Tikkende kleppen of injectoren

Gestart door kennone, 30-01-2017 17:18:39

Vorige topic - Volgende topic

kennone

Vandaag mijn downpipe laten wisselen en toen ik hem ophaalde even de auto aangezet voor het geluid. Heel erg mooi!!

Maar met kap open hoor je het blok zachtjes heels snel achter elkaar tikken. Zouden dat de injectoren kunnen zijn of toch de klepjes?

rappendaf

dat doen ze allemaal zachtjes tikken zijn een hoop bewegende delen als hij hard begint te tikken is het niet normaal
850 2.3 t5 1993 133000KM ORIGINEEL
.  850 2.5 20v 1992 at 247000km
   C70 t5 23 T

V70R^2

injectoren tikken inderdaad, luister er even naar met een schroevendraaier (of stethoscoop als je die hebt) dan kan je het lokaliseren.

kennone

Ja nu heb ik ff goed geluisterd. Maar het is heel raar.
Als de auto een koude start heeft klinkt hij normaal. Maar zodra je dan een beetje gas geeft in zijn vrij hoor je buiten de injectoren wat tikken tijden het gas geven. Tikken lijken met de toeren me te gaan. Zodra de auto al iets van temperatuur krijgt is het helemaal weg. Hoor het nu pas omdat ik benieuwd was hoe de wagen klonk ivm er een open downpipe onder was gezet.

peteRRR

Klepstoters lopen ook met de toeren mee en het kan goed dat als de motor warm is dat het weg is of met
een regelmaat op komt en weer weg valt.

Groet

Edit: net wat V70^2 zegt een olie flush,...en van een stotertje wat je na de flush misschien toch zal blijven horen
       hoef je je niet heel druk te maken,....hebben heel wat 850tigs en worden er oud mee ;)
Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla

V70R^2

Klepstoters is dan aannemelijker, misschien tijd voor een motorolie beurtje (flush) voordat ze helemaal vast komen te zitten?

kennone

Ja daar zat ik ook al aan te denken. Mijn Ford Sierra's en de S40 hadden dit ook. Niet zo ramp maar dit is wel een auto die ik netjes, goed en vooral lang wil gaan houden. Weet iemand hier wat ongeveer de kosten zijn om dit te verhelpen? Nieuwe klepstoters lijkt mij dan het meest voor de hand liggend

V70R^2

Nieuwe stoters komt dan tesamen met nieuwe distributie, persoonlijk zeg ik alles wat je toch los hebt en onderhoudsgevoelig is vervangen.

Dus ontsteking e.d.

Een 450-600 euro aan onderdelen, arbeid is afhankelijk van wie het doet. Het is minder dan een volle dag werk, dus 200euro bij de hobbyist en 600euro bij de dealer? (grove schatting)

Benny850

Mijn auto had eerst bijna 10 minuten last van tikkende klepstoters, en nu sinds een paar maanden geleden een flush met 400ml atf olie hoor ik ze alleen de eerste 2-3 minuten nog.
Dus dat flushen kan zeker helpen en ik denk ook icm regelmatig lange stukken rijden het ook nog beter kan worden.

V70R^2

In principe moeten ze na een seconde stil zijn, of als die wat langer stil stond 3-4 seconden, als ze 2 minuten lang tikken zijn ze gewoon al flink gaar..

Eventueel flushen tot ze (zo goed als helemaal) schoon zijn, maar nieuw is altijd beter :)

Kan natuurlijk van alles zijn wat tikt, eerst even een 100% zekere diagnose stellen.

NinaPaul

Citaat van: V70R^2 op 31-01-2017 13:07:33
In principe moeten ze na een seconde stil zijn, of als die wat langer stil stond 3-4 seconden, als ze 2 minuten lang tikken zijn ze gewoon al flink gaar..

Eventueel flushen tot ze (zo goed als helemaal) schoon zijn, maar nieuw is altijd beter :)

Kan natuurlijk van alles zijn wat tikt, eerst even een 100% zekere diagnose stellen.

Bij de eerste series (dus alter 1) is het "normaal" dat ze langer blijven tikken.

Uit de handleiding model jaar 1992:
CiteerNa lange tijd niet gebruiken kan dit geluid wel 15 minuten blijven bestaan zonder dat er een defect is.
N.B. Overschrijd 3000omw/min niet, voordat het geluid verdwenen is.

EDIT: Al heb ik bij mijn beide alter 1, ze nog nooit langer horen tikken dan 2 minuten. (Dit was na 6 maanden stilstaan)
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

V70R^2

Dat wist ik niet! Maargoed, het gaat hier over een rode 850R toch?

NinaPaul

Citaat van: V70R^2 op 31-01-2017 17:29:08
Dat wist ik niet! Maargoed, het gaat hier over een rode 850R toch?

Geen idee, ik ga echt niet bijhouden wat iedereen rijdt :D

(Vanaf de 23mm/148 tands riem is dit "probleem" verholpen bij alle motoren.)

EDIT: tjiepvaud
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

kennone

Het is af en toe. Dus niet altijd met koude start. En alleen als ik wat gas geef de eerste max 10sec. Daarna is het helemaal weg. Ik zal binnenkort eens een flush doen.