Zodra er wat tijd (en kou?) overheen is gegaan, lijkt het moeilijker te gaan.

Dat heb ik een paar jaar geleden ook gehad.
Na het vervangen van de massa kabel was dit over.
Echter was dit wel met een kapotte accu er bij...
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

mrpink_s70

Begrijp toch dat het lekstroom. 0,21 is echt te veel, lees ik.

Ik heb zelf niet de apparatuur om het goed te meten, dus maar een afspraak met Berkhouwer maken.

heutink

#12
 De anwb meneer gaf aan dat als de startmotor slecht is, de weerstand groter is, en die die dus meer stroom vraagt.


bovenstaande uitspraak is bijna goed.......

volgens de wet van Ohm, I = U : R , zal een hogere weerstand in minder stroom resulteren.......dus zal de startmotor minder koppel leveren.....( en de motor dus moeilijker ronddraaien )

www.maxonmotor.nl

8)
Beter 299 paarden onder de kap, dan de lucht van 10

volvobaksteen

Nou zou eerst is beginnen met een nieuwe en fatsoenlijke accu van een normaal merk en niet de goedkoopste die er is en een accu met een wat hoger amperage als standaard.
Er voor zorgen dat je aansluitingen van kabels en dergelijke weer goed blank zijn(LET OP SMEER GEEN VET ERAAN VOOR DE MONTAGE) of je moet van vuurwerk houden.
spuit naderhand als alles goed zit een klein druppelje tectyl erop tegen corrosie.

heb je hierna nog steeds dit euvel zou ik langzaam aan maar is naar de dynamo gaan kijken want meeste meten alleen voltage en geen ampere's zit standaard volgens mij een 100A dynamo op. mocht je gaan reviseren of een nieuwe kijk of je type zwaarder kan krijgen.

zo te horen rijd jij hele kleine stukjes en heeft die ook weinig tijd fatsoenlijk op te laden. Starten van een volvo is namelijk een beste opgave omdat die altijd eerst een keer helemaal rond moet. vervolgens staat de kachel lampen radio en alle toeters en bellen aan. en stukjes van 10 km is niet voldoende om normaal te laden met koude omstandigheden


succes