T5R automaat defect FILMPJE!

Gestart door lucass, 21-02-2017 18:33:25

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

lucass

Vanmiddag problemen gekregen met de bak.

Lijkt te slippen in de versnellingen, vooral in de 1 en R. Hij maakt in de D en R bij wegtrekken meer toeren als normaal.
Als je in de D of R gas blijft geven 'schiet' ie ineens in de versnelling en dat gaat dan gepaard met een flinke schok.
Soms dan blijft de auto gewoon stilstaan als je gas geeft, hij lijkt dan te slippen. Als je dan meer gas geeft voel je een krachtige trilling opkomen en het lijkt alsof er ergens veel weerstand in de bak is.

In de 3 of L  of winterstand lijkt ie het beter te doen. Maar nog steeds teveel slip. Naarmate ik wat aan het proberen was in verschillende schakelstanden (toen ik het filmpje aan het opnemen was) leken de problemen erger geworden.

Onderhoud:
10.000km geleden gekocht. Direct bak olie ververst met Argos DXIII semi syntheet (zie linkhttp://www.bestemotorolie.nl/transmissie_olie/10110/argos_supreme_matic_dx_iii.html). Initiele olie was donker maar niet heel dramatisch en zonder brandgeur. Heb daarna 2x afgetapt en weer bijgevuld. Schakelde altijd prima, met een licht schokje van 1 naar 2.

Ik heb een filmpje gemaakt van de problemen
https://www.youtube.com/watch?v=3W2a0HhIEgY

Jurijn R


arjanboy

mischien een paar stoplichtsprintjes oid gedaan? (in lagere versnellings flink laten werken) been there done that... :eusa_whistle: ik heb dezelfde symthomen. ook een licht schavend geluid. olie te warm geweest denk ik? ga zelf een bakwissel doen.

lucass

Ja ik heb zeker in zn 1 regelmatig flink volgas bij stoplichten weggetrokken. Maar wel altijd rustig vanuit stilstand eerst op gang laten komen en pas bij een aanzienlijke snelheid rustig het pedaal richting de vloer gedrukt.

Ik denk dat ik best zuinig ben geweest op de bak. Ik geef nooit abrubt gas en probeer zo geleidelijk mogelijk te rijden zowel op het gas, de rem en in de bochten.

Ik mag hopen dat die bak het wel kan hebben als je voorzichtig (doch regelmatig) het volle vermogen loslaat in zijn 1?

Oh trouwens, de olie ruikt niet verbrand en is niet zwart!

jellejas

Citaat van: lucass op 21-02-2017 21:21:33
Ja ik heb zeker in zn 1 regelmatig flink volgas bij stoplichten weggetrokken. Maar wel altijd rustig vanuit stilstand eerst op gang laten komen en pas bij een aanzienlijke snelheid rustig het pedaal richting de vloer gedrukt.

Ik denk dat ik best zuinig ben geweest op de bak. Ik geef nooit abrubt gas en probeer zo geleidelijk mogelijk te rijden zowel op het gas, de rem en in de bochten.

Ik mag hopen dat die bak het wel kan hebben als je voorzichtig (doch regelmatig) het volle vermogen loslaat in zijn 1?

Oh trouwens, de olie ruikt niet verbrand en is niet zwart!
Ik denk dat het verstandig is om eerst even een fatsoenlijke diagnose te stellen voor je opzoek gaat naar een nieuwe bak. Ik zou ook eerst beginnen met de dingen er omheen, zoals bijvoorbeeld wat Jurijn R al noemde, of je brengt hem langs bij iemand met verstand van zaken, zijn er genoeg op deze forum.
BRAAAAAAAP STUTUTU

lucass

Ik zal eens gaan beginnen met het schoonmaken van de wafel (PNP switch). Was bij de 7 en 9 series ook altijd een standaard dingetje om schoon te maken. Wat kan ik verder doen? Nog een keertje de olie aftappen en bijvullen? Ik heb nog een magnetische aftapplug liggen die ik er eens in zal draaien.


SB T-5R

Mocht je toch wel een automaat zoeken, volgens mij heeft t5joost er nog eentje

rappendaf

#7
 Allemaal goed maar een diagnoze stellen ok maar als ze de bak gaan spoelen tellen ze 300 euro .Als dat niet helpt ben je meer kwijt dan een goeje 2 de hands bak .
Citaat van: SB T5-R op 21-02-2017 22:29:24
Mocht je toch wel een automaat zoeken, volgens mij heeft t5joost er nog eentje
Zoals u weet heb ik ook een goeie bak te koop met 215000 echte km  wat nog in mijn auto zit en kan getest worden .


.





850 2.3 t5 1993 133000KM ORIGINEEL
.  850 2.5 20v 1992 at 247000km
   C70 t5 23 T

Sbv

Citaat van: SB T5-R op 21-02-2017 22:29:24
Mocht je toch wel een automaat zoeken, volgens mij heeft t5joost er nog eentje
ik heb er nog 1 van V70R uit 1997 liggen

konniekip

Citaat van: lucass op 21-02-2017 18:33:25
Vanmiddag problemen gekregen met de bak.

Lijkt te slippen in de versnellingen, vooral in de 1 en R. Hij maakt in de D en R bij wegtrekken meer toeren als normaal.
Als je in de D of R gas blijft geven 'schiet' ie ineens in de versnelling en dat gaat dan gepaard met een flinke schok.
Soms dan blijft de auto gewoon stilstaan als je gas geeft, hij lijkt dan te slippen. Als je dan meer gas geeft voel je een krachtige trilling opkomen en het lijkt alsof er ergens veel weerstand in de bak is.

In de 3 of L  of winterstand lijkt ie het beter te doen. Maar nog steeds teveel slip. Naarmate ik wat aan het proberen was in verschillende schakelstanden (toen ik het filmpje aan het opnemen was) leken de problemen erger geworden.

Onderhoud:
10.000km geleden gekocht. Direct bak olie ververst met Argos DXIII semi syntheet (zie linkhttp://www.bestemotorolie.nl/transmissie_olie/10110/argos_supreme_matic_dx_iii.html). Initiele olie was donker maar niet heel dramatisch en zonder brandgeur. Heb daarna 2x afgetapt en weer bijgevuld. Schakelde altijd prima, met een licht schokje van 1 naar 2.

Ik heb een filmpje gemaakt van de problemen
https://www.youtube.com/watch?v=3W2a0HhIEgY
het klinkt alsof je bak aan het overlijden is.
gasgeven en toerenmaken lijkt op inderdaad weerstand in de bak.