Lekkage aan Distributie zijde

Gestart door DJ--NeO--, 01-06-2017 07:39:53

Vorige topic - Volgende topic

DJ--NeO--

Hoi Allemaal, Ik heb een nieuwschierige vraag aan jullie.

Zoals jullie weten heb ik inmiddels 2 maanden een zwarte V70 Bi-Fuel uit 2005. nu bleek ik niet goed
genoeg naar de motor te hebben gekeken bij aankoop en bleek deze lekkage te hebben, na wat onderzoeken
bleek de bovenste slang van de carterventilatie naar zijn grootje te zijn!

Inmiddels is de carter ventilatie in zijn geheel vervangen (potje had eigenlijk niet gehoeven want deze was brandschoon van binnen) maar nu heb ik dus nog de lekkage aan de distri zijde en zullen er dus keer ringen moeten worden
vervangen!

ik heb de distri kappen er al af gehad en een keer goed schoon gemaakt, nu na een kleine 1500 kilometer later blijkt dat
daar nog steeds een goede lekkage zit! nieuwe ditri met rollen en waterpomp heb ik reeds al liggen.

Dat is in zekere zin ook niet het uitdagende stuk (zolang we ons gezonde verstand gebruiken!) maar nu moet ik
die keer ringen gaan vervangen. Ik gok dat de lekkage van boven vandaan komt (mede vanwege de bovenste lekke slang van de ventilatie) kan iemand mij goede tips geven hoe dit tot een goed succes te laten brengen! zijn er nog dingen waarmee ik rekening moet houden met de VVT?

zie graag jullie reacties tegemoet!
My Car: Volvo XC60 D4 AWD Summum GT6 (14) | Panorama Sunroof | Bliss | Sensus Connect | Adaptive CC |  ABL Bi-Xenon
Her Car: Ford C-Max 2.0 Duratec automatic (07) | Ghia | Kenwood DNX9260BT | Other options are coming

stefanhuijser

Heb je de kap boven op je cilinderkop er al af gehad?

Als het bovenin helemaal vol ligt met olie kan het er ook aan de distributiekant uitkomen.
Dan kun je meteen even de pakking van de VVT solenoid controleren op lekkage.

Weet je verder zeker dat het een keerring is? Het tandwiel van de VVT is oliedruk gestuurd en kan ook lekken..

Succes!
(854 2.5 20V 1994 AUBERGINE)+(V70R AWD 1998 NBP)+S60 T5

de Boeing

elianmars

Citaat van: stefanhuijser op 01-06-2017 12:06:54
Heb je de kap boven op je cilinderkop er al af gehad?

Als het bovenin helemaal vol ligt met olie kan het er ook aan de distributiekant uitkomen.
Dan kun je meteen even de pakking van de VVT solenoid controleren op lekkage.

Weet je verder zeker dat het een keerring is? Het tandwiel van de VVT is oliedruk gestuurd en kan ook lekken..

Succes!

Had ik ook bij de C70. En daar kwam flink wat olie uit.

DJ--NeO--

Kap bovenop is los geweest en is kurk droog! :)

reden waarom ik niet de VVT zelf verdenk is dat de oliesporen zichtbaar zijn op de bovenste distrikap aan de inlaat zijde en aan de uitlaat zijde (waar de VVT zich bevindt) het mooi schoon is

heb ik nu overigens goed gelezen dat aan de VVT zijde geen keerring zit maar dat dat verwerkt zit in de poelie van de VVT?

Edit: typo's
My Car: Volvo XC60 D4 AWD Summum GT6 (14) | Panorama Sunroof | Bliss | Sensus Connect | Adaptive CC |  ABL Bi-Xenon
Her Car: Ford C-Max 2.0 Duratec automatic (07) | Ghia | Kenwood DNX9260BT | Other options are coming

de Boeing

Er zit wel degelijk een keerring achter de VVT unit, maar vaak is het dus zo dat de VVT unit teveel naar buiten toe kan bewegen zodat deze net buiten de nokkenaskeerring komt. Schijnbaar kan je dit ook oplossen door een nieuwe nokkenaskeerring erachter te monteren maar deze iets minder diep drukken dan dat Volvo voorschrijft (er is een tooltje voor). De axiale spelling wordt dan wat gecompenseerd zodat deze in uiterste stand net niet buiten de nokkenaskeerring komt te zitten (en dit is in ieder geval een goedkopere oplossing dan een nieuwe VVT unit!! let wel ik heb dit zelf nog niet geprobeerd).

UserID6342

Maak de boel eens goed schoon en kijk dan eens goed, het zou ook nog van je krukaskeerring af kunnen komen dat hij het omhoog slingert door de riem (moet dan ook vettig zijn). Beide nokkenassen hebben idd losse keerringen erachter zitten, maar de CVVT unit / tandwiel / pulley kan zelf ook lekken.

DJ--NeO--

Riem is bovenop (dus het brede gedeelte) kurkdroog, aan de zeikanten echter merk ik vettigheid

konniekip

gokje: nokkenaskeerringen. die waren bij mij na 350k km ook op.

DJ--NeO--

ik zie dat mijn bericht is verplaatst naar Off-topic Algemeen, eigenlijk lijkt mij dit zeer vreemd want het is alles behalve off-topic en het gaat zeker over "de grote Olie discussie"
en om eerlijk te zijn, ben behoorlijk flabbergasted erdoor, geen reactie erover of iets dergelijks en ik kon zojuist zoeken naar mijn topic omdat ik dacht dat het verwijderd was! geen strakke actie in mijn ogen, en ik kom toch al heel erg lang op diverse fora's!

of wordt deze nu naar off topic verplaatst omdat het een N is? zoja hoor ik het graag, heb namelijk de vraag gesteld omdat hier zo veel kennis zou zijn, en zoveel verschil zit er nu ook niet tussen de verschillende 5 cilinders!

om even terug ON-topic te gaan (kan ik hem weer verplaatsen? :) )

de feitelijke vraag welke ik stelde:

"maar nu moet ik die keer ringen gaan vervangen. Ik gok dat de lekkage van boven vandaan komt (mede vanwege de bovenste lekke slang van de ventilatie) kan iemand mij goede tips geven hoe dit tot een goed succes te laten brengen! zijn er nog dingen waarmee ik rekening moet houden met de VVT?"

)()()sT

Inderdaad omdat je een N hebt ;)
Niet dat je geen vragen mag stellen maar alles wat niet 850 is gaat naar off-topic.
Er zijn echter genoeg N(N) rijders die in een weblog ook het wel-en-wee posten.

DJ--NeO--

Citaat van: )()()sT op 02-06-2017 09:13:54
Niet dat je geen vragen mag stellen maar alles wat niet 850 is gaat naar off-topic.
Was fijn geweest als daar dan een melding van was gemaakt, ik als onwetende was echt verbouwereerd!
mede door de hoeveelheid N(N) bloggen levert dat verwarring op (puntje van aandacht wellicht ;) )

thnx voor het mededelen :) ben ik weer wat wijser geworden

NinaPaul

Citaat van: DJ--NeO-- op 02-06-2017 10:53:18
Citaat van: )()()sT op 02-06-2017 09:13:54
Was fijn geweest als daar dan een melding van was gemaakt, ik als onwetende was echt verbouwereerd!
mede door de hoeveelheid N(N) bloggen levert dat verwarring op (puntje van aandacht wellicht ;) )

thnx voor het mededelen :) ben ik weer wat wijser geworden

En bekijk het nu eens van de andere kant.

regel:
CiteerDit forum is gewijd aan discussie over de Volvo 850 en modellen die op datzelfde platform gebouwd zijn.

Moderator komt langs en ziet WEER iemand die zich daar niet aan houdt.
In plaats van gelijk onderstaande regel te gebruiken:
CiteerHet niet houden aan deze regels kan leiden tot verwijdering van het forum!
Is hij zo netjes om het gewoon te verplaatsen naar het Off-topic gedeelte.
Het zou fijn zijn als iedereen zich aan de regels hield, je gaat er immers mee akkoord.

"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

Vulk

Ik heb het verplaatst, maar normaal komt er automatisch een verwijsbericht.

Dan is dat mijn fout als het er niet staat.

DJ--NeO--

het gaat er niet om wie er fouten maakt of niet, puntje bij paaltje, IEDEREEN maakt fouten :) zo dat is er uit!
ik was flabbergasted omdat ik het topic niet meer kon vinden dat ik met de mensen wou delen welke hier erg veel kennis van motoren hebben :)

klaar, ik weer wat geleerd over het forum, andere mensen wellicht weer iets allerter! moderator zijn is een leuke bezigheid al zeg ik zelf :)
(heb zelf een eigen forum gehad in t verleden!)

Maar goed, is het een idee om weer ON-Topic te gaan in het OFF-Topic gedeelte??  ;D ;D ;D