E Torx ???

Gestart door thuur, 11-05-2005 11:23:20

Vorige topic - Volgende topic

thuur

Beste sleutelaars,

Ik wil binnenkort mijn remmen eens schoonmaken en de wiellagers/naven vervangen. Nu lees ik in de diverse handleidingen dat er E14 Torx schroeven opzitten. Ze zeggen overal dat ik deze schroeven moet vernieuwen, waarom is dat?

En krijg ik die geinverteerde-torx E14 ook los met een gewone dop? Of moet ik weer aparte doppen aanschaffen?

Thnx 4 any reply!

Gr 8)

Koot

Hallo Thuur,

Ik sluit me aan bij deze vraag. Vandaag kwam ik tikkend ( ja nog steeds die motor) maar ook krakend thuis Wiellager lv eruit. Geld vliegt eruit momenteel.....

Maar ga zaterdag aan de slag en was ook wel benieuwd of een e14 binnentorxdop makkelijk te krijgen is en of je de bouten moet vervangen. Dus we wachten een antwoord af..........Nog een tip voor een betaalbaar adresje voor het lager? Schat bij volvo 150 a 200 eurie

thuur

Citaat van: Koot op 12-05-2005 23:18:56
Hallo Thuur,

Ik sluit me aan bij deze vraag. Vandaag kwam ik tikkend ( ja nog steeds die motor) maar ook krakend thuis Wiellager lv eruit. Geld vliegt eruit momenteel.....

Maar ga zaterdag aan de slag en was ook wel benieuwd of een e14 binnentorxdop makkelijk te krijgen is en of je de bouten moet vervangen. Dus we wachten een antwoord af..........Nog een tip voor een betaalbaar adresje voor het lager? Schat bij volvo 150 a 200 eurie

Als je zeker weet dat het het lager is heb ik alleen de gebruikelijke adressen (W&G, estate-services, scandcar, etc.) waar je een wiellager voor zo'n 100 euro hebt.

Ik ga de mijne vervangen binnensoon (max. 2 weken) en mijn 4-gaats voorwiellagers zijn vervangen nog geen 100dkm geleden (PB). Ik heb 4 stuks op de kop getikt via marktplaats. 3000 km gelopen voor 90 euro :-X die komen eronder.

Maar ik vind het wel vreemd dat niemand antwoord heeft op deze vraag. Ik lees zoveel over onderstelaanpassingen, maar blijkbaar weten niet veel mensen dit?

Gr 8)

Koot

Ik denk Thuur dat het gewoon een dop is die je bij de betere gereedschappenvakhandel kan kopen. Bij het vervangen van vliegwiel en koppakking schrijven ze ook nieuwe bouten voor, ze zitten ook bij een nieuw setje. Ik heb dit eigenlijk nooit gedaan. Tis wel beter, bouten schijnen qua treksterkte wel wat te verliezen op termijn.........

Maar als jouw lagers nog goed zijn, waarom vervang je ze dan? Of is het puur hobby?

thuur

Ik probeer eerst een gewone dop, anders even langs de automat.handel idd.

Ik heb zoals gezegd 4 lagers op de kop kunnen tikken en achter zijn ze nooit vervangen. Er loopt ook een rem aan, en de voorremmen ga ik ook vervangen. Soort van alles-in-1 klus dus.

Daarbij was ik nog op zoek naar waar het gekraak vandaan kwam. In die tijd dus de lagers/naven aangeschaft. Bleek achteraf de homokineet te zijn. Die is besteld en gaat er ook onder. Nog even en mijn Volvo is weer nieuw ;D
Mag ook wel als je al bijna een jaar rijdt met knakkende homokineet :-X ;)

Gr 8)

Emiel

Probeer het alsjeblieft niet eerst met een gewone dop Thuur, je bent dan nog veel verder van huis. Schaf zo'n Torx dop aan, en doe het daarmee. Als je het met een gewone dop doet, heb je die bouten zo rond. Die bouten kunnen trouwens aardig vast zitten :P....

Emiel

thuur

Citaat van: Emiel op 16-05-2005 15:18:48
Probeer het alsjeblieft niet eerst met een gewone dop Thuur, je bent dan nog veel verder van huis. Schaf zo'n Torx dop aan, en doe het daarmee. Als je het met een gewone dop doet, heb je die bouten zo rond. Die bouten kunnen trouwens aardig vast zitten :P....

Emiel

Ok, da's duidelijk!

Bedankt voor je antwoord.

Gr 8)

Frans_S

Citaat van: Emiel op 16-05-2005 15:18:48

Emiel

Helemaal mee eens!!!!!!!!
schaf een torx-dop aan

Frans

thuur

En ik heb al zoveel Torx -bitjes, -doppen, -ratels, -schroevedraaiers en noem maar op (zelfs een T70 dop hier, daar kun je iemand mee om zeep helpen :o). Maar goed, zijn allemaal van hetzelfde geslacht, zal toch echt op zoek moeten naar een vrouwtje ;)

Gr 8)

Koot

Thuur,

Voordeel is als je het vrouwtje gevonden hebt je misschien over een poosje een nestje kleine torx dopjes hebt.......

Ga zelf zat. lager lv vervangen, binnenring gescheurd......

thuur

Ok, zo beter? ;D

Gr 8)

PS: Ik heb nu T1 t/m T70 en slechts 1 vrouwtje... Hoop dat ze zich gedragen in de garage vannacht :-X ;)

elianmars

Citaat van: thuur op 19-05-2005 23:11:51
Ok, zo beter? ;D

Gr 8)

PS: Ik heb nu T1 t/m T70 en slechts 1 vrouwtje... Hoop dat ze zich gedragen in de garage vannacht :-X ;)

Ai, ai, ai......... wat zal dat vrouwtje morgen moeilijk lopen..... :o :o

;D ;D ;D ;D ;D