Oliesproeier/klep zuiger koeling

Gestart door jacco, 13-05-2005 18:03:59

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

jacco

 Wie heeft er ervaring met het vervangen of schoonmaken van de sproeier/klep van de zuiger koeling, en het geluid wat deze klep
eventueel kan geven.
Afgelopen zondag begon bij mijn auto t5r (rica-18T turbo enz enz)
de motor in een keer te tikken, eerst hard en toen wat zachter, maar hij bleef er in.( het geluid kwam met starten van een warme motor)
het klonk helemaal als een klepstoter. een harde hoge tik,ik heb de klepstoters vervangen, en de tik zit er nog steeds in. Ik heb totaal geen verlies van vermogen en hij loopt als een trein.
Een bevriend volvo monteur heeft mij toen gewezen op Sproeier/klep van de zuiger koeling en op zijn advies heb ik een motorreiniger gebruikt en de olie ververst en het oliefilter vervangen.
de tik is bijna weg maar ik hoor hem nog wel.
Hij had het alleen nog nooit gedemonteerd, dus kon mij daar niet verder
mee helpen.
Heeft iemand ervaring met dit verhaal

Gr. Jacco




Johann

Kan ook een drijfstang lager zijn welke er uit ligt.

De zuiger sproeier is gewoon een sproeier.. Ze zitten onder het uitlaat spruistuk in die drie alu "puisten" met schroefjes er in. In principde kun je ze zo aan de buitenkant er uit pakken. Je hebt dan wel een pakking per "puist" of deksel nodig.

jacco

Ik denk niet dat het een drijfstang lager is. na het spoelen  van de motor is het geluid minder geworden., maar nog niet weg.
Als ik de auto op de brug heb staan dan hoor ik het geluid het hardst
bij de  cilinder 1 ( distributie zijde ) inderdaad bij 'zo'n puist.
Ik heb een print van het w.p. boek, daar staan inderdaad 5 sproeiers en drie klepjes. Kunnen deze klepjes dat geluid veroorzaken.
en heeft iemand ze wel eens vervangen.

jacco