Shocking!!!

Gestart door widebody, 02-01-2017 20:41:23

Vorige topic - Volgende topic

)()()sT

Citaat van: Vulk op 03-01-2017 18:13:58
Citaat van: leons850 op 03-01-2017 14:54:52
Citaat van: KIM op 03-01-2017 14:38:55
Op de rotonde hoef je inderdaad geen richting aan te geven (vroeger wel als je naar links ging) maar bij het verlaten moet je het zeer zeker wel. Daar ligt ook mijn irritatie.
Ik vind het van gebrek aan inzicht getuigen als je de richtingaanwijzer niet gebruikt. De richtingaanwijzer zit namelijk op de auto om aan te geven wat je van plan bent.

Als ik naar links ga op een rotonde gaat om deze reden steevast mijn richtingaanwijzer naar links en vervolgens naar rechts wanneer ik van plan ben de rotonde te verlaten. Het zou de doorstroming ten goede komen als iedereen dit deed.

Helemaal mee eens, doe ik ook altijd. Linksaf begin ik met richting aangeven naar links wanneer bij de afslag dan naar rechts. Rechtdoor pas wanneer ik bij bij de afslag (of net er voor) richting naar rechts, en bij rechts af gaat van te voren de richting aanwijzer naar rechts.
Zeer weinig moeite maar zou erg veel resultaat hebben.

Hmz dat doe ik dan niet. Ik begin enkel te pinkel als ik van plan ben om de rotonde AF te rijden.
Dus als ik afslag 3 moet hebben, dan begin ik te pinken naar rechts van zodra ik  afslag nummer 2 voorbij ben.

Aha, jij bent dus ook zo iemand waar ik me dan aan erger; ik doe het zoals Kornelis schrijft en ook geleerd heb. ;D ;)
Wie heeft trouwens verzonnen dat, wanneer men rechtdoor over de rotonde gaat, eerst linksaf knippert en dan rechtsaf bij het verlaten van de rotonde ??? ???

Citaat van: henry classic v70 op 03-01-2017 21:17:32
Juist dat van richting aangeven is die module van Yits ideaal  :eusa_dance:

Idd!

Thys

Dan weten de mensen die bij de eerste afslag op jou staan te wachten dat je niet te belazerd bent om je richting te gebruiken, en dat ze niet voor niks staan te wachten.

V70 classic

Citaat van: Thys op 03-01-2017 21:26:40
Dan weten de mensen die bij de eerste afslag op jou staan te wachten dat je niet te belazerd bent om je richting te gebruiken, en dat ze niet voor niks staan te wachten.

heb ik ook zo geleerd  :eusa_shifty:
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

The Demon

Citaat van: Woger op 03-01-2017 11:51:23
Citaat van: leons850 op 03-01-2017 11:31:44

Helaas is aso ook best wel eens een relatief begrip.
Je kunt de mensen die vertraging veroorzaken ook als aso zien, kost bakken met geld.

Klopt, maar links rijden staat volgens mij ook in de top 5 of top 10 van de meest voorkomende irritaties. En als je iemand irriteert is dat volgens mij aso   :)

Maar even een vervolg vraag hier op: Als ik 120km/h rij in een 120km traject op de linker baan. Er komt van achteren een auto met 140km/h. Moet ik dan naar rechts om hem voorbij te laten of moet ik mijn burgerplicht doen en hem beletten de wet te overtreden, dus gewoon links blijven rijden?  :eusa_think:
Ik heb nog niet alles gelezen maar reageer hier wel even op, dus als iemand mij voor is geweest, sorry.

In onze wegenverkeerswet staat dat de plaats op de weg rechts is.
Dus moet je altijd de rechterbaan aanhouden, het gebruik van de andere banen is alleen toegestaan als je andere (langzamere) weggebruikers inhaalt.
Na de inhaalactie dien je z.s.m. weer naar de rechterbaan te gaan.

P.S. Vergeet niet bij het terug gaan je richtingaanwijzer te gebruiken, dat is namelijk ook verplicht.

leons850

Citaat van: The Demon op 03-01-2017 21:44:07
Citaat van: Woger op 03-01-2017 11:51:23
Citaat van: leons850 op 03-01-2017 11:31:44

Helaas is aso ook best wel eens een relatief begrip.
Je kunt de mensen die vertraging veroorzaken ook als aso zien, kost bakken met geld.

Klopt, maar links rijden staat volgens mij ook in de top 5 of top 10 van de meest voorkomende irritaties. En als je iemand irriteert is dat volgens mij aso   :)

Maar even een vervolg vraag hier op: Als ik 120km/h rij in een 120km traject op de linker baan. Er komt van achteren een auto met 140km/h. Moet ik dan naar rechts om hem voorbij te laten of moet ik mijn burgerplicht doen en hem beletten de wet te overtreden, dus gewoon links blijven rijden?  :eusa_think:
Ik heb nog niet alles gelezen maar reageer hier wel even op, dus als iemand mij voor is geweest, sorry.

In onze wegenverkeerswet staat dat de plaats op de weg rechts is.
Dus moet je altijd de rechterbaan aanhouden, het gebruik van de andere banen is alleen toegestaan als je andere (langzamere) weggebruikers inhaalt.
Na de inhaalactie dien je z.s.m. weer naar de rechterbaan te gaan.

P.S. Vergeet niet bij het terug gaan je richtingaanwijzer te gebruiken, dat is namelijk ook verplicht.

En daar is zo'n VW relais/Yits module ook ideaal voor.
Het was al vergelijkbaar beschreven Walter, deze manier vind ik echter wel plezieriger om te lezen dan bijv mijn eigen schrijfwijze. ;)
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

Vulk

Citaat van: Thys op 03-01-2017 21:26:40

Daar zit ook iets in. Even opzoeken wat nu MOET en wat MAG in België.

elianmars

In Nederland is het enkel verplicht om richting aan te geven als je de rotonde verlaat. Op een enkelbaans rotonde dan.
Op een dubbelbaans rotonde bij driekwart richtingaanwijzer naar links en bij verlaten naar rechts.

Leuk dat sommigen op een enkelbaans hun richtingaanwijzer naar links doen, maar ik maak vaak genoeg mee dat ik verwacht dat de bestuurders linksaf gaat, maar plots toch naar rechts schiet. Wat Joost dus ook zegt, bij rechtdoor over de rotonde.
Als een bestuurder geen richting aangeeft, ga ik er vanuit dat hij op de rotonde blijft.

v0lv0freak

Citaat van: BBS op 03-01-2017 21:17:08
Daarom ben ik groot voorstander van het feit dat iedereen die zijn/haar rijbewijs moet verlengen, een (basis) opfris cursus moet hebben gevolgd mét goed gevolg. ;) Dus met een examen, alleen minder veeleisend als een theorie examen van het CBR. Maar je moet wel enigzins hebben moeten opletten in de cursus....

Helemaal mee eens! Bij elke rijbewijsverlening eerst een examen afleggen.
Een rijbewijs moet je verdienen. Nu lijkt het alsof het een noodzakelijk goed is.

Ik vind het altijd leuk om bij dit soort discussies te lezen dat iedereen weet hoe het moet en naar rechts gaat. Maar in de praktijk op de weg zie je zoveel linksplakkers. Ik bedenk me dan altijd dat dat soort mensen vast niet op autofora komt ;)

leons850

Citaat van: v0lv0freak op 06-01-2017 15:47:24
Citaat van: BBS op 03-01-2017 21:17:08
Daarom ben ik groot voorstander van het feit dat iedereen die zijn/haar rijbewijs moet verlengen, een (basis) opfris cursus moet hebben gevolgd mét goed gevolg. ;) Dus met een examen, alleen minder veeleisend als een theorie examen van het CBR. Maar je moet wel enigzins hebben moeten opletten in de cursus....

Helemaal mee eens! Bij elke rijbewijsverlening eerst een examen afleggen.
Een rijbewijs moet je verdienen. Nu lijkt het alsof het een noodzakelijk goed is.

Ik vind het altijd leuk om bij dit soort discussies te lezen dat iedereen weet hoe het moet en naar rechts gaat. Maar in de praktijk op de weg zie je zoveel linksplakkers. Ik bedenk me dan altijd dat dat soort mensen vast niet op autofora komt ;)

Dat zal best voor een groot deel het geval zijn, mensen die zich niet interesseren in auto's vinden het rijden er in ook niet zo belangrijk is mij altijd opgevallen. Die denken dat ze het wel ongeveer goed doen en letten eigenlijk nergens op.
Maar er zullen ook vast een hoop hypocrieten tussen zitten.

Voorbeeld: Mijn stiefvader gebruikt de cc niet omdat hij dan minder oplet. Komt er op neer dat hij dus de hele tijd in zn teller moet kijken om wakker te blijven.
Resultaat: rijdt altijd tussen de 105 en 140, vreselijk.
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

blauweroffel

Mijn dochter heeft vorige week haar theorie gehaald. Tijdens het oefenen heb ik af en toe ook een theorie examen gedaan. Ik slaagde dus niet altijd  :eusa_naughty:
Ik vond de situatie vragen niet altijd even duidelijk. ( waar de volgende antwoorden staan bij situatievragen: niets doen, gas los laten, remmen)
Want er zit geen beweging in. Maar goed, mn theorie is weer aardig opgevijzeld.

BR