Op welke modellen is Japanifold standaard gemonteerd?

Gestart door elianmars, 22-03-2017 08:36:22

Vorige topic - Volgende topic

elianmars

Omdat ik de pakkingen van uitlaatspruitstuk van mijn C moeten worden vervangen, moet het spul los.
Ik zat er aan te denken om er dan een Japanifold spruitstuk op te zetten.
Maar zou het kunnen dat dat spruitstuk al op de T5 zit?
Ik heb geen idee op welke modelen het Japanifold model standaard gemonteerd is.

Wie weet het?

T5-4life

C70 T5 coupe LPI 1998 413 dkm
C70 T5 cabrio 2000 236 dkm
S80 D5 2005 325 dkm

elianmars

V70geRwin

Het geroemde R spruitstuk zit ook op veel latere modellen gewoon standaard.
Als je op het partnummer zoekt op ebay koop je ze voor de prijzen van een japanifold.

leons850

Een R-spruitstuk is op een TD04 turbo helemaal niet beter dan een Japanifold.
Sterker nog bij een TD04 turbo levert de japanifold zelfs nog meer koppel ook.
Pas vanaf echt grotere turbo's zoals garrets etc heb je profijt van een R-spruitstuk.

Japanifold zit standaard op vanaf 99 tot 2002, en bij de C70 misschien nog langer zelfs.

Lekker laten zitten dus Marcel.

ps. R-spruitstuk klinkt natuurlijk wel stoer. ;)
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

V70geRwin

Citaat van: leons850 op 22-03-2017 16:04:07
Pas vanaf echt grotere turbo's zoals garrets etc heb je profijt van een R-spruitstuk.

Japanifold zit standaard op vanaf 99 tot 2002, en bij de C70 misschien nog langer zelfs.

Hoeveel koppel verschil moet ik dan aan denken ongeveer?

leons850

Citaat van: V70geRwin op 22-03-2017 16:17:17
Citaat van: leons850 op 22-03-2017 16:04:07

Hoeveel koppel verschil moet ik dan aan denken ongeveer?

Hangt af van je turbo etc etc.
Maar dat is mijn punt niet. Punt is dus dat hij dus helemaal niet "beter" is dan het japanifold wat vele beweren. Zijn maar weinig mensen die hier echt profijt van hebben op 't forum.
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

V70R^2

Sterker nog Leon, juist bij hoger toeren en dikke turbo is een japanifold ook nog beter. De collector van een R spruitstuk, 1-1-3 is gewoon een materiaal bezuiniging en flowt in de praktijk absoluut niet beter dan een japanifold.

Op de bank meet je wel een betere flow, echter meet je dan per kanaal en niet zoals de praktijk, 3 stromingendoor 1 mini doorlaat.

leons850

Citaat van: V70R^2 op 22-03-2017 16:42:03
Sterker nog Leon, juist bij hoger toeren en dikke turbo is een japanifold ook nog beter. De collector van een R spruitstuk, 1-1-3 is gewoon een materiaal bezuiniging en flowt in de praktijk absoluut niet beter dan een japanifold.

Op de bank meet je wel een betere flow, echter meet je dan per kanaal en niet zoals de praktijk, 3 stromingendoor 1 mini doorlaat.

Thnx voor de toelichting Adriaan, ik had het laatst ergens gelezen en met nog een ervaring deskundige over gehad maar kan het nu even niet zo snel onderbouwen.
Verder klinkt een japanmanifold gewoon lekker.

Edit: de link van Piet had ik ook al gezien.

V70geRwin

Uitlaatspruitstukpakking of spruitstuk zelf ligt er uit bij mij dus moet nu echt het R spruitstuk met de 16T schuin en DP monteren.

Voor de rest heeft iedereen erg veel moeite om zijn of haar voorkeur te bewijzen.
Het is gelukkig wel duidelijk dat beide een upgrade zijn vanaf het standaard spruitstuk.

Piet

Een voorkeur bewijzen is dan ook erg lastig, zie ook eerder genoemde link.
Als er al verschil is tussen een japanifold en een R-spruitstuk is zal dat waarschijnlijk ook schokkend gering  zijn.

V70R^2

Performanceverschil zal idd weinig merkbaar zijn, dus dan is de japanifold de meest aantrekkelijke, meer roffel en aanschaf is de helft :)

V70geRwin

Citaat van: V70R^2 op 22-03-2017 17:33:58
Performanceverschil zal idd weinig merkbaar zijn, dus dan is de japanifold de meest aantrekkelijke, meer roffel en aanschaf is de helft :)

Ja die roffel is wel opmerkelijk dat het geluid anders is.

Als je zoekt op partnummer zul je zien dat het zogenaamde R spruitstuk ook op 2.5t motoren zit.
Dus je hoeft niet de hoofdprijs te betalen als je even verder kijkt.

V70geRwin

Citaat van: V70geRwin op 23-03-2017 09:51:29
Citaat van: V70R^2 op 22-03-2017 17:33:58

Ja die roffel is wel opmerkelijk dat het geluid anders is.

Als je zoekt op partnummer zul je zien dat het zogenaamde R spruitstuk ook op 2.5t motoren zit.
Dus je hoeft niet de hoofdprijs te betalen als je even verder kijkt.

partnummer 30637921
zoek bijv maar eens op ebay.de