Schakelen zonder koppelen...?

Gestart door ewing, 11-05-2005 14:30:18

Vorige topic - Volgende topic

ewing

Het volgende doet zich voor. Als de motor van mijn Volvo is uitgeschakeld en ik de versnellingspook in 'vrij' zet kan ik vervolgens de versnellingspook in alle versnellingen (1-2-3-4-5-R) zetten zonder te koppelen... dit lijkt mij - maar wie ben ik - nog al vreemd. Iemand enig idee wat dit betekent? (versleten versnellingsbak/koppelingsplaat misschien?) Ik heb nog garantie tot 28 mei, dus verneem graag snel jullie reactie(s), waarvoor mijn allergrootste dank uiteraard :)

JCviggen

Is normaal, als je motor is uitgeschakeld staan alle tandwielen stil, dus kan je zonder probleem alle versnellingen inschakelen.

Al rijdend kan het trouwens ook best, als je het toerental een beetje juist kunt houden ;)
Stage eleventy by backyard tuning

Citaat van: Duitsers"Da komt der verruckter mit der Volvo wieder"

ewing

Zorgen om niets dus, dank!! :)

denkweb

En niet uitproberen onder het rijden, want het vergt wel wat oefening voor je kunt schakelen zonder te koppelen! ;)

Reitse

Citaat van: denkweb op 14-05-2005 10:06:10
En niet uitproberen onder het rijden, want het vergt wel wat oefening voor je kunt schakelen zonder te koppelen! ;)
ehm... hoe moet je het dan oefenen?

thuur

Citaat van: Reitse op 14-05-2005 20:19:38
Citaat van: denkweb op 14-05-2005 10:06:10
ehm... hoe moet je het dan oefenen?

Ehm, oefenen doe je in een niet-850 ;)

Gr 8)

RRRRR_Ramon

(Veel) schakelen zonder koppeling (al rijdend) kost je je synchromeshringen. Dat zijn ringen die de tandwielen afremmen of versnellen om ze hetzelfde toerental te geven om zo makkelijker te kunnen schakelen. Deze ringen zijn van een ander materiaal dan de tandwielen van je versnellingsbak dus zullen sneller slijten.

Wanneer je de koppeling erbij gebruikt komen er veel minder krachten op de tandwielen dan wanneer je zonder koppeling probeert te schakelen. Zonder komen de aandrijfkrachten van de motor rechtstreeks op de synchromeschringen en dat geeft extra slijtage, dat merk je niet na een week, een maand maar pas na jaren en naarmate de kilometerstanden hoger worden. Kortom je versnellingsbak zal het eerder opgeven.
🇸🇪 Volvo FMX 6x6 460 Lastbil 🇸🇪
🇸🇪 Volvo V70 T4 AT Ocean Race Herrgårdsvagn 🇸🇪