achterremmen

Gestart door Joke V70, 10-05-2005 13:41:56

Vorige topic - Volgende topic

Joke V70

ik heb alleen piepende achterremmen bv bij filerijden en bij stapsvoets lichtjes te remmen ::)  ik heb een V70 '99 2.5D
mijn gedachte is  ;D  door dat in 't algemeen de achterremmen veel minder remt (minder slijtage blokjes en schijf enz...)  denk ik dat het door heel zacht te remmen de blokjes achteraan gewoon slepen en daardoor piept
m'n vraag  ??? ...kan men de achterremmen zo afstellen dat het iets meer remt ten opzichte van voorste remmen? en hoe doe ik dat? alvast bedankt voor de tips  mvg

Reitse

ik zou anti-trilplaatjes laten monteren, zou het gepiep op moeten lossen...

lijkt me handiger dan meer remkracht achter dan voor, tenzij je er een hobby van wil maken iedere bocht waarvoor je aanremt "rally-style" door te gaan ;D

b0nkolok

De remkrachtverdeling (voor - achter) is niet eenvoudig af te stellen. E.e.a. geschiedt in de (bekrachtigde) hoofdremcylinder. M.i. zou een andere verdeling slechts kunnen door een andere hoofdremcylinder te plaatsen. Is overigens niet aan te raden, omdat het systeem nauwkeurig is berekend voor de betreffende roffel (type).
Piepende remmen zouden tot zwijgen kunnen worden gebracht door ze ernstig toe te spreken of door het licht insmeren (van de achterkant) van de remblokken met 'anti-piep-vet'. Elke garage, zelfs Kwik Fit, heeft die smurrie. Proberen dus. Toch piepen? Probeer dan het advies van Reitse: trilplaatjes (ook bij b.v. KF).
Jan, meer dan 35 jaar Volvo gek

toycar

::)
Ik zou beslist niet aan de remkrachtverdeling gaan sleutelen. Het geheel is op elkaar afgesteld t.b.v. een optimale werking.
Over piepende remmen is al meer geschreven. Probeer de "zoekfunctie" maar eens. De samenstelling van de remblokken wil in kwaliteit variƫren. De grootte is per merk soms licht afwijkend. In het laatste geval helpt het afschuinen van de randen van de remblokken wel eens. Verder, het zij reeds gemeld, kopervet gebruiken en als dit niet helpt anti-trilplaatjes.
Suk6

Keesjan

zijn die trilplaatjes ook verkrijgbaar voor de voorkant?

M a r c

Citaat van: Keesjan op 12-05-2005 22:29:40
zijn die trilplaatjes ook verkrijgbaar voor de voorkant?

Bij goede remblokken zitten ze er al op. Of zit er een dempende coating op de achterkant.
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

Keesjan

oke, da's duidelijk. er zitten nu splinternieuwe originele volvoblokken op in combinatie met splinternieuwe volvo-schijven. maar ik heb toch af en toe nog dat gruwelijke irritante piepen. en net altijd als ik bij een vol schoolplein kom aanrijden om m'n dochtertje op te halen..... zucht
;)
mochten ze op die originele blokken niet zitten, kun je ze dan achteraf nog monteren?

thuur

Nieuwe remblokken moet je even 'inremmen'. Niet al te wild remmen en een paar honderd km maken voordat de scherpe randjes eraf zijn. Pas dan kun je een conclusie trekken of het gepiep blijvend is..

Gr 8)

Keesjan

Ja, ik denk dat je gelijk hebt Thuur. Ik had het er met m'n vrouw nog over en die vond dat het minder lijkt te worden. Laten we maar hopen dat het zo blijft. Ik heb echt alles uit elkaar gehad en super schoongemaakt. Nieuwe blokken schuin afgevijld, schoon kopervet, nieuwe schijven helemaal gecleand voor montage. Ik baalde wel lichtelijk toen ik hem na een proefritje in de garage zette en de voegen tussen de bakstenen vandaan piepten.
Ik denk dat een aankomend ritje naar Zuid-Frankrijk en Spanje er ook wel goed aan zal doen.

Keesjan

@ Thuur:
Na enkele honderden kilometertjes lijkt het piepen nu verleden tijd....(zucht van verlichting)
Ik heb zo'n grondige hekel aan piepende remmen.
Met open raampjes rijdend afremmen vanaf plm 40km/h geeft een licht piepje van plm 0,5 sec maar verder bij stapvoets rijden voor de verkeerslichten enzo niets meer.

thuur

Citaat van: Keesjan op 20-05-2005 11:10:41
@ Thuur:
Na enkele honderden kilometertjes lijkt het piepen nu verleden tijd....(zucht van verlichting)
Ik heb zo'n grondige hekel aan piepende remmen.
Met open raampjes rijdend afremmen vanaf plm 40km/h geeft een licht piepje van plm 0,5 sec maar verder bij stapvoets rijden voor de verkeerslichten enzo niets meer.

Mooi 8)

De mijne piepen sinds een week bij snelheden lager dan zo'n 15 km/u :(
En een achterrem loopt aan :-X

Achja, spullen liggen klaar, morgen alles los en schoonmaken en voor de schijven en blokken maar eens vervangen.

Gr 8)

Keesjan

Hmm wat is dat toch he met die remmen van volvo?!!
Affijn, je hebt van het weekend in ieder geval wat te doen. Laat nog eens horen hoe het afgelopen is.
Ga je meteen even op en neer naar Lille ofzo om ze in te remmen? Dan weet je meteen het resultaat en niet zoals ik na een paar weken pas...
Succes en veel plezier met de operatie !!

thuur

Citaat van: Keesjan op 20-05-2005 11:18:06
Hmm wat is dat toch he met die remmen van volvo?!!
Affijn, je hebt van het weekend in ieder geval wat te doen. Laat nog eens horen hoe het afgelopen is.
Ga je meteen even op en neer naar Lille ofzo om ze in te remmen? Dan weet je meteen het resultaat en niet zoals ik na een paar weken pas...
Succes en veel plezier met de operatie !!

Thnx!!

Klepstoters beginnen wat langer te tikken en dat komt omdat ik afgelopen maand nog geen 400 km heb afgelegd :-[
Zal ook wel wat langer duren bij mij, en Lille is ook maar 230km ;)

Gr 8)

thuur

Vandaag dus de remmen onderhanden genomen. Achter is alles schoongemaakt (die liepen aan). Ben niet overtuigd van het systeem waarvoor Volvo heeft gekozen aan de achterzijde. Er zit een 'veer' wat de blokken en paspennen op de plaats moet houden. Die was bijna weggeroest, toen ik m liet vallen klonk het niet eens meer naar metaal! :o Affijn, toch maar alles op z'n plek gezet, ingevet, etc. Ik heb er trouwens geen shim-dingen inzitten? En de schijven waren flink geroest (auto had een half jaartje stil gestaan voordat ik m kocht)

Remvloeistof helemaal doorgespoeld en uiteraard ververst. De oude olie was behoorlijk vies, god knows wanneer die vloeistof erin is gegaan... ::) Voor liggen nu nieuwe schijven en blokken. Zuigers waren allemaal vies, maar gelukkig geen overmatige roest.

Tegelijk maar even de aandrijfas vervangen :P Even afwachten of deze homokineten niet kraken :-X O, en het wiellager ook maar vervangen. De schijf zat zo vastgeroest op de wiellagerhouder dat we maar een bijna-nieuwe hebben geplaatst (3000 km).

Flinke klus, van 9u tot 17u geklust. Niet moeilijk, wel zwaar... Ik voel m'n benen niet meer en ik ben benieuwd of mijn rugspieren morgenvroeg in staat zijn mij uit bed te krijgen :-X

Oh ja, nog een dikke hand opgelopen van een boutje wat muurvast zat (tegen de veerpoot aangeknald toen het loskwam), maar dat gaat vanzelf wel weer weg ;D

Morgen naar A'dam, dan zijn de remmen meteen ingereden ;)

Met grote dank aan toycar, zonder hem was het me niet gelukt!!

Gr 8)

[edit] Grmbl, net op de bank, ik typ 2 berichten knalt de draadloze internetverbinding eruit, bij mijn laptop en die van mijn vrouw (zit naast me). Voeding doorgefikt!, maar snel ff een AT voeding 'geschikt gemaakt' en we zijn weer online.. Waarom gaat er altijd net iets kapot als je iets anders gemaakt hebt? ??? ::) [/edit]

Keesjan

jeetje, jij bent goed bezig geweest zeg !! Die aandrijfas lag ook al een tijdje in de planning he. Ben benieuwd hoe de auto rijdt naar Asd op en neer. Die computeringstoring kwam ook op een lekker moment.... zit je net moe maar voldaan op de bank, plof alles eruit. Dat kan je net even niet gebruiken dan.
Je hebt in ieder geval je zaterdag goed besteed. Ik hoop dat ie straks zonder piepjes en kraakjes terug in het Limburgse land komt. En dan maar weer op naar de volgende klus zeker? ;)