Lampje motormanagement

Gestart door rijng01, 06-06-2017 12:53:27

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

rijng01

Ik ben in het bezit van een Volvo s70 bouwjaar 2000 type 2.4 Europa 170 pk.
Ik heb sinds een ongeveer een week, dat het lampje motormanagement brand. Mijn garage dacht dat het aan de benzine lag maar na het resetten en shell benzine te hebben getankt kwam het lampje weer terug. Opnieuw is het gereset maar na 100 meter rijden was het lampje er weer. Een duidelijke oorzaak is er niet maar het vermoeden is een kapotte Lambdasonde.
Mijn vraag is alvorens deze te laten vervangen: hoe ik dit zou kunnen controleren zonder de vrij kostbare vervanging. De auto rijdt met lampje eigenlijk niet anders. Ik heb twee ritten van 200 km meegereden en niets verder gemerkt.
Zijn er nog andere voor de hand liggende oorzaken. Of is er iemand die mij hiermede zou kunnen helpen.

Al vast mijn dank voor het meedenken.

Ries van de Zilverschuit

Even naar een dealer rijden en de boel uit laten lezen. Aan de hand van de foutcode pas conclusies trekken. Kan van alles zijn, ook al laat het lampje een lambda zien.

Er zijn ook forummers die dat kunnen met Vida en Dice.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

heutink

 :)
ik had dat een tijdje geleden ook na veel korte stukjes rijden.....toen even een paar 100 km snelweg gereden, en uit was het lampje :eusa_dance:
Beter 299 paarden onder de kap, dan de lucht van 10

Minifreak1293

Lastig lampje is het...zou bijna zeggen dat je het lampje eruit moet halen:-)
Storing kan echt van alles zijn...uit ervaring noem ik wat op; kapotte LMM, kapotte lambdasonde, vacuumlekkage en zelfs slecht contact van de lpg computer.
Lambdasonde kan je relatief simpel meten(gebruik de zoekfunctie)
Succes
V70 T5 AT LPI

rijng01

Vanmiddag tijdens een korte rit is het lampje van het motormanagement verdwenen. Het is nu ff afwachten of het terugkomt. Bedankt voor het meedenken tot nu toe.

Anders maar zoals jullie aangeven opnieuw goed laten uitlezen en de Lambdasonde laten doormeten. Of misschien is het toch de luchtmassameter.

Als het opnieuw gaat branden en het nadien toch verholpen is zal ik mij weer melden met het resultaat zodat een andere er ook iets aan heeft..

rijng01

Opnieuw is mijn lampje weer gaan branden. Ontstond bij een bijna lege tank en bergaf. Helaas is mijn garage dicht door vakantie. Is er iemand in Nijmegen of omgeving die mij zou kunnen helpen met uitlezen of resetten. Misschien dat het euvel hiermee weer wordt opgelost. Of heeft iemand suggesties. Alvast mijn dank.

Peultje

Vervelende melding. Ook bij mijn V70 ging het betreffende lampje aan en na een aantal ritten weer uit en dan weer aan... enz. Een aantal malen uit laten lezen bij de dealer maar dat gaf weinig soelaas. De foutmelding 4801 kwam steeds terug en die kan een aantal oorzaken hebben bijvoorbeeld de luchtmassameter, vacuumlekken, haperende ontsteking op een of meer cylinders, versleten katalysator, defecte lambdasonde et cetera. Alvorens allerlei dingen maar in het wilde weg en tegen veel kosten te vervangen zou ik eerst maar een goede storingsanalyse doen. Uitlezen op de foutcode, grafiek draaien van het signaal van de tweede lambdasonde, lambdasonde testen met een brandertje op het geven van signaal, en dergelijke.

Bij mij bleek uiteindelijk de kat versleten te zijn en het vervangen door een 200 CPSI kat deed de auto wel weer door de APK komen maar de capaciteit van de kat was te laag om het lampje uit te laten gaan. Ook de inzet van sjoemelhardware (een plug met kleine gaatjes tussen de meetkop van de lamdasonde en de uitlaat) veranderde weinig.

Rest mij nu het lampje eruit te halen, het alarm in de ECU er uit te laten schrijven of berusten in een brandend lampje. Auto rijd er niet minder om.
Rode V70 R AWD 1999 B5234T8

UserID6342

Zojuist ontvangen via PB ;D

Dirk heeft voor mij vandaag nog de auto uitgelezen en gereset.
Het bleek de Lambdasonde te zijn die het probleem veroorzaakt. Daarnaast heeft hij mij nog andere tips gegeven.
Klasse van dit forumlid. Ben blij met het resultaat. Ik ga voor een nieuwe sonde en zal de forumleden hierover later nog informeren. Met Dirk hou ik contact.
Nogmaals dank voor de snelle reacties.

razorx

Citaat van: Peultje op 28-12-2017 12:43:11
Vervelende melding. Ook bij mijn V70 ging het betreffende lampje aan en na een aantal ritten weer uit en dan weer aan... enz. Een aantal malen uit laten lezen bij de dealer maar dat gaf weinig soelaas. De foutmelding 4801 kwam steeds terug en die kan een aantal oorzaken hebben bijvoorbeeld de luchtmassameter, vacuumlekken, haperende ontsteking op een of meer cylinders, versleten katalysator, defecte lambdasonde et cetera. Alvorens allerlei dingen maar in het wilde weg en tegen veel kosten te vervangen zou ik eerst maar een goede storingsanalyse doen. Uitlezen op de foutcode, grafiek draaien van het signaal van de tweede lambdasonde, lambdasonde testen met een brandertje op het geven van signaal, en dergelijke.

Bij mij bleek uiteindelijk de kat versleten te zijn en het vervangen door een 200 CPSI kat deed de auto wel weer door de APK komen maar de capaciteit van de kat was te laag om het lampje uit te laten gaan. Ook de inzet van sjoemelhardware (een plug met kleine gaatjes tussen de meetkop van de lamdasonde en de uitlaat) veranderde weinig.

Rest mij nu het lampje eruit te halen, het alarm in de ECU er uit te laten schrijven of berusten in een brandend lampje. Auto rijd er niet minder om.
De detectie van de tweede sonde is er zo uit gehaald. ;)