Raar geluid bij afblazen turbo, minder turbo druk

Gestart door TommyD, 24-01-2017 16:19:03

Vorige topic - Volgende topic

TommyD

Hoi,

Het heeft een tijdje geduurd, maar er is weer eens wat..

Van de ene op de andere dag maakt (ik denk) mijn turbo een raar geluid bij het afblazen. Dat was eerst altijd netjes. Nu is het zo'n "stotterend-fluitend" geluidje, lijkt een beetje op dat bekende "tuner" geluid.

Dit gebeurt elke keer bij schakelen/gas los.

Daarnaast haalt de turbo druk maximaal 3/4e van het witte balkje, normaal onder volle belasting kwam hij er net buiten (gechipped).

Ik zat te denken aan een inlaat lek? Of is dit typisch gevalletje turbo overleden?

Graag hulp gezocht!

Vriendelijke groet!

razorx

Als eerste zou ik denken aan de CBV (Compressor Bypass Valve), vaak foutief aangeduid als Blow Off Valve.
Deze bevind zich op de turbo en is los te vervangen. Na al die jaren is het mooiste er bij die dingen wel vanaf.

De waste gate actuator is ook een verdachte en is ook los vervangbaar.

Hans Duiven

Citaat van: razorx op 24-01-2017 18:11:06
Als eerste zou ik denken aan de CBV (Compressor Bypass Valve), vaak foutief aangeduid als Blow Off Valve.
Deze bevind zich op de turbo en is los te vervangen. Na al die jaren is het mooiste er bij die dingen wel vanaf.

De waste gate actuator is ook een verdachte en is ook los vervangbaar.

IPD
heeft had ze ook, voor Volvo weet ik het nummer niet

IPD heeft nog wel een heavy duty variant

Hans

Piet

Kan ook nog een scheur in het korte stukje slang tussen de turbo en de buis naar de intercooler zijn.
Komt nog al eens door verouderinng ervan voor.
Maar de BOV lijkt mij ook de eerste verdachte.

TommyD

Top! Wederom bedankt voor de reacties! Is er een manier om dat te controleren? Is het "veilig" om er (rustig) mee door te rijden?

Hans Duiven

TommyD

Ik had hier toevallig nog een 13g liggen, heb dat rubbertje en veertje eruit gehaald, zag er allemaal nog soepel en netjes uit. Zou ik deze op de 16t kunnen zetten om te kijken of dit het probleem is? of zouden jullie daar geen gebruikt spul op schroeven? (als deze al verwisselbaar is)

TommyD

Vandaag redelijke temp dus even goed gekeken, wat blijkt slangetje op de wastegate acutator geknapt.. toch raar nieuw siliconen spul..

Toen ik bezig was zag ik dat er ook een slangetje zit op het stukje/uiteinde van de cbv.. deze loopt echter nergens naartoe, klopt dit en is dit slangetje dan wel nodig? Groet!

TommyD

Al gevonden, slang moet naar de gasklep ergens, ook geknapt...

razorx

Mooi dat het zo simpel te verhelpen bleek!