Probleem met inhouden op LPi bij volgas

Gestart door 855T5+, 03-02-2017 13:27:17

Vorige topic - Volgende topic

Ries van de Zilverschuit

Bel Mesman gewoon even op: 'Bedoelen jullie met weerstandsblok het omschakelrelais?'. Ze zullen het antwoord vast wel snel weten.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

nieuwe_arjan

Citaat van: 855T5+ op 03-02-2017 17:31:24
Waarom zelf niet? Goede vraag natuurlijk: Ten eerste heb ik geen schema van die installatie en ten tweede moet toegeven dat ik alleen t principe een beetje snap, maar niet de exacte inner workings, bij gebrek aan een service manual of foutzoekmethode kan ik meten, maar ik  weet niet wat ik meet, oftewel kan er geen conclusies aan verbinden....waar zit de gasdrukmeter en welke kleur draad moet ik hebben?
Gasdrukmeter: drie draadjes, + , - , signaal. Veel keuze is er niet.
Google is your friend en het kost natuurlijk ook wel wat tijd.
Je zou kunnen meten of de pomp een beetje doet wat er moet gebeuren op het moment dat er geschok is.

Citaat van: 855T5+ op 03-02-2017 17:31:24
Dat apparaat in de link: is dat 1 kanaals? Ik heb wel een digitale scoop met een meetwaarde geheugen die ik heel traag kan laten lopen, heb ik twee kanalen? Maar nogmaals, wat meet ik dan?
Is één kanaal. Een digitale scoop onder de motorkap binden en dan een paar honderd km rijden is misschien een beetje lastig.

marrrcel

Het wisselende klachtenpatroon met een beroerde motorloop heb ik ook gehad met mijn R op LPi, ingebouwd door Mesman.
Mijn ervaring
Na overleg met Dirk heb ik ervoor gekozen om op goed geluk het omschakelrelais (+/- €60,-) te vervangen, omdat ik mij de tijd en moeite voor een onderzoek bij Mesman wilde besparen. Mijn problemen waren na vervanging van het omschakelrelais verdwenen.

855T5+

Ik zou dus gisteren naar Lean Mesman voor laptop metingen geweest zijn, maar na uitgebreide tests op zondag jl. kon ik de fout niet opwekken, dus heb ik afgezegd, want zinloos. Op zich lijkt dat goed nieuws, maar aangezien er de week daarvoor wel degelijk problemen waren neem ik  niet aan dat die spontaan verdwijnen. Sterker nog, ze zullen even zo spontaan weer terugkeren is mijn ervaring. De uitdaging is metingen te hebben op het moment dat t gebeurt. Wordt vervolgd.
Volvo: Mutatis Mutandis

UserID6342

Controleer nu eerst eens of dat omschakelrelais idd vervangen is ?  Een nieuwe zie je zo zitten / is zo te herkennen.  Als niet, vervang hem dan want die dingen gaan allemaal een keer en is alleen een kwestie van tijd.  Controleer, zoals Yits ook al zei, of de stekkerverbinding nog goed is.  Vaak hangen deze relais op een dermate plek, dat de kabelboom continu aan dat relais staat te trekken.  heb er al genoeg vervangen en op een andere plek gehangen zodat de spanning er van af is.

2e Controleer de stekkerverbinding naar/op de LPi computer goed, deze willen nog wel eens voor problemen zorgen door een slechte verbinding / los zitten / niet goed meer klemmen.

Zijn allemaal dingetjes die je makkelijk zelf kunt doen en je zo kunt controleren.

j3r03n

Een van die stekkerverbindingen hangt bij mij zeg maar tegen het schutbord met een parkertje. Het mannetje hing al een paar maand na inbouw scheef in het vrouwtje, en klemde ook niet goed meer. Ik heb het tijdelijk opgelost door ze met een tie-wrap aan elkaar vast te sjorren, tijdelijk als in 6 jaar geleden.
Volvo V70 2.5 10v MT Vialle LPI Nautic Blue '98/MY99 - 281K km

855T5+

Dirk342 en j3r03n, bedankt voor de tips.
Ik had zelf al een paar keer de steker (in't verleden) aan de LPi computer losgemaakt en met Philips contactspray behandeld, maar dat maakte niks uit. Als dat blokje dat met een parker aan het schutbord hangt het omschakelrelais is, dan is dat waarschijnlijk bij de vorige vervanging van de pomp, ca. 7 maanden geleden, ook vervangen, want ziet er nieuw uit. Uitsluitsel of er met weerstandsblok het omschakelrelais bedoeld werd heb ik nog niet, ik heb al wel gebeld. lean kent het begrip weerstandblok niet: maar dat is ,,e wel gezegd  toen. Voorts is wel bevestigd dat dat blokje dat met een parker aan t schutbord zit idd het omschakelrelais is. Ik ga kijken of ik aan die steker iets kan doen zodat er geen mechanische belasting optreedt. Ik vond die plek sowieso raar, want vlak boven de turbo eigenlijk en dus behoorlijk onderhevig aan hitte.

855T5+

Zojuist teruggebeld door Lean, en mij is gemeld dat het "onderbrekerrelais" toen vervangen is omdat één cilinder zowel op benzine als op gas liep (ik had veel hoger benzine verbruik opeens, één van de klachten waarmee ik daar kwam) en dat dat met een parker aan het schutbord zit, elders dus het omschakelrelais genoemd. Waarom mij mondeling toen de naam weerstandblok gegeven was, zal wel een raadsel blijven.
Ik ga daar dus op focussen, met het nieuwe inzicht van mechanische belasting van de "hang"steker (weer eens wat anders dan hangjeugd ;D).

855T5+

2017.04.03
Auto staat alweer bij Mesman. Loopt vrijwel
niet meer op gas. Alleen als ik als het ware met een ei onder mn voet gasgeef komt hij nog vooruit zonder te shudderen (t lijkt net of de ecu snel aan en uit gezet wordt, terwijl de hele aandrijflijnin zn rubbers stuitert, letterlijk, uiterst schrikbarend). Er valt op gas niet meer mee te rijden. Dit probleem had ik al in Noorwegen in augustus 2016, maar dan alleen vanaf 90 kmpu.... Inmiddels is er al twee keer een "nieuwe" pomp ingekomen en bleef het probeem een maandje weg. Nu dus full blown terug (sinds gisteravond en de hele ochtend tot aan Mesman) en dus reproduceerbaar. Op benzine geen enkel probleem. Kortom, ben nu toch wel benieuwd wat dit probleem veroorzaakt, want het begint nare proporties aan te nemen.

Ries van de Zilverschuit

Dit zijn akelige problemen inderdaad. Lijkt me sterk als Mesman nu het probleem niet kan achterhalen. Houd ons in elk geval op de hoogte.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

leons850

Mocht Messman er niet uit komen dan zou je nog Limburgse lpg technieken kunnen proberen. Die man is (ook) erg kundig!
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

855T5+

2017.04.04
Zojuist de auto afgehaald. Hij doet het weer. Moest wel even 527 euro aftikken voor een nieuwe LPE computer, want die was kapot. Ik ben niet blij met die LPi installatie. In 1 jaar tijd een gaspomp (eigenlijk 2x, maar eenmaal betaald) ad 426 euro en nu weer een gasECU voor 527 euro, f4ck. Ik kreeg geeneens een rekening mee...zo heb ik dus niks aan het voordeel van een LPG installatie.

RoelNL

Dat zou ik niet accepteren ivm garantie op de reparatie. Nooit meer terug gaan naar die stakkers.
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

V70geRwin

Citaat van: 855T5+ op 04-04-2017 17:57:36
2017.04.04
Zojuist de auto afgehaald. Hij doet het weer. Moest wel even 527 euro aftikken voor een nieuwe LPE computer, want die was kapot. Ik ben niet blij met die LPi installatie. In 1 jaar tijd een gaspomp (eigenlijk 2x, maar eenmaal betaald) ad 426 euro en nu weer een gasECU voor 527 euro, f4ck. Ik kreeg geeneens een rekening mee...zo heb ik dus niks aan het voordeel van een LPG installatie.

Wettelijk 2 jaar of afhankelijk van redelijkheid nog meer..

855T5+

Citaat van: RoelNL op 04-04-2017 17:59:10
Dat zou ik niet accepteren ivm garantie op de reparatie. Nooit meer terug gaan naar die stakkers.
Lastige zaak. LPE computer is van 2008. Vorige keer was het de gaspomp, nu heel wat anders. Heel misschien zou je kunnen stellen dat de gaspomp eigenlijk niet vervangen zou hebben hoeven worden, maar hoe bewijs ik dat? Ik krijg van Mesman geen enkele bon met werkzaamheden gespecificeerd erop, ook niet van die pomp, dus dat wordt heel lastig. Ik heb bij die bonnentoestand wel een beetje nare smaak, ik had de vorige keer aangedronen, maar dat leidde slechts tot botte weigering. Dat is natuurlijk wel vreemd. Wat er dus in dat bedrag van 527 precies zit weet ik niet, maar iig een LPE computer. De oude heb ik opgevraagd en wel meegekregen. Zo'n LPE computer is best rete duur, maar ja, de auto reed niet meer op gas, wel op benzine en ik moet de komende weken (vanaf a.s. donderdag) vele duizenden kms rijden, dus ja, keuze had ik niet echt...