turbo koel relais inbouwen

Gestart door diederickvolvo, 16-07-2017 19:39:47

Vorige topic - Volgende topic

-D©©©L-

Citaat van: daanium op 17-07-2017 15:11:22
Noemen ze dat ook niet vaker een turbo timer?
Volgens mij heb ik zelfs nog zo'n ding ergens op de plank liggen.
Zorgt er inderdaad voor dat je motor nog een x-tijd blijft draaien (kun je zelf instellen) terwijl je de sleutel er uit haalt.
Dan kan alles op z'n gemak afkoelen :)

Gewoon aanzetten met een schakelaar, hij stopt vanzelf !

The Demon

Ik heb altijd geleerd dat je een turbomotor nooit gelijk moet afzetten, de turbo draait immers veel meer toeren dan de motor en bij het afzetten valt de oliedruk weg en dus de smering en koeling van de turbo.
Gewoon even 1 á 2 minuten stationair laten draaien en dan afzetten.

Dat de temperatuur onder de kap oploopt als de motor stil staat is heel normaal en daar is alles op berekend en kan dus verder geen kwaad.

-D©©©L-

Citaat van: The Demon op 17-07-2017 22:34:51
Ik heb altijd geleerd dat je een turbomotor nooit gelijk moet afzetten, de turbo draait immers veel meer toeren dan de motor en bij het afzetten valt de oliedruk weg en dus de smering en koeling van de turbo.

Dat de temperatuur onder de kap oploopt als de motor stil staat is heel normaal en daar is alles op berekend en kan dus verder geen kwaad.

Ik denk dat t allemaal wel meevalt, maar ik zou na een rit met 1600 kilo aan de haak bultop met 120 km/h wel even rustig de parkeerplaats oprijden.

arjenT5R

Citaat van: -D©©©L- op 17-07-2017 22:42:06

Ik denk dat t allemaal wel meevalt, maar ik zou na een rit met 1600 kilo aan de haak bultop met 120 km/h wel even rustig de parkeerplaats oprijden.

Kheb wel eens ene over de roodgloeiende remmen heen zien pissen van z'n V70NR...
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

V70 classic

Citaat van: -D©©©L- op 17-07-2017 22:42:06

Daarom hebben veel industrie motoren (ook volvo) een rem op de turbo as.
Maar een beetje rustig an dat ie wat terug kan koelen is wel wenselijk.
Een wit hete turbo vind t niet lekker om gelijk zonder olie te staan.

Groet.
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

cornelis-b

De warmte die zich onder de kap ontwikkeld na een lange rit is gewoon berekend door de heren "ontwerpers" van de auto en de turbo is ook geen probleem als je het laatste stuk voor je de wagen uitzet gewoon rustig rijdt. Heb je het laatste stuk "getrapt" dan laat je hem gewoon even na draaien voor je de motor uit zet. Ik zie het probleem niet.
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij

Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

V70R^2

Dat is dan het verschil tussen en V70R en deV70N R. Die laatste draait wel na.

Feit blijft dat de wagen niet gebouwd is voor iedereen maar voor het gros v/d mensen..

UserID6342

Citaat van: arjenT5R op 17-07-2017 22:49:27
Kheb wel eens ene over de roodgloeiende remmen heen zien pissen van z'n V70NR...
Bring back memories, maar nog nooit met een Volvo gedaan ;D. Wel met een Mercedes en een Nissan Patrol met een Tabbert erachter ;D ;D.

diederickvolvo

Citaat van: volvobug op 17-07-2017 14:07:44
Begrijp het niet helemaal.

De fan na laten draaien nadat de motor is afgezet is zinloos voor turbokoeling, immers er worden geen (gekoelde) sappen meer rondgepompt.

De fan na laten draaien als de motor nog loopt regelt de ECU zelf wel als daar aanleiding toe is. En handmatig na laten draaien als de ECU daar geen aanleiding toe ziet is zinloos want de thermostaat zal gaan knijpen als je koelvloeistof onder de 89/90 graden C koelt.

Na flink trappen t.b.v. turbobehoud gewoon de motor nog 1-2 minute stationair laten lopen totdat de fan er zelf mee ophoudt is mijn opinie.

klopt, de koelvloeistof word geknepen. maar de olie wordt ook in de thermostaat rond gepompt, en wat ik gemerkt heb met mijn olie temperatuur meter is dat deze ook afkoelt als je hem na laat draaien en de fan springt aan.

Citaat van: daanium op 17-07-2017 15:11:22
Noemen ze dat ook niet vaker een turbo timer?
Volgens mij heb ik zelfs nog zo'n ding ergens op de plank liggen.
Zorgt er inderdaad voor dat je motor nog een x-tijd blijft draaien (kun je zelf instellen) terwijl je de sleutel er uit haalt.
Dan kan alles op z'n gemak afkoelen :)
Dat is inderdaad wat ik wil gaan maken, een turbo timer maar dan zelf. in feite is het een paar relais en draadjes ;)
je hebt van mercedes inderdaad ook elektrische waterpompen, die kan je aanzetten als de motor uit is en dan blijft die warme lucht pompen. best fijn in de winter haha.

volvobug

Citaat van: diederickvolvo op 18-07-2017 11:31:38

De fan na laten draaien nadat de motor is afgezet is zinloos voor turbokoeling, immers er worden geen (gekoelde) sappen meer rondgepompt.

De fan na laten draaien als de motor nog loopt regelt de ECU zelf wel als daar aanleiding toe is. En handmatig na laten draaien als de ECU daar geen aanleiding toe ziet is zinloos want de thermostaat zal gaan knijpen als je koelvloeistof onder de 89/90 graden C koelt.

Na flink trappen t.b.v. turbobehoud gewoon de motor nog 1-2 minute stationair laten lopen totdat de fan er zelf mee ophoudt is mijn opinie.

klopt, de koelvloeistof word geknepen. maar de olie wordt ook in de thermostaat rond gepompt, en wat ik gemerkt heb met mijn olie temperatuur meter is dat deze ook afkoelt als je hem na laat draaien en de fan springt aan.

Ah, ik heb last van NA tunnelvisie  ;D tuurlijk turbomotor heeft ook oliethermostaat. Ook die zal gaan knijpen weet alleen niet bij welke temperatuur. Maar ook dan moet de motor (stationair) na blijven draaien en je hebt me op het verkeerde been gezet door alleen te beginnen over het nadraaien van de fan.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

diederickvolvo

Citaat van: volvobug op 18-07-2017 12:06:06

Ah, ik heb last van NA tunnelvisie  ;D tuurlijk turbomotor heeft ook oliethermostaat. Ook die zal gaan knijpen weet alleen niet bij welke temperatuur. Maar ook dan moet de motor (stationair) na blijven draaien en je hebt me op het verkeerde been gezet door alleen te beginnen over het nadraaien van de fan.

Woeps, dan ben ik onduidelijk geweest haha.
Ik wil juist een schakeling maken omdat een turbo timer eigenlijk alleen de fan aanzet. En ik heb liever om het zelf te kunnen regelen

cornelis-b

Ik snap echt niet wat het nut er van is, je hebt geen racewagen en ook geen mega turbo. Gewoon na een rit een paar minuten stationair laten draaien en je bent klaar.
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij

Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

V70 classic

Citaat van: diederickvolvo op 18-07-2017 13:41:18
Citaat van: volvobug op 18-07-2017 12:06:06

Woeps, dan ben ik onduidelijk geweest haha.
Ik wil juist een schakeling maken omdat een turbo timer eigenlijk alleen de fan aanzet. En ik heb liever om het zelf te kunnen regelen

Turbo timer laat de motor lopen met de sleutel uit t contact.
Dus je kunt de wagen al afsluiten en een bakkie gaan doen.

Das t idee.
Je hoeft m dan niet "koud" te rijden.

Groet
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

aloisdecroon

Volvo gebruikt op de 4 serie turbo standaard een extra elektrische waterpomp die de koelvloeistof nog een paar minuten doorpomp na uitzetten.

Dus jawel er is zeker een goede rede voor, ik hoef hem niet te bedenken..