855 restauratie met 500pk+ ombouw

Gestart door volvobaksteen, 09-01-2017 20:01:23

Vorige topic - Volgende topic

peteRRR

Had eens geinformeerd bij de honda tuners over de versterkte riemen ( Blauwe Gates ),...er was er 1 die had een camera
geplaatst bij de riem tijdens het rijden op het cirquit en stond versteld hoe de riem heen en weer klappert.
Origineel kan wel een hoop hebben en hoor nauwelijks tot niets op het forum over versterkte riemen en toch
rijden er wat rondt met flink vermogen.

Kan me goed voorstellen dat je meer zekerheid zoekt/wil ivm een betere riem.

Groet

Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla

Walter

Citaat van: volvobaksteen op 27-01-2017 12:58:46
Citaat van: Johann op 27-01-2017 12:17:06
Absurd valt ook wel mee. Ziet er nog wel vriendelijk uit op de foto. De standaard riem moet dit gewoon kunnen doen. Omdat het een "gebouwde" motor is zul je denk ik toch de intervallen voor onderhoud verkorten en zou je elke 30d of 50d km of whatever er een andere riem op kunnen zetten.

Nou dat mag je dan mooi zelf een keer doen als je zo motor maakt.

je moest een weten...

Facta non verba
ex-850club lid/ex-V3C lid
Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 + Buick Special Trunkback Sedan 1937

mehn

Citaat van: Walter op 27-01-2017 14:57:44
Absurd valt ook wel mee. Ziet er nog wel vriendelijk uit op de foto. De standaard riem moet dit gewoon kunnen doen. Omdat het een "gebouwde" motor is zul je denk ik toch de intervallen voor onderhoud verkorten en zou je elke 30d of 50d km of whatever er een andere riem op kunnen zetten.

je moest een weten...

;D

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

aloisdecroon

je moest een weten...

Nou vertel...

Johann

Citaat van: aloisdecroon op 27-01-2017 16:02:08

je moest een weten...

Nou vertel...

Daar gaat het hier niet over. Maar over het zelf doen kan ik wel zeggen dat ik dat al gedaan heb met, om dan de woorden van TS te gebruiken, echt belachelijk absurde nokkenassen...  :-*
De specs, 12.5 mm lift en de duratie van een dikke zwarte watervaste stift. Max toerental 8100 toeren. Dubbele klepveren, kortere klepgeleiders om binding van de retainers op de klepseal tegen te gaan.
Met genoemde lift wilden de nokkenassen niet meer rond in de kop en moest er dus ruimte gemaakt worden. Een klein nadeel van dit ruimte maken en de hoogte van de nok is dat de aanloop van de nok op de lifter iets steiler is of eigenlijk iets ongunstiger is. De nok gaat meer slaan op de rand van de lifter wat iets hogere belasting met zich meebrengt. Bij 11 mm lift is dit minder het geval.
Met deze combinatie is een standaard riem gebruikt en na ettelijke draaiuren is er aan de riem geen spoor van stress te bekennen. Vandaar mijn opmerking dat de standaard riem de kleppentrein wel aan moet kunnen. Maar dit is geheel vrijblijvend natuurlijk. Ik heb geen ervaring met de blauwe riemen, heb OEM spul gebruikt omdat de Volvo kwaliteit over de grote lijn tot tig keer beter te noemen is dan aftermarket. Dat TS sterkere delen wil gebruiken moge duidelijk zijn. Dat er twijfels bestaan bij de belasting van een standaard riem is ook duidelijk. Wil alleen zeggen dat ik daar dus al een jaar of 8 ervaring mee heb en vooralsnog gaat het goed vandaar mijn opmerking. Had ik er niet bij verteld en kan TS niet ruiken.

Succes met dit mooie project  :eusa_clap:

vincent-mk1

stefanhuijser

je moest een weten...

😂
(854 2.5 20V 1994 AUBERGINE)+(V70R AWD 1998 NBP)+S60 T5

Jurijn R

je moest een weten...

Opmerking van het jaar ;D

volvobaksteen

Het zal best mannen maar ik ga voor zekerheid iedereen maakt leuke projecten vind ik mooi om te zien :eusa_dance:. de vakantie is al gepland voor de auto rondje noordkaap dus alles moet perfect zijn. En de ina of skf riempjes is gewoon niets. veel te dun voor mijn opzicht. Het zal vast wel kunnen geen idee maar wil geen risico lopen voor zoiets simpels wat weinig meer kost heb nu de skf riem tijdelijk erop en zit me gewoon niet lekker.de rug is 0.8mm dik enkel gevlochten teflon draadje met een beetje rubber. Ik denk ook niet dat die stationair goed zal lopen het zal waarschijnlijk heen en weer dancen net als wankelmotor dus zo riempje krijgt wel wat te verduren

stefanhuijser

Ik snap je angst en als het je een goed gevoel geeft om een versterkte riem te plaatsen dan moet je dat natuurlijk gewoon doen!

Mooi project en Ik blijf het zeker volgen!

Groet Stefan
(854 2.5 20V 1994 AUBERGINE)+(V70R AWD 1998 NBP)+S60 T5

elianmars

Hilarisch ;D

volvobaksteen

Die opmerking was niet lullig bedoeld of om je af te branden hoor. kom hier niet om mensen te beledigen ik kan soms wat krom uit de bocht komen misschien. mijn excuus daarvoor. :angel:

Maar krijg van vrienden en andere monteurs hier ook vaak genoeg te horen jah joh kan best gewoon proberen,sommige doen net of normaalste zaak van de wereld is en dat het niets kost en als het stuk gaat bouw je fftjes een nieuwe.

Gaat er bij mij om dat zo blok ook een paar ton mee wil draaien. En niet na een jaartje gas geven dat die er weer uit moet.

MarkoC70T5

Citaat van: elianmars op 28-01-2017 11:21:20

Hilarisch ;D

Toch af en toe nog leuk om hier mee te lezen.   ;D  Maar het is wel een heel  mooi project!
Going broke in style. 
Soms mis ik de Volvo wel tot ik de V8 start.

volvobaksteen

nou weer een update

heb de afgedraaide drukgroep erin gezet en bak eraan gehangen zowaar kan ik de motor weer draaien
ben ik blij mee :)
jah lekker met de dikke kadaver op de grond plaatje centreren :P

bakkie er ook weer aan vast gebout

De distributie riem en multieriem definitief erop
en gelijk de kap aangepast om makkelijk bij de boutjes te komen om eventueel de timing wat te verdraaien

blok op subframe bouwen ook dat ging geweldig want ik was de rechtse stalen schetsplaat vergeten over te zetten van de oude motor voor de motorsteun
maar het zit gelukkig

bezig met erop leggen

Toen die op het subframe zat kon ik het niet laten om de motor even te passen met het spruitstuk en turbo

zowaar past het ongeveer  spruitstuk komt net tegen het hitteschild

Inmiddels heb ik de motor weer eruit en het hitteschild ongeveer 3 cm naar het schutbord kunnen timmeren
de remleiding word straks ook lekker gefrituurd dus die gaat weg en krijgt een andere toegangsweg.
Me screamerpijp moet ik ook recht omhoog maken om lekker makkelijk de veertjes te wisselen om de turbo druk af te regelen

volgende stap spruitstuk turbo flens verbouwen om de olieretour beetje boven het gaatje te krijgen leiding werk pas maken voor olie,water,en afvoer. :eusa_think:

vincent-mk1

Gaaf hoor,.. maar das wel heel dichtbij t schutbord... hmmzzz