Aankoop nieuwe roffel 2.4T

Gestart door GhJ, 17-01-2017 17:55:13

Vorige topic - Volgende topic

GhJ

Ha allemaal,

Veel post ik niet op het forum, meer tijdgebrek dan desinteresse.
Ik rijd al jaren een Volvo S70 met een lpg sigaartank achterin. Nu is die al vanaf 2012 beschadigd en ben ik er uiteindelijk toch mee door gaan rijden, ipv vervangen. Een goede vervanging was er niet.
Nu heb ik vandaag een S70 2.4T gevonden met 387k: http://www.autovanmeegdenburg.nl/occasions/volvo/s70/volvo_s70_2_4_t_comfort_exclusive_line-1675268.html. Het is een dijk van een auto, technisch gezien zijn er weinig op- of aanmerkingen. Het is een benzineversie, en ik zou er graag weer een lpg-tank inbouwen. Een ringtank.
Helaas bleek na aankoopkeuring door Svenska Bildelaar (overigens van harte aanbevolen), dat er best werk aan de auto zit. Hier en daar wat rubbers, een koppelbus, een motorsteun, de remmen en klauwen voor; bij elkaar nogal een prijsje.
Ik post dit, omdat ik wat advies nodig heb en ik zou het fijn vinden wanneer iemand mij van advies kan voorzien:
1) Is het motortype - ook gezien de kilometerstand - geschikt voor een lpg-inbouw?
2) LPG-inbouw: nieuw of een gebruikte (laten) overzetten?
3) Wat te doen om het budget niet te overschrijden: zelf repareren of laten repareren om de APK weer een jaar door te komen?

Jullie zien: ik twijfel. En dat gebeurt zelden. Over het algemeen ben ik vrij zeker wat ik wil of niet wil. Van tevoren had ik deze aankoop redelijk uitgestippeld, maar alles bij elkaar overschrijdt ik het budget best wel. We hebben net een kleintje, je begrijpt, daar zitten we niet naar uit te kijken..

Hartelijke groet,
Jan Grisnich

hsv70

Bij twijfel niet oversteken zei mijn oma altijd.
Gewoon verder zoeken, helemaal wanneer het budget wordt overschreden.
Nb. Is een station niet handiger met een kleine in de familie?
Qua ruimte voor de gastank ook handiger, zeg ik als opvoeder van 7 kids....
Succes.

henry classic v70

Wat is er beschadigd, wat is de kmstand, wat is de staat van onderhoud van de huidige S70?
620.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
305.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

glenfiddich1983

2.4T uit 1999 heeft volgens mij geen hydraulische klepstoters, dus mogelijk "regelmatig" kleppen stellen. In de basis trouwens al een forse vraagprijs voor een S70 met dergelijke kilometerstand. Sowieso heb ik persoonlijk twijfels bij inbouw van LPG bij een dergelijke kilometerstand. Moet je dat nog willen? Een goeie inbouw begint met "stage 0", en daar kan met een dergelijke kilometerstand ook wel aardig wat geld in gaan zitten.
Hoofdauto: Volvo V70 2.4D (2010, Diesel, 207.000 km)
2e auto: Volvo 940 Turbo (1991, Benzine, 300.000 km)

GhJ

Dank allen voor jullie snelle reacties!
Bij twijfel niet oversteken is er ook bij mij ingesleten en ik neig meer naar afzien dan aankopen. Probleem is dat ik nu een S70 heb die gewoon hopeloos versleten is en waar de kleppen bijna door de motorkap heen-vliegen met die kou. Ik heb ook gezocht naar een station, maar dat zijn vrijwel allemaal afgeragde verhuiswagens- tenminste de exemplaren die ik tegenkom. Mocht je een mooie optie hebben, laat maar weten;)

Wat betreft die hydraulische klepstoters klopt dat inderdaad. Bij de motoren na 2001 is dit echter een groter probleem dan de eerdere versie van dit type uit 1999-2000. Staat ergens op het forum, weet het alleen zo snel even niet te vinden. Heeft te maken met de stelbaarheid van de kleppen.

De huidige S70 is prima onderhouden. Netjes alle beurten gehad, soms met iets meer speling dan de toegestane 20 of 30.000 km. Op dit moment zit de koppeling tegen het einde van z'n levensduur, stabilisatorstangen, achterdempers (te versleten om er een zware aanhanger achter te hangen). Kortom, allemaal wel te repareren, maar ik weet niet of het nog de moeite is. Daarnaast zit er nog een afdruk van een Duitse vangrail aan de bestuurderszijde, die na 5 jaar en inwerking van rotzooi (zout!) is gaan roesten aan de onderzijde. Deuren staan wat bol zeg maar. Samengevat, sloopwaarde.

Deze S70 met de 2.4T rijdt als een trein, is onderhouden tot de laatste kilometer, maar heeft stilgestaan. Is officieel afkomstig van Volvo Reede in Amerongen is daarna bij deze verkoper terechtgekomen. Technisch gezien is de auto verder prima (maar als gas-inbouw vragen oplevert, begin ik er niet eens aan).

henry classic v70

Dan kost het waarschijnlijk te veel om de huidige S70 weer in goede staat te krijgen.
Wat is het budget voor eventueel achterstallig onderhoud (wat je overhoud na aankoop)
En hoe oud is je gasinstallatie, met name de leeftijd van de tank is van belang zou je deze willen overzetten

GhJ

Dat klopt, het bedrag om hem in echt goede staat te krijgen is gewoon teveel. Hij heeft ook 540k gelopen. Geen probleem natuurlijk, mits de kosten binnen de perken blijven...
Ik heb een sigaartank achter de achterbank. Een LPi van Vialle, die er ook al vanaf 1998 inzit. Nooit problemen mee gehad, ik rijd er nu bijna 2 ton mee zonder problemen. Het is ook een vrijwel probleemloze auto geweest. Overzetten is het manco, ik wil van die sigaar af. De kinderwagen bijvoorbeeld kunnen we niet, c.q. nauwelijks bergen.
Budget na aankoop van deze S70, mocht het doorgaan wat ik niet waarschijnlijk acht, is 1000 euro. Dat is nadat de 2.4T op APK niveau is gebracht. Dat is m.i. te weinig voor inbouw van een LPi systeem ringtank (ik geloof dat Boertien in Wezep daar 1450 euro voor rekent).
Punt is trouwens ook dat er weinig Volvo's zijn met geschikte motor en lage kilometerstand. Ik zoek al een maand of 18, maar heb niet iets geschikts kunnen vinden. Hier op het forum komen regelmatig leuke auto's voorbij, maar een V70 R is niet mijn ding (en mijn vrouw vindt ze ook te opzichtig). Een leuke burgerbak met het liefst weinig kilometers, een licht interieur uit 1999-2000 en een ringtank zijn eigenlijk de enige eisen. Met name die weinig kilometer eis is bijna een onmogelijk eis. Maar ik zou graag met deze een jaar of 5 weer willen rijdne, net als met mijn huidige S70. 

henry classic v70

Staat een donkerblauw metallic S70 2.4 '99 Bi-fuel voor €450,= met 391.000 km (zonder apk overigens)
Is van binnen niet zo mooi als de 2.4T die in de beginpost staat maar scheelt wel €1500,= aanschaf...

http://link.marktplaats.nl/m1126354425

GhJ

Haha, leuke bak! De kans dat je bij deze goed geld kwijt bent om er wat van te maken is erg groot; dat brandende oliepeillampje heb ik in mijn S70 bijvoorbeeld nog nooit gezien;). En daarnaast, dit is zo'n sigaarbak..
Er stond er eentje op Speurders, van een liefhebber (post overigens alleen op het volvoforum), kostte 1500 euro. Maar die was al weg voordat ik de advertentie goed had gelezen..

BBS

Citaat van: henry classic v70 op 17-01-2017 19:09:53
Staat een donkerblauw metallic S70 2.4 '99 Bi-fuel voor €450,= met 391.000 km (zonder apk overigens)
Is van binnen niet zo mooi als de 2.4T die in de beginpost staat maar scheelt wel €1500,= aanschaf...

http://link.marktplaats.nl/m1126354425
In het verkoop topic hier op het forum staan ook 2 V70's. Waarvan 1 diesel....
Volvoloos....

henry classic v70

Als je bij een sedan wilt blijven kun je ook nog bij de S80 kijken, rijden ook vaak op gas

GhJ

Ik ben geen fan van een diesel. Naar verhouding rijdt dat ook erg duur. Ik rijd zo'n 25.000 kilometer per jaar, en ik vind het omslagpunt van diesel wel erg hoog worden. Eerlijk gezegd vind ik het daarnaast ook te vervuilend, vandaar dat ik daarom op het relatief schonere lpg wil rijden.
Volvo S80 vind ik dan weer te groot. Ooit een proefritje in gemaakt, maar de S70 is toch ergens wat sportiever. Eigenlijk wil ik gewoon weer een S70/V70. Ik heb inmiddels 2c een 850 en 1 S70 gereden, het is bijna verslavend..

henry classic v70

Nee hoor, gewicht is niet veel meer dan een S70

)()()sT