Foutcode 3-1-3 en 2-2-2

Gestart door konniekip, 29-03-2005 19:01:28

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

konniekip

Tot mijn grote schrik ging na een stukje scheuren de oranje peilknipperen, foutcodes uitgelezen en kreeg:

3-1-3 incorrect signal for gear position sensor
2-2-2 solenoid 2 circuit break

de eerste kan ik plaatsen als een bekend probleem, maar de 2e doet me wel toch schrikken. De bak schakelt verder prima. Iemand dit ook wel eens gehad?

konniekip

Ja, de bak schakelt naar alle standen, heb net de foutcode gewist en ga zo een stukkie rijden.

Het lijkt mij sterk dat EN de positiestandenschakelaar EN de S2 klep op 1 moment kaduuk gaan.
Lijkt me eerder dat de positiestandenschakelaar stuk is en daardoor de ECU valse informatie voedt over de stand en hierdoor ook een klep foutmelding komt. Komt deze combi vaker voor?

konniekip

hij rijdt nu verder prima, zonder storingen in alle versnellingen

konniekip

#3
En 1,5 maand verder wederom storing: 1-2-2 en 2-1-1

Break in Solenoid S1 Circuit en Fault in ECU.

Lijkt me stug dat 4 onderdelen van de automaat kaduuk zijn :(

Denk dat ik die PNP-switch maar eens ga vervangen, want na wissen foutcodes rijdt ie weer verder prima.

konniekip

Citaat van: Ludo op 19-05-2005 18:35:59
waarom de pnp switch?.

Omdat ik bij de eerste storingsmelding de 3-1-3 foutmelding kreeg. Ik kan me voorstellen dat de electronica en ECU mbv foute schakelstand ook foutmeldingen kunnen afgeven. Het lijkt me uiterst sterk dat EN schakelstand sensor, EN solenoid S1 en S2, EN ECU kaduuk zijn.
Hetgeen ook niet het geval is, aangezien de auto na wissen van codes weer prima rijdt.

konniekip

#5
Net 1,5 uur door Amsterdam centrum gereden. De automaat tot the max getest, en de fout kwam niet terug. Ik KAN me gewoon niet voorstellen dat beide solenoids stuk zijn. Het moet wat met de schakelaar van doen hebben.

konniekip

Citaat van: Ludo op 19-05-2005 21:09:40
volgens mij is het een electrisch probleem.
probeer eens met in/uitpluggen van de ecu (of laten doormeten).
Heb de ECU er inderdaad ff uit getrokken en erin gestopt. Contacten waren redelijk schoon, wel wat beginnende corrosie (witte aanslag).

thuur

Citaat van: konniekip op 19-05-2005 22:39:04
Citaat van: Ludo op 19-05-2005 21:09:40
volgens mij is het een electrisch probleem.
probeer eens met in/uitpluggen van de ecu (of laten doormeten).
Heb de ECU er inderdaad ff uit getrokken en erin gestopt. Contacten waren redelijk schoon, wel wat beginnende corrosie (witte aanslag).

Goed schoonmaken die contacten. De witte corrosie geleidt namelijk helemaal niet. (De enige corrosie wat wel stroom geleidt is aluminiumcorrosie). Best met een doekje met wat remmenreiniger en evt. een zachte staalborstel of harde plasticborstel. Ook de contacten aan de stekker goed schoonmaken op dezelfde wijze.

ECU eerst 5 tot 10 maal in- en uitsteken voordat je m definitief monteert.


Gr 8)

konniekip

Heeft iemand overigens al eens die PNP-switch zelf vervangen?