Schokbrekerplaat links achter defect V70 1998

Gestart door jefko, 09-02-2017 18:18:38

Vorige topic - Volgende topic

jefko

Al maanden had ik een 'kloenk' geluid als de wagen wat veerde. Even op de achterbumber duwen en jawel daar was het. Omdat ik niet direct iets zag toch maar een tijdje doorgereden.
Eergisteren kwam er een scheur in mijn voorruit en bij Autotaalglas meteen een nieuwe ruit in laten zetten. Omdat dat naast de Kwikfit zat meteen bij die zaak op de brug even naar de schokbrekers laten kijken. Linksachter zat er beweging in de demper, dus de conclusie was dat voor ca 360 euri de schokbrekers moesten worden vervangen. Redelijk pittig natuurlijk, dus besloot ik zelf aan de slag te gaan. Voor 55 euro kon ik van ATP Duitsland 2 nieuwe dempers laten komen, dus dat zou het probleem niet zijn. Toen ik de kofferruimtevloerbekleding eraf haalde, zag ik meteen dat de sckokbrekerplaat defect was, de stang van de demper drukte de binnenste ijzeren schaal omhoog. Bij Estate service gister een schokbrekerplaat zonder nivoregeling besteld en vanmiddag de schokbrekerplaat (2 bouten) losgemaakt. jammer dat ze allebei afbraken. Toen ik de rest van de bout weg wilde boren bleek de moer en restant van de bout naar beneden te vallen. De moer zit dus aan de onderplaat een beetje gepuntlast(?). Omdat ik de schokbreker van onderen niet los wilde maken en alles van bovenaf wilde doen een trucje verzonnen. De nieuwe 8mm bouten met een veerringetje erbij ondersteboven door de vloerplaat gestoken en met een tapeje even vastgezet. Daarna de nieuwe schokbrekerplaat er overheen geschoven en ook het schokdemperboveneind er doorheen. Nieuwe moeren erop en klaar was kees in 10 minuten. Voordeel is dat de bout onderaan niet meer kan roesten, want het uiteinde zit nu in de kofferruimte. Voor 25 euro is het kloenkgeluid weg en horen we alleen de motor tevreden zoemen, op naar de 600.000Km.