Accu polen wisseltruck?

Gestart door Mac850, 20-01-2017 14:14:01

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mac850

Nadat ik met mijn V70/1999 met een lege accu stond is de accu vervangen.

Tijdens een spanningsmeting op de lege accu bleken de + en - polen van polariteit te zijn gewisseld?! Er staat -12,4 V over de polen.

Het betreft een Volvo accu 12V/60Ah. De nieuwe accu voldoet prima en heeft zich nog niet vergist in zijn polariteit.

Wie kan dit verklaren ???

Is dit verschijnsel omkeerbaar?

Zo ja, graag info.

Mac850 (Ronald)

cornelis-b

Hier heb ik nog nooit van gehoord, heb je een meter die zowel min als plus meet, omgekeerde polariteit? Kijk eens als je de accu meet of er geen klein minnetje voor de 12.4 volt staat ;D

Dat zou een hoop verklaren.
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij


Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

glenfiddich1983

Je hebt de pennetjes van de spanningsmeter verkeerd om op de accu gezet, of de stekkertjes van de spanningsmeter zijn verwisseld op de meter.
Hoofdauto: Volvo V70 2.4D (2010, Diesel, 207.000 km)
2e auto: Volvo 940 Turbo (1991, Benzine, 300.000 km)

glenfiddich1983

Oké, even wat gezocht en het schijnt te kunnen. Ik had er nog nooit van gehoord, maar het schijnt dat de polariteit om kan wisselen als een batterij of accu te ver ontladen is. Hoewel het niet aannemelijk lijkt dat je een accu zomaar dan ook omgekeerd opgeladen krijgt (accu te diep ontladen > polariteit omgewisseld > accu zit vanaf dat moment dan ook verkeerd om aangesloten in de auto, en dan zou hij lijkt mij niet weer opgeladen kunnen worden tot 12,4 volt, want dat is wat jouw meting van -12,4 impliceert: dat hij nadat hij te diep ontladen was naderhand weer bijgeladen tot 12,4 volt).

Het lijkt dus het meest aannemelijk dat de stekkertjes verwisseld waren op de spanningsmeter.
Hoofdauto: Volvo V70 2.4D (2010, Diesel, 207.000 km)
2e auto: Volvo 940 Turbo (1991, Benzine, 300.000 km)

cornelis-b

Zoals ik al aangaf een meter die ook negatief kan meten en als je hem dan goed op de polen zet dan komt er een - voor 12.4 te staan ipv een +

Wat is het voordeel van negatief meten? Stel een beun heeft lopen peuteren in een elektrisch systeem en ergens is zwart voor rood omgedraaid dan is dit op te sporen en je krijgt een plus op een draad waar je hem dus niet wilt hebben. Je denkt zwart is min maar door het minnetje op de meter weet je dat de boel niet juist is aangesloten. Heb er een hoop plezier van gehad met de 12 volt installatie in het klaphok waar ledlampjes niet wilde branden omdat de polariteit niet juist was aangesloten.

Erg handig deze functie mits de meter goed is ingesteld.
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij


Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

classicT5

Moet je eens aan amerikaanse oldtimers sleutelen, heb al vaak gezien dat ze rode kabel voor de massaaansluiting op de accu gebruiken :( of omgekeerd, zwart voor de plus. Als je dat niet door hebt sta je raar te kijken de eerste keer.

Mac850

#6
Thanks guys! Meetkastje plus aan plus accu en min aan min accu geeft bij de probleem accu -12,4V. Bij diverse 'goede' accu's +12,4V.

Probleem ligt dus bij de rare accu. Staat nu te ontladen met een 55W lamp. Morgen weer opladen, kijken hoe dat uitpakt.

Update: accu overleden.....

stefanhuijser

Citaat van: classicT5 op 20-01-2017 19:38:57
Moet je eens aan amerikaanse oldtimers sleutelen, heb al vaak gezien dat ze rode kabel voor de massaaansluiting op de accu gebruiken :( of omgekeerd, zwart voor de plus. Als je dat niet door hebt sta je raar te kijken de eerste keer.

Niet alleen Amerikanen.. ook een peugeot 205.. ;)
(854 2.5 20V 1994 AUBERGINE)+(V70R AWD 1998 NBP)+S60 T5