Stage 0.000000 van het oudje

Gestart door Maestro12, 25-03-2017 16:59:59

Vorige topic - Volgende topic

Maestro12

Vandaag maar eens voorzichtig begonnen met diverse ergernissen aan te pakken.
De auto had vanaf het begin al moeite om laag in de toeren op het gas te reageren, is prima mee om te gaan als je weet hoe, maar vrouwlief begon het toch wel zat te worden.
Dus begonnen met de eerste verdachten......
Op de bougiekabels had ik al de datum 05-04  :o :o zien staan, dus die waren duidelijk aan de beurt om weggegooid te worden, dan natuurlijk ook direct de bougie's (origineel Volvo) verdeelkap en rotor vervangen.

Nou het was nodig hoor, de plaatjes spreken voor zich  :eusa_think:

De eerste cilinder

Nummer 2

Nummer 3

Nummer 4

Nummer 5

Heb wel vaker redelijk versleten bougies gezien, maar deze komen echt wel in de top 5  >:( :o
Het enige wat me dan wel weer gerust stelt, ze zijn allemaal in dezelfde staat van ontbinding, dus wel een gelijke verbranding over de cilinders.

Zolang zitten ze er dus al op

Ook deze was al lang over datum

Het verse spul, bougiecord kabels (ja, de goeie verkeerde besteld bij mister auto), Bosch rotor en kap

Helaas zit de oude rotor tamelijk vast dat mijn low budget inbusleutel het even niet voor elkaar kreeg, dus maar niet verder gegaan om het boutje niet te slopen, een dezer dagen toch maar even naar de opslag rijden om te kijken of daar mijn goede inbusset ligt.
Dus voorlopig nog even met oude rotor maar daar merk ik niks van, het lijkt wel een nieuwe motor, kan hem helemaal 'afwurgen' tot 1000 toeren en dan weer op het gas gaan zonder één hikje.
Misschien iemand nog een goede tip om de rotor eraf te krijgen?

Volgende klus de voorremmen, volgens mij zijn de blokken ook al over de houdbaarheidsdatum heen.

O ja, nog een ergernis, de achterruitverwarming doet het niet, ben alleen bang dat het de ruit zelf is, als ik spanning meet tussen de aansluitingen op de ruit krijg ik braaf 12 Volt, maar geen warmte  :-[ :-\ :eusa_wall:
De ergernis over de slechte kwaliteit duurt langer dan de vreugde over de lage prijs!
V70, 1999, 481481km
7700 pk en 300.000 nm, is dat wat?

Benny850

Heb dat ook gehad met die rotor, maar een goede sleutel der op die de inusbout goed vult moet voldoen. Moest ook wel wat kracht gebruiken om hem los te krijgen. Hii zal inderdaad wel lekkerder lopen met een nieuwe ontsteking.

peteRRR

Als het inbus gedeelte van de bout wat rond op de kanten is geworden dan is er ook een
soort pasta op de markt die je aanbrengt op de inbus/dop/sleutel en en in de bout en dat geeft
meer frictie/grip,...eenmaal los die oude bout weg gooien en een nieuwe er in.

Zit in die pasta een soort korrel waardoor er meer grip ontstaat,.,,je kan er ook een overmaat torx in
meppen maar zou daar maar voorzichtig mee zijn op die plek van de rotor.

Weet even niet de/een naam van die pasta.

Groet
Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla

volvobug

Die bougies  :o :o Dat zal wel een wereld van verschil maken met nieuwe erin en de rest van de ontsteking vers.
Rotor komt standaard met nieuwe boutjes, dus die oude hoef je niet te hergebruiken. Maar eerst los zien te krijgen inderdaad. Evt. goede griptang op de kop van de bout.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

UserID6342

Betere optie voor die rottige inbusboutjes; pak een goede vlechttang en zet die om de kop van de boutjes heen, dan draai je ze altijd zo los.  Wel nieuwe boutjes daarna monteren.

Maestro12

Citaat van: Dirk342 op 25-03-2017 20:32:40
Betere optie voor die rottige inbusboutjes; pak een goede vlechttang en zet die om de kop van de boutjes heen, dan draai je ze altijd zo los.  Wel nieuwe boutjes daarna monteren.

Hmmz, vlechttang daar kan je inderdaad lekker kracht mee zetten, zal eerst eens gaan zoeken in de opslag want die inbusset moet toch ook boven water komen, als het dan niet lukt zal ik genoodzaakt zijn om meer overredingskracht te gebruiken op de boutjes  :evil:
De ergernis over de slechte kwaliteit duurt langer dan de vreugde over de lage prijs!
V70, 1999, 481481km

V70R^2

Of tik er een maatje grotere torx in als die dol gaat. Die rotor-boutjes zijn van dermate zacht metaal dat een beetje kwaliteits-torx dop er echt geen schade van kan krijgen.

UserID6342

Kan idd ook heel goed.  Ik heb zelf altijd zoiets van; geen kracht zetten op dat plastic gedeelte van de rotor ;D. Heb er ooit ook wel eens wat grotere torx in willen slaan (subtiel) en toen brak de rotor is tig stukken, zeker als deze wat ouder zijn ;D.  Vandaar dat ik altijd de vlechttang erop zet en als de rotor terug erop moet nieuwe boutjes gebruik om vast te zetten.

volvobug

Grotere maat torx er inslaan idd wel subtiel doen, je wilt het "schoteltje"waar de rotor op gemonteerd zit niet vervormen. Dan gaat de rotor slingeren in de verdelerkap.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Maestro12

Torx kan inderdaad ook nog, heb nog een ouderwetse slagschroevendraaier met bijbehorende torx.

Weer een klein dompertje, zou de voorremblokken vandaag aanpakken, helaas is mijn spuitbus kopervet zonder druk komen te staan, althans er komt niets meer uit  :eusa_doh:
Nou ja, morgen nog een dagje vrij dus dan maar even nieuw kopervet halen.
V70, 1999, 481481km

hilko73

Kun je in Roosendaal niet eens op zondag naar de bouwmarkt ;D
't Is een soort van systeem! (© Buurman & Buurman)

peteRRR

Blikopener op die spuitbus,.....kopervet zit daar nog steeds in hoor ;)

Groet
Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla

UserID6342

Precies, die spuitbus even doorslijpen en je kunt zo bij het kopervet ;D

Maestro12

Ja ja, jullie hebben goeie ideeën zeg  :eusa_snooty:
V70, 1999, 481481km

KIM

Kopervet is overrated.
Ik monteer mijn blokken altijd zonder enige vorm van vet; daar blijven ze een stuk gangbaarder van.