Volvo 855 T5 Blauwe rook

Gestart door dorito, 07-06-2017 18:52:22

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

dorito

Besten leden,

Na een tijdje afwezig te zijn geweest toch maar weer aan de Volvo gegaan :)

Alleen komen er behoorlijke blauwe wolken uit mijn uitlaat. Dit is alleen als ik vol gas ga (turbo vol uit) en dan het gas weer los laat.
en dan vooral in zijn 3e 4e 3n 5e versnelling.
Ook zit er "iets" vacuĆ¼m onder mijn olie dop.

Betreft een down pipe zonder kat.

Denken jullie dat dit mijn turbo is ?(verkoolt/slijtage)
of zou het ook mijn carterventilatie kunnen zijn ?

Hebben jullie tips om bepaalde dingen te kunnen uitsluiten ? Haal liever mijn turbo er niet af als het niet nodig is.

Met vriendelijke groet,
Jan

c70_ibo

Ik heb ongeveer hetzeldde ik rij met een t5 19t turbo en zonder kat. Alleen ik heb er last van als ik paar keer flink op hoge toeren heb gereden daarna stationair draai en weer wegrijdt dan is het goed bewolkt achter me. Ik heb zelf ook geen idee wat het kan zijn

Sbv

Klepsteelrubbers kunnen heel goed

Superskunkie

Bij mij waren het de klepsteelrubbers. warme motor + tijdje stationair draaien, dan gas geven --> blauwe wolk.
Verstopte carterventilatie is nooit goed.
Rotte turbo geeft volgens mij continu blauwe rook.
Ik heb eerst mijn turbo 2 jaar geleden vervangen toen was de blauwe rook fors verminderd maar nog niet weg. Afgelopen weekend mijn klepsteelrubbers vervangen en blauwe rook is nu volledig verdwenen.
Carterventilatie ga ik volgende week doen. Mij km-stand is 366.000 en de turbo is in 2015 vervangen met +- 355.000 km

Tonnie

classicT5

Mbv zoekfunctie kun je wel vinden hoe carterventilatie te testen, is makkelijkste om uit te sluiten.

dorito

Bedankt voor de reacties.

Citaat van: Superskunkie op 07-06-2017 21:37:39
Bij mij waren het de klepsteelrubbers. warme motor + tijdje stationair draaien, dan gas geven --> blauwe wolk.

Dit is niet het geval bij mij, kan ik dan aannemen dat mijn klepsteelrubbers in orde zijn?


Ga zo even proberen mij carterventilatie te controleren.

stuuraandeverkeerdekant

Zomaar een gedachte, maar zou het  ook een lekke koppakking kunnen zijn? Of oude zuigerveren, schraapveren of inderdaad versleten kleppen? Ik zit zo te denken: op de een of andere manier verbrand je olie. Na het plotseling gas loslaten ontstaat er extra onderdruk. Als er ergens een lek zit wordt dat naar binnengezogen en verbrand dat mee.
Wellicht dat anderen hier aanvullingen op hebben of redenen waarom dat het niet kan zijn.
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

dorito

Citaat van: stuuraandeverkeerdekant op 08-06-2017 18:18:49
Zomaar een gedachte, maar zou het  ook een lekke koppakking kunnen zijn? Of oude zuigerveren, schraapveren of inderdaad versleten kleppen? Ik zit zo te denken: op de een of andere manier verbrand je olie. Na het plotseling gas loslaten ontstaat er extra onderdruk. Als er ergens een lek zit wordt dat naar binnengezogen en verbrand dat mee.
Wellicht dat anderen hier aanvullingen op hebben of redenen waarom dat het niet kan zijn.


Heeft u enig idee hoe ik dingen kan controleren of uitsluiten?


Carterventilatie is het denk ik niet, heb zo juist de ventilatie los gekoppeld en er kwam eigenlijk meer onderdruk.

Ryque

Volvo 944 1997 LPT Mystic silver metallic 426
&
Volvo 855 1995 2.0 T5 Silversand Metallic 419

dorito

Citaat van: Ryque op 08-06-2017 19:21:14
Compressietest?

3 maanden geleden gedaan, alles was gelijk toen. zal kijken of ik van het weekend het nog een keer kan doen.

stuuraandeverkeerdekant

Citaat van: dorito op 08-06-2017 18:44:19
Heeft u enig idee hoe ik dingen kan controleren of uitsluiten?

Carterventilatie is het denk ik niet, heb zo juist de ventilatie los gekoppeld en er kwam eigenlijk meer onderdruk.
Wat bedoel je met hem loskoppelen? Wat heb je precies gedaan en met welk doel? Handschoentest had je ook gedaan, maar zegt niet altijd heel veel. De mijne zoog naar binnen bij stationair en bij gasgeven een beetje wapperen... Toen ik de carterventilatie ging vervangen was de onderste opening van het potje tot meer dan de helft dicht geslipt.

Citaat van: dorito op 08-06-2017 21:06:22
Citaat van: Ryque op 08-06-2017 19:21:14
Compressietest?
3 maanden geleden gedaan, alles was gelijk toen. zal kijken of ik van het weekend het nog een keer kan doen.
Gaf hij drie maanden geleden ook al blauwe rookpluimen? Zo niet, dan zeker goed om nog een keer te doen. En als er eentje significant minder is kun je ook een natte test doen.

Maar ben zelf ook wel benieuwd naar gedachte van anderen hierover. Er zijn vast nog andere logische stappen om dit te diagnosticeren die ik nu over het hoofd zie.
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!