Tijdelijke fix carterventilatie.

Gestart door Michaell, 17-02-2017 13:52:56

Vorige topic - Volgende topic

Michaell

Hoi Allemaal,

Ik heb ff een klein vraagje:

Mijn carterventilatie zit verstopt (ondanks een kennelijk mislukte handschoentest die mij de impressie gaf dat dit in orde was). Ik heb de complete vervangingskit in bestelling staan bij de dealer.

Maar 1 onderdeel is lastig leverbaar en de back-order datum word steeds verzet helaas.

Nou heb ik wat onderzoek gedaan over de functie hiervan en wat er gebeurd als je dit niet tijdig fixt.
Dit kan een grote kostenpost worden als je zelf niet handig genoeg bent om als je pech hebt de bak los te maken van de motor om een specifiek keerringetje te vervangen die daar zit.

Bij mij is daar onder NOG geen olie te bespeuren, maar nu ik van dit probleem afweet wil ik wel snel handelen.

Mijn vraag is dus ook:
Is het mogelijk om het systeem tijdelijk en veilig te laten ventileren in de open lucht zonder dat ik na 5Km rijden al een rood olielampje ga zien en alle motorolie op straat word gegooid (geen idee of dat kan hoor, maar ik ben een n00b hierin. Er zit immers een olie opvangbakje tussen dit systeem).

De APK is pas eind juli, dus dit kan nog wel even en tegen die tijd heb ik de kit vast wel binnen en gefixt. :)

Ries van de Zilverschuit

Oliestraaltjes door een lekke krukaskering zal niet snel gebeuren. De mijne heeft ooit ook gelekt en dat leverde niet meer op dan druppels onder de versnellingsbak. Het verstandigste is denk ik rustig rijden - niet hoog in de toeren.

Of je dit met een openluchtoplossing tijdelijk kunt fixen weet ik niet.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

leons850

Citaat van: Ries van de Zilverschuit op 17-02-2017 13:58:14
Oliestraaltjes door een lekke krukaskering zal niet snel gebeuren. De mijne heeft ooit ook gelekt en dat leverde niet meer op dan druppels onder de versnellingsbak. Het verstandigste is denk ik rustig rijden - niet hoog in de toeren.

Of je dit met een openluchtoplossing tijdelijk kunt fixen weet ik niet.

Ja dat zou wel moeten kunnen, echter is dit niet toegestaan in Nederland.
Zal niemand op letten dus kun je best doen, alleen met APK kun je daar problemen mee krijgen.
Prima tijdelijke fix lijkt mij, olie rond strooien uit je krukaskeerring is meer milieu belastend.
Hoe dit dan het beste op te lossen zou ik echter niet weten.
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

razorx

glenfiddich1983

Waaruit heb je afgeleid dat je carterventilatie verstopt zit?

Naar ik begrepen heb gebeurt dat met een auto op LPG niet zo snel. Maar of dat klopt weet ik niet, ik heb het bij de S70 in ieder geval wel preventief laten doen en dat was volgens de garagist volledig overbodig zo schoon was het nog. Bij de V70 geen overdruk te meten met een handschoen, maar dat ding zweet al minstens 60.000 km een beetje bij de krukaskeerring.
Hoofdauto: Volvo V70 2.4D (2010, Diesel, 207.000 km)
2e auto: Volvo 940 Turbo (1991, Benzine, 300.000 km)

UserID6342

Daar ben ik het niet mee eens, zie ook mijn Blogje.... Ik kom de verstopte carters e.d. erg veel tegen en het maakt niet uit op LPG of niet.  Grootste oorzaken; te lange verversingstermijn, verkeerde (rotzooi) olie ein, te korte stukjes rijden.

Ben geen fan van tijdelijke fixen, beter goed als niet is vaak het devies.  Maar ik verwacht ook dat TS de verkeerde onderdelen krijgt van de dealer.  Maar dat heb ik ook al in het topic gezegd. TS heeft bij een 850-10V slang 9135636 nodig, ben slang 9125598 nog nooit tegengekomen bij deze auto's en heb er echt al talrijke gedaan.....

Ben bang dat TS teveel vertrouwen in de dealer heeft en zo de verkeerde spullen aangeleverd gaat krijgen...

razorx

Mee eens. Vandaar ook mijn vraag welk onderdeel er nog mist.

UserID6342

Daarom dan maar zo, dan moet TS het altijd kunnen maken:

1x 9135636 pijp
1x 9146489 slang
1x 9146488 slang
4x 976561 slangklem
1x 978345 O-ring
1x 6842718 olieafscheider
1x 8653339 slang
1x 1271771 slang
2x 976584 slangklem

Meer heb je bij een 850 2.5-10V niet nodig !

Michaell

Citaat van: razorx op 17-02-2017 14:34:06
Op welk onderdeel wacht je?

Ik wacht op: 9125598
De rest is op voorraad.
Zie voor details van de kit mijn 1e post in: http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,83586.msg1714425.html#msg1714425

Citaat van: glenfiddich1983 op 17-02-2017 15:12:14
Waaruit heb je afgeleid dat je carterventilatie verstopt zit?

Ik ben bij Dirk342 geweest een paar weken geleden. En hij heeft mij dit verteld en ook laten zien. Mijn Oliedop sprong alle kanten op en er kwam ook over duidelijk aardige luchtdruk uit de opening van de olie peilstok (misschien deze gewoon tijdelijk open laten? of zit dan mijn motorkap onder de olie.).

---
De APK van mijn auto is pas eind Juli als ik het goed heb. Anders een maand later. Tegen die tijd verwacht ik wel dat alle onderdelen binnen zijn.
Dit is dan ook tijdelijk tot alle onderdelen binnen zijn. Daarna zal dit natuurlijk op de correcte manier worden hersteld.

Ik ben van nature een zeer rustige rijder. Ik hou me altijd aan de snelheid en trek heel rustig op. Ik heb nooit haast en kom liever te laat dan dat ik mijzelf en helemaal anderen in gevaar moet brengen om een afspraak op tijd te halen.
Als iemand bumper kleeft vindt ik dat een eer! Teken dat mijn achterligger mij volledig vertrouwd, want dat moet dan ook wel!  :eusa_angel:
Dit was voor mij ook de reden om te kiezen voor een 10V en geen R. Ik benut dat vermogen tocht niet (kost alleen extra brandstof) en deze uitvoering schijnt ook het label "onverwoestbaar" te hebben (maar alles kan kapot natuurlijk!!!). Dus betrouwbaarheid was de 2e.

Hoger dan 2800RPM komt mijn toerenteller nooit. Dan rij ik c.a. 120Km/h op de snelweg. Ik schakel c.a. rond 2200RPM.

Tevens rij ik geen korte stukjes. Ik rij hier elke dag 110Km. mee woon-werk verkeer.
50% is snelweg. 40% 80Km weg en 2x kort stukje bebouwde kom.
Vandaar de keuze voor LPG-G3 boven benzine en Diesel. Die zijn duurder dan LPG bij deze afstanden.

Ik kocht de auto met ongeveer 600.000Km op de klok (volgens de ECU. dit had de vorige eigenaar voor mij toen uitgelezen) dus ik ga er vanuit dat de vorige eigenaar ook geen korte stukjes ermee heeft gereden (ik schijn de 3e eigenaar te zijn volgens RDW). Geen idee hoeveel hij nu op de klok heeft overigens (teller doet het niet. Staat op c.a. 520.000 Tandwieltje kapot en kan zelf dit niet uitlezen zonder OBDII scantool).

Als ik zo rij en het kan geen direct kwaad. Dan hoef ik niks te doen aan de huidige situatie.
Ik meen namelijk dat dit schadelijk is voor mijn motor en dat wil ik asap fixen. Dit heeft prio voor mij.

Dus tja. Wat is hier dan wijsheid. Ik weet zelf te weinig hiervan, maar denk dat dit kwalijk is op korte termijn. Vandaar mijn ingeving om hier iets tijdelijks aan te doen.
Maar gelukkig begrijp ik uit de posts dat ik geen grote hoeveelheden olie zal verliezen als ik een tijdelijke slang op het carter zet die b.v. ventileert bij de wielkast ofzo (wil niet dat dit via de luchtaanzuiging de kabine in komt. Geen idee wat voor gassen hierin kunnen zitten ivm gezondheid inzittenden).

Maar als jullie zeggen dat het niet direct kwaad kan met mijn "opa" rijstijl. Dan weet ik dat ik er voor nu even niks aan hoef te doen en dan laat ik het ook gewoon zo tot de kit binnen is.

Ik heb van Dirk inderdaad de lijst gekregen uit zijn laatste post. Hiermee ben ik naar de dealer gegaan onder de mom van "Dit heb ik nodig voor mijn 855 10V 2.5 MY 1996" en die zei: "Ja, dit is de kit die je nodig hebt" en kwam dus hiermee. Ik had de nummers niet eens gecontroleerd eigenlijk met die van Dirk.  :eusa_wall:

Ik vertrouw Dirk volledig. Ik twijfel echt niet aan al zijn ervaring en kennis. En aan de andere kant twijfel ik eigenlijk ook niet aan een dealer die het merk voert. Dit is voor mij lastig.
Dus eigenlijk zonder er verder erg in te hebben, heb ik de bestelling gewoon geplaatst (ik heb een carterventilatie set nodig. klaar. Die van mij is rot) en krijg ik dus automatisch deze kit van de dealer.....  :eusa_think:
En dan denk je dan dat het wel goed zal zijn als n00b.... Het is niet zo dat ik de dealer meer vertrouw. Ik heb meer vertrouwen in een ervaren monteur. Maar zoals ik al zei. Ik heb de nummers niet gecontroleerd toen. Dus het is gewoon...... gebeurd zeg maar........

Dus wat is volgens jullie het beste hier gezien mijn rijstijl enzo: Tijdelijke fix toepassen nuttig of zeggen jullie van nee, niet doen?
Ik begrijp al dat Dirk tegen een tijdelijke fix is.
Van leons850 dat het wel een prima tijdelijke oplossing is.
en van Ries van de Zilverschuit dat de krukaskeering niet zo snel lek gaat (gelukkig maar. Keering zelf is geloof ik €30,- maar de arbeid!........).

Ik twijfel nog een beetje over wat te doen.   :eusa_think:

razorx

Ik kan me je verwarring goed voorstellen.

Als je kijkt op het eerste plaatje van je link zie je dat onderdeel 8, 9 en 9a broertjes van elkaar zijn maar niet het zelfde.

Volgens Vida zouden de 9 en de 9a voor een 20V zijn. In mijn 10V en die van een ex collega van Misha zit echter het 9a model:

Vida is niet te vertrouwen op dit punt.

Mijn advies: Laat het doen en laat het bestellen van de onderdelen over aan de gene die de reparatie doet. ;)

Michaell

Bedankt voor de toelichting razorx!
Mooie foto ook. In 1 klap duidelijk zichtbaar!  :eusa_clap:

Ik zie dat inderdaad op de tekening. Maar ik denk dat als ik het zo zie wat verwarring is ontstaan.
De onderdelen op het plaatje uit de link is NIET wat ik besteld heb!
Dit zijn alle uitvoeringen voor alle modellen vanuit een screenshot vanuit het dealer systeem.

Onder het plaatje heb ik de lijst met de onderdelen die ik daadwerkelijk besteld heb, Hier heb ik alleen 9a tussen staan.
Ik denk dat het plaatje verwarring brengt en heb ik eigenlijk alleen gepost voor het linker gedeelte.

Dit is mijn bestelling:

Onderdeel                           Omschrijving                       Prijs BK                  Aantal                    Bedrag
----------------------------------------------------------------------------
1271652                            OLIE-AFSCHEIDER               20,30 00                1,0                        20,30
nr.1 op de tekening
9146757                            SLANG                                 27,70 00                1,0                        27,70
nr.1b op de tekening
1271771                            SLANG                                 5,20 00                  1,0                        5,20
nr.4 op de tekening
976584                              SLANGKLEM                         2,20 00                  2,0                       4,40
nr.5 op de tekening
8653339                            SLANG                                  5,95 00                 1,0                       5,95
nr.6 op de tekening
9125598                            PIJP                                      41,90 00               1,0                       41,90 *backorder
nr.9a op de tekening
9146489                            VERBINDINGSSTUK               6,55 00                1,0                       6,55
nr.10 op de tekening
9146488                            KOPPELSTUK                         5,95 00                1,0                       5,95
nr.11 op de tekening
976561                              SLANGKLEM                          2,85 00               4,0                       11,40
nr.12 op de tekening
9135060                            NIPPEL                                 2,85 00                1,0                       2,85
nr.13 op de tekening
9146262                            INLAAT PAKKING                  10,00 00              1,0                      10,00

Onderdelen 8 en 9 heb ik niet in mijn kit. wel 9a.  :eusa_angel:
Dit verklaard misschien het een of ander.  :)

En de "monteur" die dit gaat uitvoeren ben ik zelf (oh jee. Als dat maar goed komt! haha ;D).

UserID6342

Het zal vast lulliger mijn strot uitkomen als ik bedoel, maar ik snap weer eens een paar dingen niet helemaal ???  Ik heb je een jaar of wat geleden wat reparatie adviezen gegeven (o.a. de LPG verdamper vervangen), een poosje geleden toen je hier was waren die nog steeds niet uitgevoerd en de auto liep nog steeds als een krant.... Heb je een lijstje meegegeven wat te bestellen voor de carterventilatie (toen heb ik de auto ook voor het laatst gezien), waarom is dat niet gebeurt ?

Ik geef iemand niet die lijstjes mee voor de kat ze k*t en het is de bedoeling dan dat mensen dat gewoon opvolgen / bestellen dan weten ze ook zeker dat ze de juiste artikelen ergens voor krijgen !

Eigenlijk, met alle respect verder, word ik hier heel simpel van ?  Net alsof ik niets beters te doen heb als lijstjes maken die toch niet opgevolgd worden...

En een kleine tip: dealers en magazijnmensen weten niets of praktisch niets meer over deze auto's want het is allemaal te oud voor hun.

Michaell

Ik snap je punt Dirk maar je haalt nu 2 auto's door elkaar.

Deze auto heb ik pas 6 maanden. De vorige auto waarbij ik langs kwam was een compleet andere auto (855 2.5L 10V grijs, LPG automaat). De foto's daarvan staan nog  op het forum.
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,53092.0.html

Deze had een probleem met het knipperlicht toen die tijd (wat zeer simpel bleek te zijn, maar ik kwam er toen niet uit).
Je zag dat als een uitdaging en nodigde mij uit en dat vond ik erg tof van je en kwam ook naar je toe
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,53093.0.html
Deze auto had een goed werkende LPG installatie van Prins. Geen last van de verdamper of wat dan ook. Deze ging als een speer!
Maar had wel weer een andere historie en problemen (aanrijding, brandje dat soort dingen).

Deze auto is een rode 855 2.5L 10V handbak met een OMVL G3 installatie. Deze heb ik afgelopen juli gekocht.
Foto's: http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,82126.0.html

Ik heb jouw lijstje aan de dealer gegeven de de jongen achter de bali verkocht mij deze kit.
De cijfers die je mij gaf zijn voor mij chinese tekens. Ik weet de betekenis niet. Nam aan de dealer van wel want het "was gewoon in orde". Ik moest verder VIN en kenteken opgeven en dit was wat ik moest hebben volgens hem en dit kost het. Zag er goed uit. Ik keek niet naar nummers en gaf akkoord. In 2 min. klaar....
Ik betreur je reactie betreffende de carterventilatie. Ik wist gewoon niet beter dan dat ik dit goed geregeld had bij de dealer met het lijstje wat je voor mij gemaakt had.  :'(

De bougies heb ik speciaal op jouw advies direct na vertrek gehaald bij de dealer bij jou om de hoek. De auto rijdt nu met orginele Volvo bougies! Ik heb ook op jouw advies nogmaals de stationairklep gereinigd door hem een weekend in de remreiniger laten weken. Even mee schudden en hij tikt inderdaad. Ziet er nu letterlijk uit als nieuw!  :eusa_dance:
Ook nog een druppeltje verse motorolie in gedaan voor de smering. Dit ook op jouw advies. Werkt ook super!
Maar helaas geen verschil kwa motorprestaties, maar ik weet dat die LPG-verdamper rot is en dat ik ook nog niet klaar ben. Tevens op jouw vorige advies in ander topic heb ik de TPS ook op mijn "nog te bestellen" checklist staan.
Deze staat voor volgende maand geplant als ik weer salaris heb gebeurd. Deze was gelukkig niet duur. Maar ik moet ook boodschappen doen.

Maar ik heb nu even geen geld om nu ook de verdamper te vervangen......  :'(
Dit zal denkik april worden voor ik hiervoor gespaard heb. Hij is niet duur. Maar toch... voor mij nu even wel....
Daarna moet ik de uitlaat vervangen, want de APK komt er tegen die tijd weer aan. Deze verloor ik van de 1e dag op de ander en kwam ineens tussendoor  :eusa_doh:
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,83103.msg1713004.html#msg1713004 Is ook nog steeds niet gefixt.  :'(
Dan ga ik op jouw advies alle sensoren vervangen. Word waarschijnlijk 4e kwartaal.

Ik heb alles wat je mij verteld hebt opgeschreven. Checklist van gemaakt en in de scheur gehangen boven de werkbank, zodat ik niks vergeet en in januari 2018 kan zeggen dat stage-0 voltooid is en dan is de airco verdamper aan de beurt als alles gaat volgens plan.

Dus tsja sorry, maar ik heb gewoon geen geld om alles nu in 1x te doen.  
De auto rijdt als een kruiwagen op LPG. Klopt! Maar ik heb hem nodig. de auto moet dit tot mijn spijt even volhouden tot ik weer wat buget heb.  :'(
Als ik het sleutelen niet zo leuk vind eraan had ik hem allang verkocht voor een "roggel, spuug" Open Corsa 1.2 ofzo.
Ik ben arbeids ongeschikt ivm een ernstig motorongeval in 2012 waarbij mijn rug naar de klote is gegaan. Ik heb goede, maar ook slechte dagen. Ik heb een baan, maar mijn hoofdinkomsten is een WIA uitkering die mijn salaris aan moet vullen. Dat is geen vetpot. Het is onder wettelijk minimum maandloon van iemand die 40u werkt, terwijl ik wel dezelfde maandlasten heb. Dus tja. Helaas (this geen probleem. Maar niet alles kan).

Waarom koop ik dan zo'n auto??????
Ik vindt dit geweldige auto's en ik sleutel hier graag aan. Het is een beetje hobby geworden wat mij bezig kan houden als ik thuis loop. Soms sleutelen, soms poetsen. this gewoon leuk.

Dus dat is de reden in een nutshell. Buget......  :'(

Ps: Dit kan denkik verder beter via PB mocht je nog uitleg willen over wat puntjes. Ik beantwoord deze graag. Maar het hoofdforum is volgens mij niet de plek hiervoor.
Dit is ook mijn laatste post over dit onderwerp buiten PB.

razorx

Goed klote van dat motor ongeluk.

De rest is simpelweg een financiële vraag. Kan je die wagen onderhouden of niet?
Heb je niet veel centen, dan zal je zelf moeten zorgen voor de kennis en ervaring moeten opbouwen voor het onderhoud.
Als je besluit dat onderhoud zelf te doen, moet je daar ook zelf moeite voor doen.
Je hebt immers geen cent? Geen schande. Gebeurt me helaas ook wel eens. Lees je in en zo bespaar je kosten.
Zoals ik je berichten nu lees mis je de ervaring om zelf verder te gaan.
Dat kan. Betaal een ander om dat werk voor jou te doen of vergaar zelf de kennis en het zelfvertrouwen om dit zelf aan te pakken.

Zoals ik het lees heb je zelf de ervaring niet om dit aan te pakken. Geen schande.
Op dit forum zijn genoeg mensen die je kunnen helpen. Met één topper heb je al contact gehad.

Tja. Wat wil je nog meer? De rest is zelf handelen. En geld kost een auto altijd.

UserID6342

Zoals ik meteen al zei Michaell kwam het weer lulliger mijn strot uit als ik bedoel.  Het kan idd zijn dat ik de 2 auto's door elkaar heb gehusseld, me bad !  Het was geenszins mijn bedoeling je af te zeiken ofzo, maar wel om je op bepaalde dingen te wijzen.  De kennis bij de dealers van onze auto's is (helaas) miniem !  De enigste die er nog wat vanaf weten zijn de oudere monteurs, de wat oudere magazijn mensen, etc.  Die jonkies die bij een dealer werken weten het gewoon niet helaas.  Meestal is de auto ouder als hun zelf....

Ook hier heb ik voorbeelden en bewijzen zat van helaas.  Ook passend in ditzelfde verhaal is het voorbeeld dat er een 240 uit 1976 bij de dealer komt voor jaarlijks onderhoud (die auto is nieuw verkocht door deze dealer en deze, wat oudere, meneer komt trouw ieder jaar voor de APK en beurtje bij de dealer). Nu ben ik op dat moment daar en de monteur die dit normaliter doet is ongeveer van mijn leeftijd, maar helaas ziek.  Nu word dat hele grote beurt pakket afgegeven aan een 1e autotechnicus (27jaar), die meteen al in paniek raakte bij het zien van contactpuntjes en een condensator.  Waarop de chef werkplaats en ik heel hartelijk hebben zitten lachen ;D.  Einde van het verhaal was dat ik samen met die jongen die auto heb klaargemaakt en hem ook heb laten zien waarop te letten bij zo'n ding en hoe de contactpuntjes goed af te stellen.  Bij dezelfde auto zeg ik ook tegen hem, schroef het kleppendeksel er even af want die kleppen moeten gesteld worden.  Hij was helemaal verbaasd dat je deze kleppen handmatig moest stellen want was er heilig van overtuigd dat het hydraulische kleppen waren.....  Dus hij had nog nooit kleppen gesteld met de vulplaatjes...  Ook geleerd en nu weet hij ook hoe dat werkt.  Maar vraag ik bijvoorbeeld iets aan dezelfde jongen over een auto uit bijvoorbeeld 2014 / 2015 dan krijg ik een perfect antwoord waar ik ook iets mee kan.  Mits de computer het aangeeft uiteraard want zonder computer kunnen ze helemaal niets meer.

Ik snap heel goed dat niet alles in 1x kan, ook niet financieel, daar zullen we allemaal last van hebben denk ik.  En ja, ook ik moet voor sommige dingen / veranderingen ook sparen.  Ook weer net zoals een hele hoop andere mensen want het kost gewoon serieus geld allemaal. Ook al doe je het / of wil je het zelf doen, dan nog moet er ruimte zijn voor de aanschaf van onderdelen en eventueel iets reserve hebben als het tegen mocht zitten.  Helaas kost een auto altijd geld, zeker als je zo'n ding netjes wilt klaarmaken.

Er is op het forum zo veel informatie te vinden over praktisch iedere reparatie aan zo'n auto, het is allemaal al meerdere keren gedaan.  Zeker Yits (Razorx) heeft vaak hele mooi how-to's hoe iets te doen.  Maar dit betekend dan wel advies opvolgen en gaan.  En niet op een andere manier iets proberen voor elkaar te krijgen want gaat niet werken, of althans niet op de makkelijkste manier.
Vaak worden de diverse how-to's ook aangevuld door mensen die het op een andere manier hebben gedaan en dan kun je dus hele mooie omschrijvingen ergens van krijgen waarop te letten, etc.

Dat je gezondheid je in de steek laat is zwaar ruk te noemen natuurlijk en snap ook heel goed dat je daar afhankelijk van bent (misschien snap ik dat stukje nog wel meer als een ander...) maar daar zul je je eigen weg in moeten vinden helaas en kan niemand anders voor jou bepalen.

Nogmaals, en ik gaf het bij het begin van vorige post al aan, het is weer eens lulliger mijn strot uitgekomen als ik bedoelde (heb daar volgens mij ook echt patent op helaas) maar was absoluut niet bedoeld om je af te zeiken.  Mijn excuses als dit wel zo is overgekomen bij je.