Wij rijdt er een 850 oldtimer?

Gestart door NinaPaul, 01-05-2017 17:16:58

Vorige topic - Volgende topic

RoelNL

Voor de diesels kan ik het enigszins nog begrijpen dat je daar de volle mep voor moet blijven betalen. Gewoon omdat deze gewoon een stuk vervuilender zijn de vergelijkende benzine auto's uit die tijd.
Voor de LPG regeling vind ik het weer net iets anders omdat deze een stuk schooner zijn dan de benzine auto's van die tijd.

Zouden een hoop mensen het niet vervelend vinden als juist de 850 een oldtimer regeling zou krijgen juist omdat je er niet meer het hele jaar in mag rijden?

V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

NiekMan

Citaat van: RoelNL op 02-05-2017 08:06:21
Zouden een hoop mensen het niet vervelend vinden als juist de 850 een oldtimer regeling zou krijgen juist omdat je er niet meer het hele jaar in mag rijden?

Nee, je bent niet verplicht mee te doen aan de overgangsregeling, dus je kan ervoor kiezen het normale tarief te betalen en het hele jaar door te rijden.

Wat betreft de diesels: er zijn auto's die voornamelijk als diesel auto geleverd zijn en die daardoor nu gekelderd zijn in waarde. Hierdoor worden auto's die eerder een paar duizend euro waard waren nu ge-exporteert of gedemonteerd. Wat ik beide zonde vind.

Dat de oldtimer grens voor de overheid opgeschoven word vind ik nog niet zo gek, maar dat auto's die eerder belasting vrij waren nu in een keer volle mep belasting moeten betalen vind ik zeer vreemd.
'07 S80 3.2 - Oyster grey pearl
'66 131 - B20b, dubbele SU HS6, k-nokkenas - grijs - rood interieur

NinaPaul

Citaat van: Vulk op 02-05-2017 06:10:33
Citaat van: NinaPaul op 01-05-2017 22:27:18
Maar die beslissing is niet van de een op de andere dag gemaakt he ;)

Ook is de leeftijdsgrens van 30 jaar er al sinds 2014 voor de import buiten de EU.

Klopt, maar het laakt het niet minder zuur.
Qua gebruik voldoe ik aan alle voorwaarden van de oldtimerregeling. :-)

Natuurlijk, het is vervelend. Neemt niet weg dat zonder verhoging van de leeftijd jouw auto pas in 2019 oldtimer was geweest.
Ook is het zo dat bijna alle mensen die met pensioen zijn, ook voldoen qua gebruik aan de voorwaarden van de oldtimerregeling, wat zouden we daar dan mee moeten doen?

Ik zie in jouw blog dat je de auto bent gaan halen in 2014, toen was de regeling al bijna helemaal gekend (door Europa uiterlijk 2018 invoeren, dus 2019 bij jouw auto zou nooit op het randje zitten).
Zelfs toen ik onze eerste 850 uit '92 in 2011 kocht, wist ik dat deze op het randje zou zitten voor oldtimerstatus.
Ik zie dit meer als lekker goedkope bouwgrond kopen bij een luchthaven, goedkoop een groot huis bouwen en daarna steen en been klagen dat je last hebt van vliegtuigen.
Je mag enkel klagen als je huis er al stond, voordat de vliegtuigen kwamen.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

Vulk

Citaat van: NinaPaul op 02-05-2017 12:32:25
Citaat van: Vulk op 02-05-2017 06:10:33
Citaat van: NinaPaul op 01-05-2017 22:27:18
Maar die beslissing is niet van de een op de andere dag gemaakt he ;)

Ook is de leeftijdsgrens van 30 jaar er al sinds 2014 voor de import buiten de EU.

Klopt, maar het maakt het niet minder zuur.
Qua gebruik voldoe ik aan alle voorwaarden van de oldtimerregeling. :-)

Natuurlijk, het is vervelend. Neemt niet weg dat zonder verhoging van de leeftijd jouw auto pas in 2019 oldtimer was geweest.
Ook is het zo dat bijna alle mensen die met pensioen zijn, ook voldoen qua gebruik aan de voorwaarden van de oldtimerregeling, wat zouden we daar dan mee moeten doen?

Ik zie in jouw blog dat je de auto bent gaan halen in 2014, toen was de regeling al bijna helemaal gekend (door Europa uiterlijk 2018 invoeren, dus 2019 bij jouw auto zou nooit op het randje zitten).
Zelfs toen ik onze eerste 850 uit '92 in 2011 kocht, wist ik dat deze op het randje zou zitten voor oldtimerstatus.
Ik zie dit meer als lekker goedkope bouwgrond kopen bij een luchthaven, goedkoop een groot huis bouwen en daarna steen en been klagen dat je last hebt van vliegtuigen.
Je mag enkel klagen als je huis er al stond, voordat de vliegtuigen kwamen.

Klagen doe ik niet en ik wist het wel degelijk.
Neemt niet weg dat het leuker zou zijn als hij in 2019 oldtimer werd in plaats van in 2024.

Gijs H

Is inderdaad vrij zuur dat we nog zolang moeten wachten op een eventuele oldtimerregeling. Nu gaat het allemaal zo makkelijk voor een oldtimer .. éénmalig naar de keuring, superlage inschrijving (Belgische inschrijving),  .. Maar zal tegen dan ook wel veranderd zijn aangezien ze toch echt wel de oudere wagens willen bannen wegens uitstoot.

Kameraad schreef onlangs zijn 850 (2.5 atmosferisch) opnieuw in na 2 jaar stilstaan, wat wilt zeggen dat je opnieuw BIV mag betalen. Had zelf het rekensommetje gemaakt op de simulatiesite van Vlaamse overheid, maar had toch wat dingen overzien. Bleek mee te vallen dacht ie, totdat een rekening in de bus kwam van bijna 1000,- éénmalige inschrijftaks en 500,- jaarlijkse tax. Heeft de wagen geen euronorm tellen ze een vast quota van 295g/km! Was toch even zuur aangezien ook de verzekering er nog aan moest komen!

Kortom, kunnen inschrijven als oldtimer was handiger/economischer geweest!

Ludo

Citaat van: Gijs H op 02-05-2017 14:06:45
Kameraad schreef onlangs zijn 850 (2.5 atmosferisch) opnieuw in na 2 jaar stilstaan, wat wilt zeggen dat je opnieuw BIV mag betalen.

Jouw kameraad heeft zich héél slecht geïnformeerd.  :eusa_doh:

CiteerDeze belasting moet u maar één keer betalen. Ook als u uw auto enkele jaren niet gebruikt en daarna herinschrijft op uw naam, moet u niet opnieuw de BIV betalen.
https://www.vlaanderen.be/nl/mobiliteit-en-openbare-werken/voertuigen/belasting-op-de-inverkeerstelling-biv

NinaPaul

Blijkbaar niet zoveel '91 en '92 850's meer op het forum.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

Spin!

Citaat van: NinaPaul op 02-06-2017 13:51:43
Blijkbaar niet zoveel '91 en '92 850's meer op het forum.

Jawel, genoeg. Maar dat zijn volgens de Nederlandse bekrompen overheid geen oldtimers. Gaat ook niet meer gebeuren.

www.vm-parts.nl

NinaPaul

jawel hoor in 2031 :D (dan hoop ik/ ga er vanuit dat de mijne ook nog rijden).

Overigens zijn in BE de auto's na 07-92 pas na 30 jaar oldtimer.

-Gottfried Leibniz

Vulk

Citaat van: NinaPaul op 02-06-2017 14:24:03
jawel hoor in 2031 :D (dan hoop ik/ ga er vanuit dat de mijne ook nog rijden).

Overigens zijn in BE de auto's na 07-92 pas na 30 jaar oldtimer.

Ligt de grens niet op juli 1993?
Maakt voor de mijne verder niet uit, die is van 1994. :)