Hik bij inschakelen aircopomp

Gestart door yannickdv, 12-05-2017 19:40:23

Vorige topic - Volgende topic

yannickdv

Beste allemaal,

Sinds ongeveer een week heb ik een nieuwe airco. Alle onderdelen gehaald bij Car Cool na constatering dat alles lek was afgelopen meeting.

Airco doet t perfect. Echter, er is 1 zeer hinderlijk ding. Ik heb het nog niet aangekaart bij CC, wilde hier eerst even info verzamelen.

Wanneer je in de stad rijdt, nergens last van. Echter, ga ik lekker op de snelweg rijden, dan gaat er telkens als de pomp inschakelt een schok door de auto. Tamelijk hinderlijk.

Voor de duidelijkheid, pomp nieuw, alles qua multiriem en looprollen ook allemaal nieuw. Enige wat nog in me op komt is de bovenste motorsteun, die ga ik nog vervangen. Maar ik had er met de oude pomp helemaal geen last van.. Merk pomp, geen idee. Gelijk aan origineel, aldus Car Cool.

Thx!

Yannick
Groet, Yannick
'21 - Skoda Octavia RS iV - Grijs - 55.000km (leasert)
'18 - VW Up! MoveUp 60pk - wit - 185.000km (voor de vrouw)
'99 - Volvo V70 2.5 10V Automaat - 421 DOP - 538.000km (hij is terug!)
'09 - BMW 520D E61, '06 - Volvo S60 2.4i, '97 - Volvo V70 T5 Frost Green

jan smit

hoi yannick
mijn v70 classic 2000 heeft het ook en volgens mij hoort dat zo.
hij koelt super goed en op de grote weg met constante snelheid voel je hem aan klkken ,een schokje geven.
gr jan

HanV70

Wat je nog kan proberen, de accu even los, zodat de ecu zich opnieuw in kan leren aan de nieuwe situatie met het nu veel soepeler en correcte  aircogebeuren.
Bij mij destijds gaf dit soelaas voor een sterk reagerende motor op het nieuwe airco gebeuren, ( compressor, verdamper, droger )

MEN-O

Ik heb een nieuwe (originele) pomp laten installeren, en er is geen sprake van een schok, was bij de oude (kapotte) wél zo ; dit voelde je alleen bij stilstand.

Moet er wel bij vermelden dat de motorsteunen ook vervangen zijn.

V70geRwin

Een echte schok is gewoon  niet normaal.

Vulk

Citaat van: V70geRwin op 13-05-2017 20:12:07

Tja wat is een schok? Een hikje kan voor sommigen ook als schok aangevoeld worden.

V70geRwin

Citaat van: Vulk op 14-05-2017 07:07:02
Citaat van: V70geRwin op 13-05-2017 20:12:07

Tja wat is een schok? Een hikje kan voor sommigen ook als schok aangevoeld worden.

Bij mijn 10v merkte je meer dat er vermogen weg ging maar een schok door de auto zoals ts schrijft vat ik op als te heftig. Mijn magneet koppeling klakte  (hoorde een tak op moment van koppelen maar zeker geen schok, het was alleen het geluid) door grote afstand maar na plaatjes verwijderen op de snelweg eigenlijk onmerkbaar.

yannickdv

Nee het is echt een hikje, alsof ie zegmaar een keer mist voorin. Vermogen werkt ie wel bij, niet zo'n last van gelukkig.

Bovenste motorsteun is nu vervangen.. (Nu dus allemaal gedaan behalve 2 conussen, origineel Volvo)

Deze week weer even testen. Thx voor de replies!
Groet, Yannick

volvobaksteen

rij eerst maar 10.000km met je airco aan  dan is die waarschijnlijk al niet meer merkbaar. ook airco pompen moeten inlopen en kijk je bonnetje na van het vullen of er ook smeermiddel toegevoegd is

razorx

Wat Volvobaksteen en HanV70 zeggen.

yannickdv

Top. Ga ik ff de accu eraf trekken.

Dat inlopen vermoedde ik ook al.. heb hem al extra vaak aan.

Pomp was voor montage al gevuld met olie.. volgens sticker.
Groet, Yannick

Vulk

Citaat van: yannickdv op 17-05-2017 09:09:57
Top. Ga ik ff de accu eraf trekken.

Dat inlopen vermoedde ik ook al.. heb hem al extra vaak aan.

Pomp was voor montage al gevuld met olie.. volgens sticker.

En? Is het al beter nu?

Michaell

Ik heb mijn airco bijna volledig vervangen op de verdamper tot heden na (ja, die is ook lek. Alles was lek en verrot).
Compressor, condensor, lage druk leiding, druksensor, filter/droger allemaal nieuw. Alles glimt onder die motorkap

ff gevuld en dat ging een klein half jaartje ofzo goed. maar nu het systeem leeg ivm heeeeeel klein lekje in de verdamper (komt over 2 weken aan bod).

Maar mijn auto (855 10V) gaf vanaf 0Km geen enkele hik bij het inschakelen van de airco. Zowel bij stilstand niet als op de snelweg (met werkende airco ijskoud in de hete zomer naar Italie op en neer geweest).
Ik hoor alleen de ventilator aanslaan bij de condensor en radiator als de airco inschakelt, maar meer ook niet

Wel heb ik ooit eens gehoord (ik ben absoluut geen expert. Dus ik kan dit mis hebben!) dat als er een lekje is in het systeem en de druk lager word de compressor zwaarder moet werken. Mss verklaar dit het lompe inschakelen. Druk te laag ivm klein lekje ergens?
CO2 wat ze gebruiken om lekdichtheid te testen heeft een grotere moleculaire basis dan koudemiddel. In theorie kan er toch een lek zijn, ookal blijft hij op druk bij de CO2 test.

Ik zou dus denken dat er iets niet lekker is.  :eusa_think:

Maar is na het rijden inmiddels al iets verbeterd?

Vulk

Is het nu beter na een tijd rijden?

arjenT5R

Ik heb ook een nieuwe pomp compressor geïnstalleerd, en hij moet idd een tijdje inlopen.
Gaat ook steeds minder geluid maken na verloop van tijd.

Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!