2 maal niet starten (geen vonk)

Gestart door Mic, 21-02-2017 17:09:37

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mic

Ik ben nu aan het twijfelen.

Ik ben vorige week woensdag naar Duitsland geweest, ca 550 km heen en weer zonder problemen. Af en toe ook doorgereden ging allemaal lekker. Ik zet de auto thuis neer en ga avondeten. Ik besluit nog even de gastank te vullen en rij naar het tankstation (ca 4 km). Tank het vol, en niet meer starten. ANWB erbij, geen vonk, man zegt krukassensor. Naar huis gesleept en balen. Volgens dag ben ik gaan  bellen met de dealer, heeft er 1 liggen dus dat is mooi. Accu los, sensor vervangen en hopla starten. Blij, blij, niet te geloven zo blij. Auto gepakt om naar Eemnes te gaan ca 30 km, geen probleem, en weer terug, ook geen probleem. Zitten er 2 slapende kindjes achterin en die wil je niet wakker maken dus even rondrijden tot het briljante plan komt om even naar het tuincentrum te gaan. Heb ik toch nooit zin in dus blijf ik wachten in de auto met de kindjes. 20 minuten gewacht, proberen te starten, weer niets... Weer de ANWB erbij en die heeft de krukas sensoren beide doorgemeten, 280 ohm en 330 ohm dus beide goed. Naar huis gesleept en weer sleutelen, bobine vervangen, verdelerkap vervangen, geen oplossing. Alarm relais overbruggen, doet niets, accu tijdje los (2 minuten ouzo), geen oplossing. Uitgelezen meerdere keren, op A2 geen storingen.
Nokkenassensor vervangen door eentje van de sloop (normaal wil ik dit wel graag nieuw, maar 173 bij de dealer ex BTW is een prijzig gokje), en hopla de auto start weer (accu was er nu ook weer af dus zal er een half uur af zijn geweest). Stukje gereden (km of 20) en de auto uitgezet. Even wachten 15 minuten en weer starten, prima. Weer een stukje gereden en boodschapje gedaan start ook weer prima.

Maar de vraag is nu, geen foutcode en toch de nokkenassensor stuk, kan dat? Of anders zijn die dingen door te meten met een multimeter? Of wat zou het nog meer kunnen zijn. Ik weet overigens niet of het is opgelost, aangezien ik de vorige keer ook een paar keer kon starten. Dus ik zou best nog een paar maanden/jaren probleemloos kunnen rijden...

Groeten Michiel
Volvo 850 T-5R '95 DOP LPi (daily)
T3 '82 origineel 1.6d (bus d) naar 1.8 16v pl met kat (kampeerauto)
Fiat 128 SL '74 (bij autootje voor de hobby)
Renault Clio 1.8 16v '95 - geschorst (circuitmonstertje wanneer ik weer eens tijd heb)
Honda VT500FT Ascot '85

BBS

Ja, nokkenassensor kan stuk gaan zonder foutcodes te genereren.....
Volvoloos....

Mic

Dank voor de geruststelling. Ik heb geen idee of de sensor even stuk kan zijn en dan weer ok maar we wachten af.

Groeten Michiel
Volvo 850 T-5R '95 DOP LPi (daily)
T3 '82 origineel 1.6d (bus d) naar 1.8 16v pl met kat (kampeerauto)
Fiat 128 SL '74 (bij autootje voor de hobby)
Renault Clio 1.8 16v '95 - geschorst (circuitmonstertje wanneer ik weer eens tijd heb)
Honda VT500FT Ascot '85

Mic

Nou de prettige update is dat hij nog steeds start en rijdt. Lijkt weer een betrouwbaar beestje te zijn. Nu nog de vraag, ga ik de nokkenassensor voor een nieuwe vervangen of niet? En zo ja, voor origineel volvo of origineel bosch??? Geen idee nog, het kan ook polderen worden en wel een sensor kopen maar die in de auto leggen met gereedschap erbij.
Volvo 850 T-5R '95 DOP LPi (daily)
T3 '82 origineel 1.6d (bus d) naar 1.8 16v pl met kat (kampeerauto)
Fiat 128 SL '74 (bij autootje voor de hobby)
Renault Clio 1.8 16v '95 - geschorst (circuitmonstertje wanneer ik weer eens tijd heb)
Honda VT500FT Ascot '85

Lammert

#4
Deze symptomen (niet starten bij warm blok) komen inderdaad vaak voor bij een defecte nokkenassensor, maar ook bij een gaar relais 103 (brandstofpomp). Uit mn hoofd iets van €40 bij de dealer. Dit relais vind je bij de zekeringendoos onder de kap. Gebruik de zoekfunctie hier voor meer info op dit forum, staat er vol mee ;) .

edit: ik lees wat te snel en zie nu pas dat je geen vonk had. Bij defect relais 103 heb je wel een vonk maar geen benzine. Wie weet heb je t ooit nodig ;)

Mic

Dank voor de tip, 103 en een kabeltje liggen in de auto (in het momenteel niet te openen dashboard kastje...) ik zal toch eens een setje gereedschap er in leggen en wat onderdelen. 413k km's geeft toch ook wel eens een onverwachte storing.
Volvo 850 T-5R '95 DOP LPi (daily)
T3 '82 origineel 1.6d (bus d) naar 1.8 16v pl met kat (kampeerauto)
Fiat 128 SL '74 (bij autootje voor de hobby)
Renault Clio 1.8 16v '95 - geschorst (circuitmonstertje wanneer ik weer eens tijd heb)
Honda VT500FT Ascot '85

Mic

Nu een paar weken (2) verder en de auto start is altijd gestart. Dus toch de nokkenas sensor. Nu denk ik er over om deze preventief nieuw te kopen, maar ga dan wel voor een Bosch exemplaar ipv een Volvo, volgens mij nl exact hetzelfde maar wel een aanzienlijk prijsverschil (Volvo ca 2 keer zo duur dus ruim 100e  verschil) of iemand moet een heel goede reden hebben waarom de volvo's toch beter zijn.
Volvo 850 T-5R '95 DOP LPi (daily)
T3 '82 origineel 1.6d (bus d) naar 1.8 16v pl met kat (kampeerauto)
Fiat 128 SL '74 (bij autootje voor de hobby)
Renault Clio 1.8 16v '95 - geschorst (circuitmonstertje wanneer ik weer eens tijd heb)
Honda VT500FT Ascot '85