HOW TO: aansluiten mistlampen bij 850 die niet is voorbedraad.

Gestart door martintb, 03-06-2017 00:18:35

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

martintb

Weinig van jullie zullen iets aan deze post hebben vrees ik ;D, aangezien de meeste 850's en v70 qua bedrading zijn voorbereid. Waarschijnlijk zullen alleen enkele eigenaren van een alter 1 of alter 1 1/2 er wat aan hebben. Bij mijn alter 1 1/2 uit eind 93 is namelijk helemaal niets voorbereid qua bedrading. Geen koplampwissers, geen elektrische ramen, geen cruise controll en dus ook geen mistlampen. Nu kun je natuurlijk gewoon de mistlampen aansluiten aan een aan/uit schakelaar ergens op de dashboard, maar ik wilde graag het originele schakelaartje gebruiken en ook het verklikkerlichtje en de dashboard verlichting moest werken. Als je geen elektricien bent wordt t toch een puzzeltje om de mistlampen zo aangesloten te krijgen. Aangezien ik op het forum niet gevonden heb hoe dat moest heb ik er maar een HOWTO van gemaakt in de hoop dat anderen er nog wat aan hebben.

Wat heb je nodig:
- een set mistlampen (met stekkers!!)
- een schakelaar (met stekker!!) voor in het dashboard (naast de lichtschakelaar)
- een J relais
- een 15 ampere zekering
- draad
- een soldeerbout, tin, of stekkertjes, isolatietape

Ik begin bij de schakelaar in het dashboard. Deze heeft vier draden.
no 1: groen of later bruin/paarse draad: wordt aangesloten op 86 van het relais (dat ik vlakbij de accu heb geplaatst)
no 2: paars of roze draad: is voor de dashboard verlichting. Ik heb een verbinding gemaakt met dezelfde draad die achter de stekker van de mistachterlamp zit. Check eerst of het lampje het doet en vervang deze zn.
no 5: zwarte draad is de massa. Ook aftappen van de mistachterlamp of ergens op de carrosserie vastmaken. 
no 6: geel/groen of later groen/oranje draad: deze is voor het verklikkerlichtje in de schakelaar. Ook dit lampje eerst controleren en zn vervangen. Van hieruit moet een draad getrokken worden naar het relais op 87 (waar ook de draden van de plus van de lampen op aangesloten worden)

Dan het relais:
no 86 en 87: zie boven
no 30: gaat naar de plus van de accu met een 15 A zekering ertussen.
no 85: deze moet verbonden worden met een + van de lampen. Je kunt deze aftappen van het stads- of dimlicht. Zelf heb ik de draad naar binnengetrokken en aangesloten op de pool met de twee witte draden achter de lichtschakelaar. Dan kunnen ze zowel met stads- en dimlicht branden.
no 30.

succes en groet Martin