Tikkende klep, hulp gezocht!

Gestart door stefanhuijser, 18-03-2017 13:19:37

Vorige topic - Volgende topic

stefanhuijser

Goedemiddag allemaal,

Ik weet dat het niet helemaal 850 gerelateerd is, maar het betreft wel een B5234T3 motor..

Mijn S60 T5 heeft sinds kort een tikkende klep, maar het ontbreekt me aan de tools/kennis om hier mee verder te gaan.

Het begon met een licht tikkende klep op de laatste cilinder bij een goed warme motor. Een beetje het geluid van een hydraulische stoter die niet helemaal lekker meer werkt, alleen heeft mijn auto vaste stoters..

Om die reden gisteravond de "oliedruk herstel operatie" uitgevoerd, dus de carterpan eronder vandaan en alle o-ringen vervangen.  Nu heb ik helaas, met nieuwe olie, nog steeds hetzelfde geluid.

Aangezien ik niet het gereedschap heb om de VVT te controleren/op tijd te zetten én ook het gereedschap om de distributie op tijd te zetten niet heb ben ik op zoek naar enige hulp.
Het lijkt ook of ik met starten de VVT hoor "ratelen", of is dit omdat de solenoid zichzelf test?

Ik vertrouw het niet om langdurig met een tikkende klep te rijden, zeker omdat mijn auto op LPG loopt én dus vaste stoters heeft. Ook al heeft de auto wel een flashlube systeem.

Wat is er al gedaan aan de auto?

- nieuwe distributie (15k geleden) en hierbij is ook de VVT gecontroleerd (door Dirk)
- nieuwe bobines
- alle o-ringen in het carter
- nieuwe koppeling
- nieuwe motorsteunen
- nieuwe banden 4x
- nieuwe draagarmen + fuseekogels
- nieuwe stabistangen
- nieuwe aandrijfassen

Ik baal dus ontzettend dat dit nu gebeurd, er zit al genoeg tijd, liefde en geld in :(

Huidige KM stand is 316000 km

Wie o wie weet raad?
(854 2.5 20V 1994 AUBERGINE)+(V70R AWD 1998 NBP)+S60 T5

KIM

Ik weet niet precies hoe het bij Volvo zit maar de symptomen komen mij voor als een defecte VVT (dus in het nokkenastandwiel).
Krijg je er geen foutcode op?

stefanhuijser

Ik heb dus geen mogelijkheid om uit te lezen..
Heb iig geen motorstoringen in mijn dashboard.

Mijn gevoel zegt dat de VVT zo nu en dan een "rammel" geeft net na het starten.
Alleen zou die VVT ook kunnen zorgen voor een tikkende klepstoter?

Groet Stefan
(854 2.5 20V 1994 AUBERGINE)+(V70R AWD 1998 NBP)+S60 T5

KIM

VVT zal hetzelfde klinken als een klepstoter die defect is indien de boel niet met olie gevuld wordt.
Ik had een VVT storing in de aansturing: Daarvan gaat het lampje in ieder geval niet branden. Ik zou m dus even laten uitlezen dan krijg je wellicht wat meer duidelijkheid.