Carterventilatie aan de beurt?

Gestart door j3r03n, 28-02-2017 11:36:54

Vorige topic - Volgende topic

j3r03n

Bij het vervangen van de grote geribbelde buis vanaf het gasklephuis naar de luchtfilter kwam ik nogal wat sludge tegen in die slang met bajonetsluiting. Betekent dit automatisch dat de carterventilatie moet worden vervangen? Her en der op het forum lees ik dat een verstopte carterventilatie niet of nauwelijks voorkomt op LPG als hij al schoon is, en dat was hij met LPG inbouw zo'n 70.000 km geleden. Ik heb overigens geen sludge aan m'n peilstok.

Volvo V70 2.5 10v MT Vialle LPI Nautic Blue '98/MY99 - 281K km

-D©©©L-

Wat er te zien is op de foto is geen sludge maar met water emulgeerde olie. LPG verbranding geef wat meer waterdamp en dus ook meer waterdamp in de zuigerveren blow-by.
Op zichzelf is deze emulsie redelijk onschuldig, maar het kan wel aangeven dat de stroomsnelheid van de lucht door de slang erg laag is.

aloisdecroon

Dit is gewoon sludge. Eerste hit op google http://www.motor-forum.nl/forum/list_messages/101038

Rij je veel korte stukjes ?

volvobug

Is heel normaal dat die slurrie zich daar verzamelt. Eigenlijk juist een teken dat de carterventilatie niet verstopt is in de aansluitingen van het potje op het blok en het potje zelf, naar mijn mening.

Enige wat ik kan opmerken is dat het zo te zien al langere tijd niet even schoongemaakt is. Mijn advies: schoonmaken, evt. met rietje uitzuigen (voorzichtig  ;)) en over maand of 2 opnieuw bekijken.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

j3r03n

Ik rijd inderdaad veel korte stukken en het is wel even geleden dat ik het daar heb schoongemaakt. Goed om te horen dat ik me waarschijnlijk geen zorgen hoef te maken over de ventilatie. Ik heb het even snel schoongemaakt, nog maar even grondig herhalen dan.

razorx

Schoonmaken is het devies. Als je nog een vlamdover hebt kan je die weggooien.
Ook het advies van Volvo overigens. Dat is dat roostertje met gaatjes dat op die plek zit en de sludge aankoeking bevordert.

Wat de carterontluchting aangaat Iedere 90dkm of zo is het verstandig die te (laten) doen.
Succes!

gero

Citaat van: j3r03n op 28-02-2017 22:23:09
Ik rijd inderdaad veel korte stukken en het is wel even geleden dat ik het daar heb schoongemaakt. Goed om te horen dat ik me waarschijnlijk geen zorgen hoef te maken over de ventilatie. Ik heb het even snel schoongemaakt, nog maar even grondig herhalen dan.

Ik rij over het algemeen ook veel korte stukjes (30 km ) en rij ook op gas al ruim 100d km , ik heb nergens last van , ik ververst de motorolie om de 8000 km.
Gewoon je olie bestellen in Duitsland, een goede A-merk heb je al voor minder dan 25 E. voor 5 ltr.

j3r03n

Heb het ff goed schoongemaakt en ga het in de gaten houden. Lijkt me dat het voornamelijk komt door de overwegend kleine stukken die we rijden. We wonen in de stad en vaak zijn het maar tripjes van een paar kilometer, werkverkeer gaat met OV. Een klein stadsautootje is in dit geval eigenlijk iets handiger ;D

classicT5

Had de oliepeilstok daar ook niet wat mee te maken? Was toch een update voor zodat je hier minder last van had?