Motor uitval

Gestart door shootafriend, 29-04-2005 19:29:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

shootafriend

De motor van mijn 1998 V70 2.5T valt zonder enige verklaarbare oorzaak nu en dan uit (lambda lampje gaat dan aan). Het begint met licht inhouden tijdens het rijden en bij stationair draaien loopt de motor eerst even hoog laag in toeren (tussen de 500 en 1100rpm) en valt vervolgens uit. Starten lukt pas weer na ongeveer 10 à 15 minuten. Ik ben erachter gekomen dat wanneer dit gebeurd en ik trek de stekker van de LMM los dat de motor gewoon aanslaat en nog goed loopt ook (noodloop heet dit geloof ik). Heb de meeste oplossingen in dit forum over soortgelijke onderwerpen al toegepast: Bougies/kabels/rotor/verdeelkap/lucht en vacuum slangen nagekeken. Volvogarage leest ook geen fouten uit. Wie nog wat ideën hierover? :-\
Tevens de vraag of er software beschikbaar is voor mijn type voor uitlezen OBDII. Ben reeds in bezit van OBDII programma en stekker zoek dus nog de aanvullende Volvo software.

Reitse

zou je toch bijna de LMM gaan verdenken....

shootafriend

Ik begrijp de hint Reitse, maar aan betreffende stekker zijn toch meerdere zaken verbonden die te maken hebben met de motorelektronica. Ik kreeg de tip om deze stekker los te halen van een wegenwacht hulp. Als er namelijk "iets" niet klopt aan het motormanagement systeem en de motor heeft kuren dan zal ie na het losgooien gemiddelde waarden pakken waar de motor gewoon op loopt, weliswaar iets minder zuinig.

Reitse

Wat je volgens mij in wezen doet is de motor niet meer vertellen hoeveel lucht er in gaat. De motor gaat in de veilige modus lopen waarin het kennelijk minder van belang is hoeveel lucht er in gaat.
Ik lees niks over brandende waarschuwingslampjes of foutcodes.
Het rottige is dat je beetje gaat gissen maar uit vele andere draadjes staat me bij dat de LMM vaak een verdachte is die een oplossing kan brengen.

thuur

Nokkenaspositiesensor cq. toerentalsensor al gecheckt?


Gr 8)

shootafriend

LMM dacht ik in eerste instantie ook aan. Heb ergens gelezen dat je die ook zonder het komplete huis kan kopen voor maar € 80,00 (weet iemand waar?). Is die dan zelf in het bestaande huis te meubelen?

En wat kan ik controleren aan de nokkenaspositiesensor en de toerentalsensor en waar zitten die exact?

Reitse

Nokkenaspositiesensor zit naast de rotor/verdeelkap. Die zit aan de voorste nokkenas, de nokkenaspositiesensor zit met 2 torxen aan de achterste.

ed

Bel Rica eens in Wateringen. Die had ze liggen voor 80 euro heb ik begrepen.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

shootafriend

Klopt Ludo, kheb 'm alleen niet laten uitlezen met de LMM los. Maar als ik 'm met brandend lambdalampje naar de dealer breng komt ie telkens terug met de mededeling dat er geen fouten zijn uitgelezen. Heb me al een hoop geld gekost en de Volvodealer komt er dus ook niet uit. Heb volgens mij veel meer aan dit forum. Heb jij wellicht OBDII software voor mijn Volvo v70 2.5T 1998

shootafriend

Thanx, ga overigens toch even rondneuzen voor een nieuwe LMM. Heeft iemand aleens de LMM uit zijn behuizing gesleuteld? Ik zie namelijk 2 tork schroeven met een puntje in het midden. En zit de boel niet aanelkaar gelijmd?

Als ik alles zo lees over OBDII lijkt het dat het een universeel "ding" is voor verschillende merken auto's. Is het noodzakelijk om aparte software voor Volvo te installeren op de laptop om 'm uit te kunnen lezen??

toycar

 ???
Heb je al gecheckt of er in ieder geval sprake is van (voldoende) benzinetoevoer? Een verstopt benzinefilter kan heel nukkige gevolgen hebben.

shootafriend

Gister weer een tijdje rondgereden met lmm stekker ingestoken. Na een keer gestopt te hebben startte de auto wederom niet. Tijdens het starten kwam er een benzinelucht vrij (Geen verstopping brandstoffilter lijkt me). Heb geen gas gegeven tijdens het starten. Daarna stekker lmm weer losgetrokken en de auto liep als vanouds. Vandaag op jacht naar nieuwe lmm, resultaat volgt.................

Christiaan

Misschien een mogelijke oorzaak;
Defecte benzine druk regelaar?
Lijkt mij een beetje of je motor verzuipt.........
Kijk eens op het forum met de zoekfunctie hoe je e.e.a. kunt checken.
Laat ons sowieso meer weten als e.e.a. (niet) opgelost is.
Christiaan

shootafriend

Zou die dan ook niet met de lmm los moeten verzuipen?? Dan loopt ie namelijk goed. Heb trouwens ook gemerkt dat vooral bij koude motor de auto wat schokkerig optrekt. Met de LMM los is dit niet het geval. In elk geval bedankt voor je reactie Christiaan, ga er toch even naar kijken. Ik probeer alle tips uit om een eventuele onnodige dure aanschaf te voorkomen, echter de LMM lijkt op dit moment de grootste boosdoener.

Willem74

Als je je LMM verdenkt kan je die ook nog eerst proberen schoon te maken.
Er is recent het nodige over dit schoonmaken geschreven in een draadje onder het "dieselen" kopje.
Als je de zoek functie gebruikt en niet bang bent voor wat lezen kom je het wel tegen. Tik LMM in en leef je uit.

succes ermee, willem :).
5 cil. x 0.5 ltr. x turbo = 140 pk en 290 Nm
Toch niet raar dat 1560kg Zweeds staal dan haast krijgt!