UPDATE: C70 classic alarm interieur bewegingsmelder defect

Gestart door Anton Meindertsma, 05-01-2017 23:27:34

Vorige topic - Volgende topic

Anton Meindertsma

Hallo daar,
Betreft C70 T5 Coupé bouwjaar 1999 met handgeschakelde vijfbak.
Onlangs ging het alarm 's nachts 4x spontaan af. Volgens uitlezing van storingscodes door de Volvo dealer blijkt de oorzaak niet aan een lekkende batterij van de alarmunit in het rechter voorspatbord te liggen zoals ik had verwacht. De storingscode gaf aan dat een defecte interieur bewegingsmelder de boosdoener is. Als tijdelijke oplossing is de kabelaansluiting van deze sensor door de dealer losgekoppeld. Een nieuwe sensor incl. montage en BTW moet rond de EUR 400,- kosten. AUW.
Vandaag het internet en diverse Volvo forums afgespeurd in de hoop dat ik zelf een nieuwe sensor zou kunnen installeren maar kan geen passende informatie vinden voor mijn Volvo.
Vraag: weet iemand hoe ik dit kan repareren?
Graag met een soort handleiding of uitleg over waar deze sensor zit en hoe je deze vervangt.

Bij voorbaat dank en met vriendelijke groet,
Anton

id20driver

Bij de C70 coupe zit de massabewegingssensor vooraan in de console
nr 4 in de afbeelding

Bij de C70 convertible zit er ook nog 1 achter de rugleuning van de achterbank
C70 - T5. Convertible Prestige. Turquise Blue Pearl. Black softtop. Beige softleather. Claret woodinlay. Dynaudio Dolby Surround Prologic. Parkingheater

Anton Meindertsma

Beste ID20driver,

Zeer bedankt voor je reactie.
Heb je nog meer informatie zoals onderdeelnummer en eventuele uit- en inbouwinstructies?

Bij voorbaat dank en groet,
Anton

id20driver

Er zijn 2 onderdeel nummers mij bekend. 9499054 voor een set en 8628191 voor een sensor. Welke van beide nog leverbaar is, is mij niet bekend.
Verwijder de schopplaten links en rechts. Sla de vloerbedekking aan beide zijden van de console naar buiten. Verwijder de zwarte zijplaten die achter het tapijt zitten. Nu kan je bij de sensor, deze zit in een bracket geklemd. Druk beide clips in en maak de stekker los.
monteer de stekker in de nieuwe sensor en bevestig de sensor goed op zijn plaats. Het dichtbouwen geschiedt verder in omgekeerde volgorde van loshalen.
C70 - T5. Convertible Prestige. Turquise Blue Pearl. Black softtop. Beige softleather. Claret woodinlay. Dynaudio Dolby Surround Prologic. Parkingheater

Anton Meindertsma

Wederom hartelijk dank voor je reactie.
Zo te lezen moet het in- en uitbouwen wel lukken.
Nu eerst op zoek naar een goede gebruikte bewegingssensor.
Weet je ook of na montage van een nieuwe sensor deze moet worden ingelezen en zo ja, hoe of moet ik hiervoor naar een Volvo dealer?
Ter informatie: Inmiddels vond ik in de Volvo accessoires lijst het nummer 9499 054-6 voor de bewegingssensor. Het nummer 8628191 heb ik niet terug kunnen vinden.

Groet,
Anton

id20driver

Dan zal o/n 8628191 niet meer leverbaar zijn. De sensor hoeft niet opnieuw te worden ingeleerd. Is  Plug & Play

T5turbo

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift - that's why it's called the present!

Anton Meindertsma

Wederom erg bedankt voor jullie hulp.
Inmiddels heb ik de sensor uitgebouwd.
Hier staat o.a. op VOLVO 9472878. Mitel Semiconductor UK.
Als ik dit nummer Google dat kom ik ergens tegen dat 9472878 is vervangen door 8622358.
De overige goedkeuringsinformatie die op de achterkant staat is exact hetzelfde als van 8628191 in bovenstaande links
Help: welk nummer moet ik nu hebben: 9472878, 8622358 of 8628191?
Of is 8628191 hetzelfde onderdeel maar dan van een andere fabrikant Dynex-UK?

Graag jullie hulp en reactie.
Bvd en groet,
Anton

MEN-O

Weet je zeker dat de (start)accu in orde is ? Mijn ervaring was ook meerdere malen per dag 'zomaar' alarm. bleek de accu te zijn.
Ook muntjes in het muntenbakje geeft bij mij problemen vreemd genoeg.

Anton Meindertsma

Hoi Men-o.
Zie s.v.p. in mijn eerste bericht: 'Volgens uitlezing van storingscodes door de Volvo dealer blijkt de oorzaak niet aan een lekkende batterij van de alarmunit in het rechter voorspatbord te liggen zoals ik had verwacht. De storingscode gaf aan dat een defecte interieur bewegingsmelder de boosdoener is." De startaccu is in orde.

MEN-O

Daarom vermeldde ik ook start-accu, ipv de accu van het alarm. Ik had geen startproblemen oid, maar na testen van de accu bleek die toch onder een x voltage te komen na een tijdje, waardoor het alarm afging.

Had eroverheen gelezen dat uitgelezen was dat de bewegingsmelder defect was. vreemd, is toch geen slijtageonderdeel ?

Anton Meindertsma

Eerlijk gezegd vind ik het ook wel vreemd dat de sensor als kapot is gediagnosticeerd. Op Volvo internetfora kom ik dit probleem niet tegen. Maar goed, volgens de Volvo dealer geeft uitlezing aan dat deze stuk is.

Zoals aangegeven in één van bovenstaande berichten ben ik nu een beetje de weg kwijt over welk onderdeel nummer ik nu naar op zoek moet: 9472878, 8622358 of 8628191?
Is er mogelijk iemand met Vadis/Vida die hier op het antwoord kan geven?

Bvd en groet,
Anton

Anton Meindertsma

UPDATE en HULPVRAAG: Inmiddels heb ik een gebruikte bewegingssensor gevonden met onderdeelnummer 9472878 en deze aangesloten op het stekkertje. Vervolgens het contactslot op stand II gedraaid, een zijraam opengezet, contact afgezet en de auto afgesloten met de afstandsbediening waarmee ook het alarm zou moeten worden geactiveerd. Het alarmledje midden op het dashboard knippert met de normale interval. Vervolgens een hand door het geopende raam gestoken en bewogen: MAAR GEEN ALARM! Helaas.

Weet iemand wat er aan de hand kan zijn:
Of de nieuwe gebruikte sensor moet als het ware worden ingelezen en herkent door het alarm systeem. Zo ja, weet iemand hoe dit moet?
Of de nieuwe gebruikte sensor is ook stuk. Dit kan maar lijkt me minder waarschijnlijk.
Of, een andere oorzaak. Iemand een suggestie?

Bij voorbaat dank voor het oplossende antwoord.

Groet,
Anton