CarPlay in de V

Gestart door V70classic_2.5_10V, 03-04-2017 21:09:52

Vorige topic - Volgende topic

V70classic_2.5_10V

Bij de aankoop van onze V70 was deze uitgerust met een radio-navigatie van Mercedes. Het kaartmateriaal was van 2008, maar ook het systeem zelf was hopeloos verouderd.  De wens was om een originele Volvo radio samen met een versterker in te bouwen. De versterker was snel gevonden, een HA-4350 in dit geval. Niet veel later ook een HU-1205 op te kop kunnen tikken en deze dus samen ingebouwd. Het cd loopwerk van de HU-1205 bleek defect te zijn, dus bij de Chinees hiervoor een nieuwe besteld. Helaas was er een mismatch tussen de print van het loopwerk en de radio, dus deze operatie was niet geslaagd. Waarschijnlijk door het ontbreken van een tweede antenne in de V70, zorgde het antenna diversity systeem van de radio regelmatig dat deze een halve seconde een ander station liet horen. Het besluit genomen dat de HU-1205 eruit moest, maar wat moest erin dan?? Omdat ik veel gebruikmaak van Spotify en TuneIn radio via de telefoon, wilde ik in ieder geval een aux-in en het liefst ook bedienbaar via de radio met trackinfo. Veel nieuwe radio's bieden deze optie, maar vindt deze (vaak zwarte, glimmende) dingen niet mooi staan in het sobere interieur.

De oude situatie:

Bij toeval kwam ik een radio van Sony tegen die er misschien toch wel acceptabel uitziet in de V70 en ook nog eens de juiste opties heeft. Daarnaast heeft deze radio ook ingebouwde bluetooth handsfree en kan er genavigeerd worden met de kaart/GPS van de telefoon. Bij onze oosterburen op Ebay zijn de prijzen ook nog wat lager en samen met een ISO verloop en een DIN kabel voor de versterker had ik de set voor een, voor mij, acceptabele prijs.

Het inbouwen was eigenlijk een fluitje van een cent. Na het deels (7cm diepte) wegslijpen van de rails in de opening, paste de slede prima en heb deze verankerd met een paar kleine schroeven aan de zijkant. Door slechts 7cm weg te slijpen, en niet de gehele rails, voorkom je dat slede te ver naar achter schiet en daardoor niet mooi past. De lipjes waarmee je normaal gesproken de slede vastzet bleken precies op de verkeerde plek te zitten, dus van binnenuit naar de beide buitenkanten een schroefje gebruiken ging prima. Voordeel daarbij is dat het front wel dubbel din, maar de radio zelf is enkel din. Dit geeft ook weer wat ruimte voor het wegwerken van de verloopstekkers.

De aanwezige bluetooth set kon er ook uit, dus dat scheelt weer een knopje op het dashboard.  De microfoon van de Sony heeft een klem die om de voet van de binnenspiegel past en daardoor mooi is weggewerkt.

De eerste ervaringen zijn heel goed. De interface is lekker simpel, de instellingen zeer uitgebreid en het geluid is veel beter dat het was. Dit laatste zal ook te maken hebben met de instelmogelijkheden voor de audio. De navigatie werkt samen met de 'kaarten' app van mijn iPhone. Dit werk zoals verwacht en als je niet dagelijks de navigatie gebruikt is het dataverbruik van je telefoon ook acceptabel. Het leuke is dat je met de spraakassistent Siri een adres kan invoeren door het te roepen. Je kan overigens ook een Android toestel gebruiken met deze radio.

De nieuwe situatie en een foto van de microfoon:

Het type is Sony XAV-AX100.

elianmars

Het is mooi spul, maar toch vind ik het een beetje misstaan, zo'n nieuw ding in een oudere auto. Daarom weiger ik ook om zoiets in mijn C te bouwen  ;D

NinaPaul

Citeermaar toch vind ik het een beetje misstaan, zo'n nieuw ding in een oudere auto
Dat vind ik van een losse parrot, yatour etc. ook :D

Gewoon een modern systeem erin, staat prima zo!
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

yannickdv

Citaat van: NinaPaul op 06-04-2017 11:29:33
Citeermaar toch vind ik het een beetje misstaan, zo'n nieuw ding in een oudere auto
Dat vind ik van een losse parrot, yatour etc. ook :D

Gewoon een modern systeem erin, staat prima zo!

Enige verschil zijnde dat een Yatour / Grom uit het zicht gemonteerd kan worden en dus niet afdoet aan het interieur.

Enfin. Ik snap de beweegredenen van TS helemaal, en denk idd dat dit de meest charmante oplossing is als je het op deze manier wilt doen. Ziet er strak uit met dat mat zwarte.  :eusa_clap:

Ik houd het toch maar bij m'n 901  :eusa_shifty:
Groet, Yannick
'21 - Skoda Octavia RS iV - Grijs - 55.000km (leasert)
'18 - VW Up! MoveUp 60pk - wit - 185.000km (voor de vrouw)
'99 - Volvo V70 2.5 10V Automaat - 421 DOP - 538.000km (hij is terug!)
'09 - BMW 520D E61, '06 - Volvo S60 2.4i, '97 - Volvo V70 T5 Frost Green

marrrcel

Ziet er heel netjes uit. Heeft hij ook DAB?

Lampje

Ik zit met een soortgelijk verhaal; heb ook die Mercedes navigatie uit de oertijd.

Probleem: ik wil álles ;D Navigeren met Google Waze, terwijl ik handsfree (dualsim) aan het bellen ben, terwijl de radio (Spotify) in de achtergrond speelde.

Dus toen kwam ik op zoiets als dit: http://wecaro.com/Index/productR/keyword/Kirinavi+WC-VL7060+Android+5.1.1+2+din+car+dvd+cd+player+for+VOLVO+S60+V70+car+gps+navigation+multimedia+system+android+wifi+3g/id/28.html

Draait op Android 5.1. Voor de prijs kan ik er twee kopen, eentje reserve voor als er weer eens wat sneuvelt, of swappen als hij compleet weigert.

Iemand positieve ervaringen of mindere met dit soort Chinese apparaten?

StefanCJ

Ik heb een paar jaar geleden twee Chinese 2-dinradio's gekocht. Eentje draaide op Android en de andere draaide op een (toen al erg oude) Windows-versie. Het zag er best wel goed uit alleen de geluidskwaliteit vond ik zelf matig. Geen idee of dat met de huidige radio's nog zo is. De Windows radio was wel wat traag qua bediening, daar zul je met een Android radio minder (of geen) last van hebben.

Succes!

classicT5

Kijk eens de blog van razorx/yits, die heeft een goede chinese 2din gevonden. Yits weet waar die op moet letten.

RemkoT5

Leuk om te zien dat meer mensen een upgrade maken van hun radio/audio systeem.
Ik heb enkele jaren geleden naar volle tevredenheid de upgrade gemaakt en voor een leuk prijsje een 2din bluetooth navi systeem van JVC gehaald, dat nu helaas qua navi kaarten niet meer te updaten is...maar ook met oudere kaarten ben ik nog nooit verdwaald :-)  De bluetooth telefoon techniek werkt super snel en geluid/instellingen aanpassen werkt ook prima.

clk-p

Ook ik heb vorig jaar een radio/navigatie apparaat in de S gezet.
Ik vond juist dat het apparaat dat ik heb gekocht toch niet heel modern oogt en dus redelijk goed past bij de rest van de looks.
De navi draait op IGO, en is elk jaar voor 20€ up to date.
Gps antenne zit netjes onder het dashboard weggewerkt en heeft prima ontvangst. De microfoon zit netjes in het apparaat zelf weggewerkt. USB aansluiting zit achter de radio, hier heb ik een verlengkabel ingestoken die nu in het dashboardkastje uit komt dus er zit echt niks van dit alles in het zicht.
Heb er tot op heden geen spijt van dat ik deze heb gewisseld voor de originele dubbel din met cassette die er standaard in zat.

Lampje

Citaat van: elianmars op 05-04-2017 22:18:05
Het is mooi spul, maar toch vind ik het een beetje misstaan, zo'n nieuw ding in een oudere auto. Daarom weiger ik ook om zoiets in mijn C te bouwen  ;D

Omdat alles aan te passen is, heb ik de kleurinstelling (een skin!) aangepast aan het soort hout dat in mijn Volvo zit;-)

NinaPaul

Ik gebruik ook dubbeldin HU in de V en C, maar voor navigatie vind ik de plaats zeer slecht.
Daarom heb ik alsnog een tomtom erin gehangen, daarmee kan je wel (beter) op de weg blijven letten.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

V70classic_2.5_10V

Citaat van: marrrcel op 06-04-2017 23:57:34
Ziet er heel netjes uit. Heeft hij ook DAB?

Geen DAB helaas. Wel TuneIn radio via de App. Kost wel een beetje data helaas...

Lampje

Ik heb een Xtron waar ik in de UK een optionele DAB+ module (USB) bij kon kopen voor €25. Daar zat een plakantenne bij, die werkt. Maar daar is alles mee gezegd helaas. Het hangt heel erg af waar je rijdt; bij Lopik 5 streepjes😊

Kwaliteit is wel stuitend goed! Komt echt prachtige kwaliteit uit de originele speakertjes. FLAC-formaat als ik me niet vergis

Wat wel miste in de kit was het inbouwframepje. Dat zal je bij een professionele inbouweren moeten ritselen. Aansluiting met bedrading was gemakkelijk, een S80 DIN setje van de Brezan. Snelheidsafhankelijk volume werkt overigens perfect!