imperiaal sedan: iemand ervaring mee?

Gestart door Nunki, 07-05-2005 12:01:32

Vorige topic - Volgende topic

Nunki

Beste mensen,

Ik heb gisteren via marktplaats een imperiaal / (dakdragers?) gekocht voor mijn 850 sedan uit '92. De dragers zijn origineel van Volvo, maar er zit geen montagevoorschrift bij. Ik heb net geprobeerd om ze te monteren, maar ik kwam er niet helemaal uit...
Er zit op ieder uiteinde zo'n zwarte 'vleugelmoer', die je (neem ik aan) iets aandraait en vervolgens omklapt, zodat ze zichzelf vastklemmen.
Ik vraag me af of die moeren tijdens de rit niet terug kunnen klappen door trillen? Ze zitten niet echt vast lijkt mij...
En daarnaast: hoe zit het met de plastic beschermkappen? Ziet er netjes uit, maar ik krijg ze met geen mogelijkheid vast omdat die vleugelmoeren te ver uitsteken. Of horen die kappen de hele rit te klapperen?  ???
Kan het zijn dat er iets niet compleet is?
Heeft iemand ervaring met dit systeem, of weet iemand ergens een handleiding te vinden op internet? Ik heb het forum en google al afgezocht maar kan niets vinden...

Alvast mijn dank!

Paco

die plastic moeren/hendeltjes moeten naar beneden wijzen als je ze gemonteerd hebt. Dan kan het plastic kapje naar beneden gedrukt worden en klikt hij vast.

Op de foto is het te zien als je een beetje goed kijkt...

Paco

Hmmm... volgens mij zeg ik het niet helemaal goed... ze moeten juist naar boven wijzen... in ieder geval zo dat het kappie dichtkan... spreekt voor zich als je er met je neus boven staat!

Succes

Nunki

Hoi Paco,

Dank je voor de uitleg! Hendels omhoog is de manier... zit perfect!
Het enige wat ik mis zijn die dopjes waarmee je de plastic kapjes vastklikt. Daar heb ik er maar 1 van. Zijn vast nog wel te bestellen bij de dealer. En anders wat ducktape...
Leuke uitrusting trouwens op je dak! Ziet er fanatiek uit... (ook een stoere roffel eronder, uiteraard!)
Bij mij is ie ook voor de surf trouwens ;D  

Groet en bedankt,

Valetijn

Paco

Mooi dat het gelukt is!

Veel surfplezier en ciao!

Snellebaksteen

Zo, even de stofdoek er overheen en het topic is weer als nieuw!

Ik heb vandaag een setje van de bovengenoemde dakdragers gescoord voor weinig en ze passen perfect. Helemaal compleet met originele boekje en 4 slotjes om alles netjes af te sluiten. Nu even een kortvraagje; zoals je hierboven op de foto van Paco kunt zien zitten de dragers vrij ver naar voren gemonteerd, nu wil ik een zo groot mogelijke dakkoffer mee gaan nemen op deze dragers, hoe veel mag zo'n ding on-ondersteunt oversteken? Ik kan mij voorstellen dat het niet erg wenselijk is om een meter dakkoffer te laten oversteken boven het estate gedeelte.....
Nomore Kliko Koereur, Nomore Dark D5 Driver, D6 Hybrid is the future.
Saaie Silver S40 on the Side.

Freakybaby

Bij de meeste dakkoffers zijn de bevestigingspunten toch redelijk gefixeerd? Dan gaat het volgens mij met name om de afstand tussen de dragers, de voor en achter overhang zijn door de fabrikant van de box bepaald in dat geval zal dat vast wel kloppen.

Uitsteken boven de motorkap is wettelijk geen probleem, aan de zijkanten mag je iig tot de breedte incl spiegels gaan (dacht nog wat meer, maar dat weet ik niet 100% zeker). Wettelijk gedoe is pas van toepassing als je buiten je auto gaat uitsteken.

Denkt met weemoed terug aan de tijd van een R21 Nevada, 2 grote dakkoffers op het dak en een "ietwat" hoog zwaartepunt
Als ik jou rechts voorbij ga, zit jij te lang links!

Zoiets moois, en temperament, en af en toe zo enorm koppig, en kost me een fortuin? Ja, dat moet vrouwelijk zijn

WYD

Hou er wel rekening mee, dat je een maximale daklast hebt van 75kg of misschien zelfs nog minder.  :P
Wat ik me eigenlijk afvraag is waarvoor de 4 schroefgaten zijn die zichtbaar zijn in de dakrails als je de deuren opent  ???
Ik ben ook nog op zoek naar dakdragers voor de sedan omdat ik nog wel eens een ladder moet meenemen.
Hey rechtuitridder, kun je ook nog 'n beetje sturen!?

Snellebaksteen

Ik zou niet weten wat de maximale daklast is, maar deze dragers zijn origineel Volvo voor de 850 en mogen 125kg per drager hebben.....

In de gaten die jij bedoelt haak je de drager vast.
Nomore Kliko Koereur, Nomore Dark D5 Driver, D6 Hybrid is the future.
Saaie Silver S40 on the Side.