Motorsteun(en) defect c70 t5 advies?

Gestart door c70_ibo, 20-01-2017 21:08:48

Vorige topic - Volgende topic

c70_ibo

Beste medeforumleden,

Graag jullie advies en tips voor het volgende:

Sinds enkele maanden kreeg ik al rare geluiden met op schakelen gas geven en gas loslaten op mijn c70 uit 1998 t5 handgeschakeld.
Nu sinds gisteren krijg ik enorme klappen, bij gas geven lijkt net of de voorbanden er los aanhangen, ik geloof zelf dat het aan de motorsteunen ligt. Heb al 273.000km op de klok. De bovenste is al eens vervangen door zo'n vol rubberen van et Tuning.

Nu wil ik alles voor de zekerheid vervangen.
Is het een moeilijke klus? Iemand ervaring ermee?

De dealer vraagt 420 euro voor 4steunen

Bij et Tuning kost het ongeveer de helft, maar heeft deze hetzelfde kwaliteit als orgineel?
Bij mister auto enz is het ook goedkoper verkrijgbaar.

Zelf wil ik natuurlijk dat het na de eerste keer vervangen gelijk goed Is voor de komende 2 ton km's.

Jullie advies en tips zijn welkom

UserID6342

Laat eerst maar eens controleren of het idd aan de steunen ligt ! Ook als je deze steunen nu nieuw koopt bij de dealer is dat geen garantie voor weer 273 dkm...

elianmars

Ik gok in eerste instantie op de torsiesteun van de versnellingsbak. Zeker als er een stijf rubber bovenin is gemonteerd, krijgt de torsiesteun extra klappen te verwerken.

Deze steun is prima zelf te vervangen en kost, als ik het goed heb, zo'n 5 tientjes bij de dealer.

cornelis-b

Steun aan de distributiekant kan ook rare klappen veroorzaken bij optrekken en gas los.
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij

Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

elianmars

Citaat van: cornelis-b op 20-01-2017 22:28:47
Steun aan de distributiekant kan ook rare klappen veroorzaken bij optrekken en gas los.

En ook deze is goed zelf te vervangen.

JackC70

Op onze C70 (weliswaar cabrio) muv de onderste voorste steun alle steunen vervangen afgelopen maanden:
- Oude baksteun eerst voor een PU-versie en 1 dag later voor nieuwe standaard versie. Met PU-versie voelde het alsof de ramen eruit zouden trillen...
- Paar weken later de bovenste steun het rubber vervangen (zelf 'tooltje' voor gefrutseld)

Beide ben je zo mee klaar, verschil: iets meer trilling in D bij stilstaan dan voorheen (na baksteun vervangen al, bovenste rubber geen effect)

- Weer wat weken later de distributiesteun RV, die bleek nog niet zomaar gevonden. Raymond (TPR Powerflush) heeft 'm voor me geregeld.
  Pas bij demonteren zag je dat ie echt wel was ingescheurd, maar aan de binnenkant dus bij inspectie niet te zien.

Effect: niets van gemerkt.

- Begin januari onderste, achterste steun. Dat was wel een karweitje ivm bovenste moer losmaken vanaf de onderzijde (wilde geen turboslangen / -boom oid zaken losmaken in de motor en had auto op de brug).

Effect: Minder trillen bij stilstaan in D

Tip: Baksteun kun je zo controleren, ook met auto op krik (je schroeft 'm zo even los), Vervangen kan als nooit eerder gebeurd zeker geen kwaad en kost ook niet veel. Zelf weten of je PU of standaard gebruikt :-)
Kosten: Mijn nieuwe steunen heb ik beetje op gelet qua aanbiedingen op internet, mn amazon.de en autodoc en had geen haast. Dus e35 vor een Febi onderste steun (hydrolager zeg maar), geen verzendkosten, alleen 3 weken wachten.
Groeten, Jack

arjen850

Enorme klappen worden meestal niet door het bovenste, baksteen of bovenste rubber veroorzaakt. (Willen wel eens bonken) dit klinkt mij eerder als een gescheurd voorste of achterste motorsteun. (Zelf ook gehad, Taranis zat erbij in de auto) met name de laatste 2 zijn goed te vervangen maar is nog wel een redelijke klus. En pas op dat je de motor niet te hoog brengt ivm de aandrijfassen.

c70_ibo

Heren bedankt voor jullie tips, ik heb de auto op de brug gezet. Onderste baksteun is nog prima in orde.
Als ik het zo hoor geloof ik zelf ook dat het aan de voorste en achterste hydrolager ligt.

Wat mij ook erg opvalt Is wanneer de auto stationair draait en je voelt aan de rechter voorband (passagier zijde) dat deze enorm mee trilt.
Heb mijn achter de stuur laten zitten, auto in versnelling, rem erop en koppeling ingedrukt en los maar nog altijd blijvende trilling. De linker voorband heeft het bijna niet.

Sowieso zal ik de steunen dan maar bestellen en proberen deze te fixen:) bedankt voor jullie reacties. Wanneer de spullen binnen zijn en auto gemaakt Is zal ik erop terugkomen

volvobug

Citaat van: c70_ibo op 21-01-2017 11:34:16
...

Wat mij ook erg opvalt Is wanneer de auto stationair draait en je voelt aan de rechter voorband (passagier zijde) dat deze enorm mee trilt.
Heb mijn achter de stuur laten zitten, auto in versnelling, rem erop en koppeling ingedrukt en los maar nog altijd blijvende trilling. De linker voorband heeft het bijna niet.
....

Heb je de motorsteun distributiezijde gecontroleerd. Als die gaar is leunt het blok aan de rechterzijde op het subframe en kan ik me voorstellen dat de trilling via de draagarm doorgegeven wordt aan het wiel.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

JackC70

Idd, en als ie niet heel erg stuk dan kan de distributiesteun toch stuk zijn. Even demonteren en bekijken is op een brug niet heel moeilijk.
Als je wilt PM me even je mailadres, kan je evt een kort filmpje mailen van hoe een nieuwe distributiesteun op een C70 mee veert.
Groeten, Jack

V70geRwin

Citaat van: volvobug op 21-01-2017 13:13:19
...

....

Heb je de motorsteun distributiezijde gecontroleerd. Als die gaar is leunt het blok aan de rechterzijde op het subframe en kan ik me voorstellen dat de trilling via de draagarm doorgegeven wordt aan het wiel.

Doe maar eerst de distributie steun, ff letten op chassis nummer, de boutgaten voor chassis zijn iets veranderd op een gegeven moment en die van de XC is een klein beetje hoger dan de anderen.

Goed zelf te doen, wiel eraf en flapje aan de kant en schroeven maar.

elianmars

Heren bedankt voor jullie tips, ik heb de auto op de brug gezet. Onderste baksteun is nog prima in orde.
Als ik het zo hoor geloof ik zelf ook dat het aan de voorste en achterste hydrolager ligt.

Sowieso zal ik de steunen dan maar bestellen en proberen deze te fixen:) bedankt voor jullie reacties. Wanneer de spullen binnen zijn en auto gemaakt Is zal ik erop terugkomen

Heb je de baksteun ook gedemonteerd? Vaak lijkt deze goed, maar als je 'm even los haalt, blijkt dat de rubbers gewoon los van elkaar zijn.

Ik heb bij mijn 2.5D alle steunen vervangen. De achterste onder was even een geklooi, maar het was te doen.

c70_ibo

Bedankt heren voor jullie reacties,

Vandaag ben ik naar de dealer geweest om voor alle zekerheid de boel te laten controleren.

Distributie zijde was sowieso ingezakt, bovenste schutbord bus
Was ook niet meer goed.

Ik had al een raar rolgeluid tijdens rijden wat leek op een wiellager, waarschijnlijk komt die trilling door de steun.  Moet nog even blijken als het vervangen Is.

Ik ga de onderdelen bestellen en zelf vervangen, ik moest er alleen van zeker zijn wat ik precies moest kopen.

Op internet wordt febi en lemforder aangeboden, ik ga meteen alle steunen vervangen op advies van de dealer. Hij zou dan weer als nieuw moeten rijden zonder trilling schock en waarbij het zal lijken dat je totaal in een nieuw auto rijdt.  Ben benieuwd.

Hydrolager moeten deze perse orgineel of is het prima als ik lemforder koop? Heb bij de andere volvo forum gelezen dat iemand klaagt dat de  febi versie geen membraan zou hebben??? Waarbij het nog steeds niet goed zal zijn

volvobug

Lemforder is prima, wordt ook door Volvo gemonteerd bijv. als reactiestangetjes en distributiesteun. Febi stopt in het algemeen ook goede spullen in haar doosjes is mijn ervaring.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

yannickdv

Mocht je de steunen nog willen vervangen..

http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2057872.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.Xengine+mount+febi+volvo+850.TRS0&_nkw=engine+mount+febi+volvo+850&_sacat=0

Hier is een gedeelte ZEER voordelig leverbaar.

Heb zelf de steun aan de distributiekant daar vandaan. Blijkbaar FEBI. Best tevreden over, zit er nu 8dkm onder ongeveer en ziet er nog prima uit. Natuurlijk te kort om er iets zinnigs over te kunnen zeggen, maar voor het geld. Lol
Groet, Yannick
'21 - Skoda Octavia RS iV - Grijs - 55.000km (leasert)
'18 - VW Up! MoveUp 60pk - wit - 185.000km (voor de vrouw)
'99 - Volvo V70 2.5 10V Automaat - 421 DOP - 538.000km (hij is terug!)
'09 - BMW 520D E61, '06 - Volvo S60 2.4i, '97 - Volvo V70 T5 Frost Green