Carterventilatie onder handen genomen.

Gestart door Michaell, 04-06-2017 15:49:29

Vorige topic - Volgende topic

Michaell

Van de week was het zover! Na maanden wachten ivm niet leverbaar onderdeel is toch het met mailtje van de dealer binnen gekomen.
"Uw onderdelen zijn binnen"!

YES, YES!!!!
Dus ik op mijn brommert naar Harderwijk en ja hoor. Mijn pakje was compleet. Alles origineel Volvo. Wel zo mooi!

Op onderstaande foto is ook de verdamper, expansieventiel  en kacheradiator zichtbaar. Dit word mijn volgende project! :)

En zo begon het. Ik om 9:00 naar buiten, motorkap open, even 1 grote ademteug, steek en dopsleutelkit gepakt en ja, daar gaat hij dan. De eerste schroef los!

Eerst de accupolen los, dan het luchtfilter verwijderen voor meer ruimte. Vervolgens even goed kijken waar alle vacuum leidingen lopen die los zouden moeten.
Daarna zie ik dat ik ook te maken krijg met stekkers van sensors en van de injectoren. Alles met potlood ff nummeren. Tot mijn verbazing heeft mijn kabelboom voor de injectoren 6 aansluitingen, waarvan er maar 5 in gebruik zijn (this ook een 5 cilinder natuurlijk. Voorbereid op een 6 pitter???)

Dan rustig naar de injectoren kijken. Hoe zitten deze vast en hoe diep zitten ze erin. Hier een notitie van maken. Deze kon ik vrij eenvoudig met rail en van de inlaat af friemelen.
ff op en neer en licht trekken en POP was van de brandstofrail en injectoren.

Dan nu de 2 ondersteu bouten los, peilstok eraf en de bovenste rij bouten verwijderen van de luchtinlaat en de onderste alleen los draaien.
Weer een vrikken en POP los was de luchtinlaat. Deze aan de kant gezet.

vieze handjes. Hoe vettiger, hoe prettiger!  ;D

En ja hoor, daar zag ik de oude carterventilatie. Erg bros en vol rotzooi. Leidingen gescheurd en allerlei olielekkages rondom de kappote leiding. Dit had duidelijk veel eerder moeten gebeuren!!  :-[

De nieuwe kit in de aanslag!
Alle poorten schoonmaken. Deze waren vrij schoon. Zat vrijwel geen troep in. Doorgeprikt met een trekbandje. Ook die kwamen er vrij schoon uit.
De luchtinlaat ff wat schoner gemaakt met kleppenreiniger (er zat gewoon motorolie olie in de luchtinlaat door de rotte PVC unit!). Hier kwam erg veel prut uit. Gasklep nu ook ff goed schoongemaakt. Dit is het moment om dat te doen!
Tevens zat er zelfs iets harde motorolie op de inlaatkleppen. (de kleppen lijken wel goed te sluiten. De motor klinkt ook wel happy en rijdt goed) :-X
Hier ben ik van af gebleven. Lijkt mij geen goed idee om hier met een dikke doet en schoevendraaier in te gaan schrapen. Als het niet stuk is, moet je het niet repareren!
Tevens zag het er niet zo erg uit.

Het oliegebruik was overigens erg klein. c.a. 1:4000Km. Dit was mij niet eens opgevallen. Maar kleine beetjes stapelen zich op.
De auto rijdt op LPG. Benzine lost deze prut wel op in verloop van tijd en dan verbrand het. Maar LPG niet. Wel grappig om dit soort dingen te zien.

Dan de nieuwe kit erop.

En deze monteren. Dit ging vrij eenvoudig. De nieuwe klemmen goed vastgezet en gecontroleerd.
De stickers heb ik na de foto verwijderd. Wil niet dat deze ooit losweken en tussen een riem komen oid. Voorkomen beter dan genezen. :)

Nog even gekeken naar mijn oude vlamdover. Ja, ik had deze nog! Direct weggevlikkert en de nieuwe erop (hier zat geen vlamdover in. En dat is de bedoeling!).

Nu het zwikkie weer in elkaar. Jeetje wat een gefriemel! Gelukkig ben ik een tool-freak, dus gereedschap heb ik! Ook om onder een hoek te sleutelen.
Alle bouten vast, vacuum leidingen terug en stekkers er in. Nu de brandstofrail er weer op en vastzetten.
Dan alleen nog het luchtfilter en de accu terug plaatsen.

En dan...... Dat moment............ zal hij starten???????
Angstig stak ik de sleutel in de auto. De klok stond op 0:02..... Stand I, de lampjes gingen aan van het dashbord. Een druppel zweet rolde van mijn voorhoofd af op mijn T-shirt.
Stand II. Starten... durf ik het aan???
En ja hoor, na 2 omwentelingen van de startmotor "Vroem, vroem"!!! De motor starte vrijwel direct!! Ik schreeuwde het uit van plezier!! Hij doet het!!!
Even flink gas en ja, "Klik" nu op LPG. Dit ging naadloos. Ff de snelweg op. Motor warm laten lopen. Dat ging perfect! Geen hikken of wat dan ook. De motor klinkt ook blijer. Het lijkt tevens ook wel of ik iets meer power heb.

Terug op de parkeerplaats. Oliedop eraf terwijl de motor loopt. Ik voel overduidelijk een sterk vacuum. Geen handschoen voor nodig!
De oliepijlstok produceert geen witte rook meer. Sterker nog, er komt geen druk meer uit!

Job well done!!!!  ;D ;D
Ik ben best trots op mijzelf. Ik heb er een halve dag over gedaan (vastgerotte bouten. Vervangen door RVS, schoonmaken en kijken hoe alles vast zit).
En er heel veel van geleerd. Veel op google gezeten en de werking van de PCV uit zitten pluizen. En ook erg belangrijk. Waarom gaat deze verstopt!

Dit schijnt een ding te zijn bij de 850. De dealer bevestigd dit. Maar het raakt verstopt als je goejekopuh olie in de motor gooit en deze niet op tijd ververst.
Ik ga de olie 1x per jaar verversen met full-synthetisch 10W40 van Kroon olie.
Over 2 maanden ofzo heb ik mijn auto een jaar. Dan gaat er gelijk nieuwe olie en filter in.

De oplettende lezer zal zien dat ik onderdelen in de kit heb die ik niet nodig heb. De 10V die ik heb, heeft geen leiding naar de cilinderkop.
Maar wat ik niet gebruik mog ik gewoon terug brengen naar de dealer en krijg ik gekrediteerd. Dus no problem.  :)

sander69

Mooi duidelijk verslag!!

goed gedaan.
C70 cabrio D5 2007
V70 R AWD 1997
245 Turbo 1983
Saab 900 Aero classic coupe FPT 1992

volvobug

Goed gedaan en beschreven, maar.....

Citaat van: Michaell op 04-06-2017 15:49:29
.......Maar het raakt verstopt als je goejekopuh olie in de motor gooit en deze niet op tijd ververst.....

hier ben ik het niet mee eens  ;D niks mis met goejekopuh olie. De boel raakt verstopt op korte ritten waarbij de olie volledig heet wordt waardoor niet al het vocht verdampt. Geregeld langere ritten zijn nodig om de boel open te houden. Mijn carterventilatie zit er pas 6 ton in, met goejekopuh olie  ;)
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

gjsmit

Mooi verslag.
Heb het 3 mnd terug ook zelf gedaan. Ben zelf niet zon sleutelaar....maar toch gedaan. Wel bij een volvo expert....bij wie ik het gereedschap mocht gebruiken..en hij kon me een beetje aanwijzingen geven.
Maar was er best ook wel een beetje trots op.
Heb toen ook de gasklep schoongemaakt...en kon merken dat hij iets feller was geworden.
Gr gerjan

Michaell

Bedankt allemaal!  :)

Ik was toen ik begon een beetje zenuwachtig (ik ben geen automonteur, maar heb gelukkig wel 2 rechter handen en een scheur vol gereedschap) maar ik moet zeggen dat het best goed te doen was.
Ik had veel bekijks van de buren op het parkeerterrein hier. de buren vonden het zeer interessant eruit zien allemaal.
Met de luchtinlaat los enzo leek het net of ik weet wat ik aan het doen ben!  ;D

De langen leiding (9125598) was niet leverbaar. Maar wie deze klus binnenkort ook gaat doen, goed nieuws! Hij is weer leverbaar.
De fabriek kwam een onderdeel te kort voor productie. Daarom was deze leiding een poos niet leverbaar (had ik begrepen van de dealer).
Maar toch mooi dat er nog steeds onderdelen te bestellen zijn bij de dealer voor een auto uit 1996.  :eusa_angel:

Eind deze maand (denk dat ik dat de 22e ga doen. Dan heb ik lang weekend) is de airco verdamper aan de beurt! Ik zal dan weer een verslagje schijven met wat foto's erbij.
Nog even naar de sloop om te kijken of ze een interieurfilter-adapter hebben liggen in een van de sloop 850'ers die er staan. Maar dat kan later. Eerst nog ff een paar ringetjes bestellen voor de verdamper, weer een nieuwe filterdroger (deze is een klein jaartje oud. Maar het systeem staat nu leeg en is lek) en 5L extra koelvloeistof (just in case).

Grappig dat 600.000Km mogelijk is met goedkope olie. Op het Amerikaanse 850forum heeft men het erover dat dit ook een oorzaak is.
Maar mss is de olie in Amerika gewoon van mindere kwaliteit dan hier in NL. Maar natuurlijk zijn de weer en rijomstandigheden daar ook anders.
En inderdaad. Korte stukje word ook aangegeven als boosdoener.

Michaell

Ohja, wat mij nog even te binnen schoot:

Omdat het inlaatspruitstuk, de injectoren en de inlaatkleppen voorzien waren van motorolie door de oude rotte PCV kit die er voorheen opzat.

Ik heb dit zo goed mogelijk schoon gemaakt natuurlijk.

Maar LPG heeft geen reinigende werking. Maar Benzine wel.
Is het verstandig om van tij tot tijd  ff de benzine tank vol te gooien met Euro95 (zit nu voor 3/4 vol) en hier zo'n motorreiniger voor injectiemotoren aan de brandstof toe te voegen en deze tank dan 1 of 2x leeg te rijden met dat spul erin?

Het is natuurlijk een oud beestje uit 1996 en met inmiddels meer dan 600.000Km op de teller. Of zeggen jullie dat dit niet hoeft?

scotloop

Injectiereiniger (Redex) gebruik ik ook van tijd tot tijd.
Laatst heb ik ook de carterventilatie gedaan en omdat het allemaal erg vies was afgesloten met Forté motorflush (uiteraard besteld via ebay voor de helft van de prijs)

Daarna geen klepstotergeluidjes meer e.d. :) en hij rijdt als een trein.
Volvo Amazon B18 Aut. 1966
Mazda MX5 NA 1.6 1997
Volvo V70 2.5 20v Aut. 1997

Michaell

Dat is duidelijk! :)

Als ik zo naar mijn motor enzo kijk ben ik bang dat mijn auto door de vorige eigenaar best verwaardloost is (ik ben de 3e eigenaar). Ik zie dingen die bij normaal onderhoud gewoon aangepakt moeten zijn geweest, maar niks aan is gedaan. En de inlaat kleppen ookal zien ze er niet vreselijk goor we gebruikt uit (goed, hij is niet nieuw). En dat zijn geen dingen sinds het laatste jaar.

Ik zal de auto even inderdaad een flush geven. ik ga binnenkort toch de motorolie en filter weer verversen. Dan is het 1 jaar oud. dan kan dit gelijk mee in de huidige olie vlak voor verversing (als ik her zo lees moet dit in de motorolie).
En ik zal wat vaker op benzine gaan rijden en een een flesje injector reiniger en ook een tank of 2 kleppenreiniger erbij doen (ik ga ze niet mengen. Lijkt me geen goed plan),

Zal zeker geen kwaad kunnen. Ik wil deze auto toch nog wel minimaal zeker 7 jaar onder mijn reet hebben. Dus ik wil hem graag betrouwbaar hebben en in schone staat.

Ps: sorry van mijn late reactie. Ik moest van de week met spoed naar het ziekenhuis. Ik was bijna een oog kwijt. Mijn eigen achterlijke schuld. Slijpen zonder veiligheidsbril.
ff snel, je kent dat wel. Ging immers al 1000x goed...... Maar vorige week 1x erg fout!  :eusa_doh: :eusa_wall:
Maar dit komt goed. Harde en pijnlijke les geleerd!  :eusa_naughty: