Wie kent deze schakelaar?

Gestart door arjen850, 09-03-2017 20:40:09

Vorige topic - Volgende topic

maruska

Zoals de meeste van jullie weten, verzamel ik volvo 850 zut, en het liefste accessoires in hun originele doos. Daar heb ik inmiddels een punt bereikt, dat ik bijna alles heb, wat ik wilde hebben uit de accessoire bijbel. Een van de laatste der Mohicanen, is deze schakelaar / ventilator set. Jaren geleden wist ik al, dat deze set niet meer leverbaar was, en vrij snel van de markt verdwenen is na de introductie. Dat waren althans de lokale verhalen van de Volvo garagisten en chef werkplaats/magazijnman in Delft.

Aangezien ik blijf volharden, en na het bericht van Remko, de TS, toch weer verregaande interesse kreeg, ben ik weer eens gaan verdiepen in het hoe en wat. Ik heb contact gehad met Remko hierover, en we hebben diverse malen gebeld om ervaringen uit te wisselen. Uiteindelijk werd het idee geboren, dat er niet in Nederland gezocht moest gaan worden, maar in het land van de rijzende zon, eehhh, de blonde schonen ;D......

Aangezien mijn werk me tegenwoordig geregeld naar zuid Zweden brengt, ben ik bij Remko te paard gegaan, om te vragen wat de mogelijkheden waren, om de set eens mee te nemen in de zoektocht bij Volvo. Remko stemde hiermee in, en stuurde me de set nagenoeg compleet toe. Bijzonder, edoch echt simpel. Het is niet meer dan een schakelaar met een plus draad, die 2 fans aanstuurt. Eenmaal de set thuis, ging deze de kluis in tot het moment waarop het meeging naar Volvo.

Het plan was simpel. Ruim voor ik naar Gothenburg en omstreken zou afreizen voor diverse redenen, contact gezocht en gehad met diverse partijen die me meer info zouden kunnen verschaffen. Volvo museum, Volvo cars, GCP (onderdelen magazijn), enz..

Afgelopen week was het dan eindelijk zo ver. Dinsdag middag rondgereden in Gothenburg, van locatie naar locatie. Maar na elke keer met de juiste mensen te hebben gesproken, die weer andere mensen kenden die misschien iets wisten, liep het spoor al snel wat vast. Het resultaat was eenduidig.. De set herkenden ze wel, maar geen van de mensen had de set ooit zelf ingebouwd, of in auto's gezien. Erg raar werd het wel.

GCp liet me last minute weten, dat een bezoek er niet inzat, omdat de juiste mensen er niet waren, en ze eigenlijk alleen maar een balie waren die in onderdelen handelt. Begrijpelijk, maar wel erg jammer, want als het ergens zou kunnen liggen, was het daar wel.

Woensdag op de weg naar beneden toch nog een ingeving gekregen. Nilsson Special Vehicules.. Ik heb ooit in een 965 lijkwagen zo'n schakelaar zien zitten, althans iig iets wat sterk op de schakelaar leek. Afslag gepakt, frisje gedaan en aangebeld aldaar. Een sumiere balie wachtte me, en een vriendelijke vrouw vertelde me dat er wel iemand was die er meer van zou kunnen af weten. Bij de beste man mijn verhaal over de jarenlange zoektocht gedaan, en de noodzaak tot het vinden van de heilige graal in schakelaar land.

Na wat heen en weer gepraat kwam naar boven dat Nilsson zelf schakelaars maakte voor het daarvoor bestemde doel. De man, die zelf ook bij Volvo had gewerkt, liet me zijn buro lade zien, waar 2 zwarte schakelaars inzaten, met een functie die ik niet kenden. Het nummer van de schakelaar wel. Een mistlamp schakelaar.. Enigzins verdwaald en bedompt, nam hij me mee voor een rondleiding van een anderhalf uur, door het hele productie proces heen. Een fantastische ervaring rijker, en met wat inzicht, tot een gezamelijke conclusie gekomen, dat de set een uitprobeersel is geweest, en zonder vloeiende verkoopcijfers, waarschijnlijk uit de oude systemen is gehaald. Een laag productie aantal tegen een abnormale prijs.
Het verhaal van hem, met de informatie, maakt de schakelaar bijzonderder en zeldzamer dan ooit tevoren, iig voor mij.

Is dit dan het eind van de zoektocht ? Nee, want de nummers van de kabels, de schakelaar, worden in overeenstemming met Remko binnenkort vrijgegeven hier op het forum.

Waarom ? Omdat ik hoop, dat ooit iemand de set/schakelaar (in het zwart vindt), en net zo enthousiast kan zijn als ik met mijn afwijking voor het verzamelen van leuke en zeldzame accesoires. Delen heeft zoveel meer dan geheim houden.
Remko, bedankt voor het willen uitlenen van je set, bijzonder vriendelijk. Zonder de fysieke aanwezigheid van de schakelaar en spullen, was een hoop gepraat een stuk moeilijker geweest.

(En mocht iemand ooit afstand willen doen van de zwarte variant, hou ik me ook aanbevolen :P )

..
(hieronder komen de nummers, en wat foto's van de set)
Accessoire verzamelaar - Bijna alle essentials in bezit
T-5R

-D©©©L-

Dat is mooi geventileerd  ;D :eusa_clap:

Spin!

Hoe hard ga je flippen als ik zeg dat ik er laatst eentje voorbij zag komen?

www.vm-parts.nl

yannickdv

Paar maanden geleden een groene XC gezien met dat ding erin.
Groet, Yannick
'21 - Skoda Octavia RS iV - Grijs - 55.000km (leasert)
'18 - VW Up! MoveUp 60pk - wit - 185.000km (voor de vrouw)
'99 - Volvo V70 2.5 10V Automaat - 421 DOP - 538.000km (hij is terug!)
'09 - BMW 520D E61, '06 - Volvo S60 2.4i, '97 - Volvo V70 T5 Frost Green

maruska

Citaat van: Spin! op 01-05-2018 07:53:01
Hoe hard ga je flippen als ik zeg dat ik er laatst eentje voorbij zag komen?
niet hoor, ik ben hem dus ook al tegengekomen op foto's ;D

het kan dus zomaar zijn... hij is vast en zeker verkocht, dat weet ik ook :)
dus zoekt allen, en komt tesamen ^^
Accessoire verzamelaar - Bijna alle essentials in bezit
T-5R