Elektrische stoel helemaal dood? 12V+ via kontaktsleutel is weg. OPGELOST

Gestart door Erikvb, 01-07-2016 20:22:14

Vorige topic - Volgende topic

Erikvb

Citaat van: maruska op 02-07-2016 14:50:02
nieuw paneel ga je diep in de buidel voor tasten... probeer eens te kijken of je mdet iemand kunt uitwisselen in de buurt.. vaak is dat de eerste handige diagnose stap.

dan haal ik er één bij Marans in Veldhoven. Zal 50€ kosten. Ik ben alleen nog steeds niet overtuigd dat dit het is...dus als iemand nog een idee heeft? Ik zit allerlei Volvo-fora af te zoeken maar nog niks bruikbaars.

maruska

ik bedoel eigenlijk niet dat je er direct 1 koopt... meer kijken of er een forummer of enthousiast vlakbij woont zodat je kunt testen.

ik zal eens in het electrische schema kijken..
Accessoire verzamelaar - Bijna alle essentials in bezit
T-5R

Erikvb

Ik heb ven Arjan het schema gehad. Bedankt!

Ik weet niet zeker of ik eruit ga komen want het is lastig om het schema terug te herleiden naar de componenten die ik in mijn handen heb. Het is me inmiddels wél duidelijk dat eigenlijk alles wat kapot zou kunnen via het paneel loopt (massa aansluitingen e.d.) dus toch niet zo'n slechte oplossing om het te vervangen.

innocenti

Ik heb bij mn pa paneeltje (printje) met de verstelling opnieuw gesoldeerd ivm vage klachten. Daarna nooit meer gehapert. Is het proberen waard.

Printje zit met torq schroefjes vast en is makkelijk te verwijderen.

Erikvb

Citaat van: innocenti op 03-07-2016 11:55:58
Ik heb bij mn pa paneeltje (printje) met de verstelling opnieuw gesoldeerd ivm vage klachten. Daarna nooit meer gehapert. Is het proberen waard.

Printje zit met torq schroefjes vast en is makkelijk te verwijderen.

Hier is de bastard :evil:...maar ik zou niet weten wat ik hieraan moet solderen. Ziet er allemaal best netjes uit.

Wel zie ik een NAIS SMD 12V relais zitten (zwart blokje onderaan) en dat is wel een logische verklaring voor het falen van het hele paneel. Kost maximaal een euro los (verzendkosten hoger dan componentkosten ;D).

innocenti

Dat vond ik toen ook, dat alles er netjes uitzag. Toch hielp t. En als je n beetje kan solderen schaad het nooit.

Erikvb

Citaat van: innocenti op 03-07-2016 17:52:12
Dat vond ik toen ook, dat alles er netjes uitzag. Toch hielp t. En als je n beetje kan solderen schaad het nooit.

Waar dan?

innocenti

Citaat van: Erikvb op 03-07-2016 18:28:03
Citaat van: innocenti op 03-07-2016 17:52:12

Waar dan?

Ik vond de solderingen er goed uit zien, maar er zat toch n rotte tussen blijkbaar. Maar ik spreek niet over de jouwe. Op foto niet te beoordelen.

innocenti

Ik heb net gekeken voor je. Die 3 kabels zitter er bij mij ook aan. Dus dat lijkt orgineel.

maruska

soldering checken en desnoods wat doorzichtige kit/lijm eroverheen.. gaat het ook niet meer zo makkelijk los ;P
Accessoire verzamelaar - Bijna alle essentials in bezit
T-5R

Woger

Kan je niet bij Marans vragen of je een paneeltje mag testen? Als ie het daarmee wel weer doet, koop je hem.

Erikvb

Citaat van: Erikvb op 02-07-2016 14:07:27
Citaat van: KIM op 02-07-2016 13:09:32
Het lijkt me stug dat het paneeltje de veroorzaker is. In dat geval zou niet alles uitvallen.
Ik heb destijds een elektrisch schema erbij gepakt om te bekijken hoe de stroomloop is. Ik dacht dat het schakelaartje een soort massa schakeling is.

Mee eens, ik vond de zekering een veel meer logische verklaring. Zo'n paneel (verwacht ik) gaat eerst gedeeltelijk kapot; één van de 2 schakelaars of zo.

Kun je wat preciezer zijn over wat je hebt gemeten? Ik zit nu vast. Kan hooguit nog een nieuw paneel halen en dat dan maar proberen :(

Meten is weten ;D. Het paneeltje lijkt prima te werken, maaaar er zit een 12V+ op via de kontaktsleutel (Oranje draad naast rood&Zwart) en die doet niks.

Het schema dat ik heb suggereert dat er ook een zekering tussen het kontaktslot en de stoel zit. Klopt dat en waar zit die dan?

Erikvb

Citaat van: -D©©©L- op 04-07-2016 14:25:08
Zekeringen 34 & 36 in de grote zekeringen kast en zekering 2 in de kleine zekeringkast zijn allemaal heel ?
De metaalkleurige zekeringautomaten zijn alleen voor de stoelverwarming. (en de koelbox in de zomer, voor de slimme mensen  ;D)

Ik zat net te denken om jou te mailen, Marco. Altijd makkelijk, een beetje elektronicakennis! Wat noem jij de "kleine" zekeringkast, ik ken alleen die onder de motorkap?

Erikvb

En OPGELOST!!!

De zekering die ik zocht was inderdaad nummer 36. Ik had het niet uit de beschrijving gehaald op de deksel. Dus, het leermomentje is dat de geschakelde plus van de bijrijdersstoel op dezelfde zekering zit als de aansteker achter. Hoe verzin je het? Maar zonder dat draadje doet je rechterstoel dus helemaal NIETS.

Ik was al bijna zover dat ik de schakeldraad gewoon op de normale plus ging solderen ;D

Markbakker

Citaat van: Erikvb op 04-07-2016 20:21:39
En OPGELOST!!!

De zekering die ik zocht was inderdaad nummer 36. Ik had het niet uit de beschrijving gehaald op de deksel. Dus, het leermomentje is dat de geschakelde plus van de bijrijdersstoel op dezelfde zekering zit als de aansteker achter. Hoe verzin je het? Maar zonder dat draadje doet je rechterstoel dus helemaal NIETS.

Ik was al bijna zover dat ik de schakeldraad gewoon op de normale plus ging solderen ;D

http://i66.tinypic.com/209jdc6.jpg

Hulde aan het forum :eusa_clap:, na weken zoeken eindelijk de oplossing gevonden van het probleem met de bestuurdersstoel, alle zoekresultaten die ik voorheen vond kwamen net niet overeen met mijn probleem. Vanochtend direct de zekering bekeken en ja hoor deze was doorgebrand, had geen reserve meer dus maar even een andere eruit getrokken en geprobeerd, auto op contact en JA de stoel bewoog weer in alle richtingen. Straks maar even zekeringen halen.

Toch apart dat deze zekering er is naast de grote zilveren, had deze uiteraard al eens omgedraaid maar geen resultaat, dan verwacht je dat je de zekering van de stoel uit kan sluiten maar blijkbaar dus niet.