Ventilator en kachelweerstand

Gestart door c70-mooi, 21-01-2017 11:40:59

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

c70-mooi

De laatste tijd werkt af en toe de kachelventilator van mijn C70 (cabrio, 2000, automaat, airco, 360.000 km) niet meer. Het is een traploos geregelde ventilator (schuifje om te bedienen, geen knop met standen) en hij doet het dan helemaal niet meer. Na het starten gaan ook de beide lampje bij de regelknoppen even tegelijkertijd oranje knipperen. Het lijkt te maken te hebben met de spanning c.q. de warmte van de motor.
Het gebeurt eigenlijk alleen als ik bij koude motor start, zeker als er iets langer gestart moet worden. Als ik na enige tijd rijden de auto dan even uitzet en weer start, dan werkt de aanjager weer gewoon. Het werk het beste als ook de gasinstallie werkt;die gaat pas werken als het koelwater enige temperatuur heeft bereikt. Het lijkt ook ook wel dat het helpt als je eerst het contact even aanzet en dan pas start. Een beetje voorgloeien als het ware.
Als het werkt, kan ik ook nits bijzonders ontdekken. Geen geluiden of vogeltjes en bij deze kou in de automatische kant af en toe even een 'blaasje' van de ventilator. Verder gewoon op temperatuur, hoewel een cabrio toch altijd wat meer warmte kwijt raakt (met stoelverwarming toch zeer comfortabel :))

Een kachelweerstand lijkt voor de hand te liggen, maar kan een kachelweerstand dit soort gedrag vertonen? is die niet gewoon 'aan of uit'. Electronica is niet mijn sterkste punt. Een nieuwe is best prijzig om even te testen.

Heeft iemand suggesties/ervaring?

Groeten

jan smit

waarschijnlijk de aanjager ik had het zelfde .blazen/ dan weer uit dan/ aan/ langzaam enz enz   toen heb ik de kachelweerstand omgeruild .nog niks daarna de bedrading nagekeken en toen ik de stekker van de aanjagers ging bewegen ging die heel even blazen en gelijk de aanjager verv en blaast weer als van ouds.
het lijkt dat de weerstand dit gedrag vertoond maar bij mij was het de aanjager.
als je een airbag in je dashboard hebt hoef je alleen dashboard kastje eruit en dan de schop plaat los dan kun je zo bij.