Ruitenwisser voorruit >> OPGELOST!!

Gestart door 855T5+, 14-05-2005 21:55:52

Vorige topic - Volgende topic

855T5+

Hallo allemaal.

Ik heb hier heel veel gevonden over de ruitenwisser van de achterklep, maar mijn vraag gaat over de ruitenwissers op de voorruit (en niet over piepen of kraken), dus hier gaat ie:

Symptomen
1. De ruitenwissers komen niet meer terug in de rustpositie, maar stoppen op de plek waar ze zijn op het moment dat de pook aan het stuur weer in de ruststand gezet wordt.
2. De intervalstand doet het helemaal niet meer.

Vragen:
1. Wat is de diagnose?
Bijv.
a. is de ruitenwissermotor terugloop schakelaar (eigenlijk relais hold schakelaar) defect?
b. is het interval relais defect ?
c.  iets anders ?

2. Hoe controleer ik de onderdelen ? Bijv. hoe meet ik ze doortastend door ? (Ik heb wat apparatuur)

3. Hoe bouw ik de ruitenwissermotor (van de voorruit!) uit ?

Enfin, ik dacht met allerlei manuals zelf die vragen te kunnen beantwoorden, maar na drie uur intensief zoeken en lezen (niet alleen internet, maar dus ook papieren naslagwerken), kan ik van alles vinden, maar letterlijk NIETS over  de vermaledijde ruitenwissers van de voorruit. Maf hoor! (Wel wat elektrische schema's).

Wie helpt me aan de noodzakelijke links naar info? Of een kort antwoord?

Bij voorbaat dank!

Groet.

Volvo: Mutatis Mutandis

elianmars

Enige waar ik je antwoord op kan geven is vraag drie.

Ik heb pas geleden de ruitenwissermotor nog uit moeten bouwen om m'n dashboard te vervangen (hoe verzint Volvo het......)
Wissers verwijderen.De torx schroeven van de paraffaanplaat los draaien. De paraffaanplaat voorzichtig naar je toe trekken. Let op dat de strip onder de voorruit blijft zitten.
Als de plaat weg is, zie je de ruitenwissermotor zitten. Die zit met twee bouten vast. Als je die los draait, kun je de motor iets kantelen en naar de zijkant trekken (er zit een palletje in een rubber vast).
Als je de motor terug wilt plaatsen, eerst het rubber even invetten, dan gaat het makkelijker.

En nu nog even wachten op antwoord op je andere vragen. ;)

Succes!

thuur

Kan vanalles zijn. Lees de vorige posts goed door.

Dan: hendel aan het stuur een aantal malen flink op en neer halen (contact uit!), deze wil wel eens haperen door minimaal gebruik.

Dan: waar de armpjes aan vast zitten (de as), een flinke druppel olie in laten vallen. Maar vooral: veel proberen: wanner wel, wanneer niet. (en melden hier op het forum ;))

Het klinkt iig als een vervuild mechanisme...

Gr 8)

speedyT5

Citaat van: 850T5 op 14-05-2005 21:55:52
Hallo allemaal.

Ik heb hier heel veel gevonden over de ruitenwisser van de achterklep, maar mijn vraag gaat over de ruitenwissers op de voorruit (en niet over piepen of kraken), dus hier gaat ie:

Symptomen
1. De ruitenwissers komen niet meer terug in de rustpositie, maar stoppen op de plek waar ze zijn op het moment dat de pook aan het stuur weer in de ruststand gezet wordt.
2. De intervalstand doet het helemaal niet meer.

Vragen:
1. Wat is de diagnose?
Bijv.
a. is de ruitenwissermotor terugloop schakelaar (eigenlijk relais hold schakelaar) defect?
b. is het interval relais defect ?
c.  iets anders ?

2. Hoe controleer ik de onderdelen ? Bijv. hoe meet ik ze doortastend door ? (Ik heb wat apparatuur)

3. Hoe bouw ik de ruitenwissermotor (van de voorruit!) uit ?

Enfin, ik dacht met allerlei manuals zelf die vragen te kunnen beantwoorden, maar na drie uur intensief zoeken en lezen (niet alleen internet, maar dus ook papieren naslagwerken), kan ik van alles vinden, maar letterlijk NIETS over  de vermaledijde ruitenwissers van de voorruit. Maf hoor! (Wel wat elektrische schema's).

Bij voorbaat dank!

Groet.

Ik heb ook al meerdere keren het wissermech.gedemonteerd en eigenlijk is het simpel, wisserarmen losmaken, de plastic plaat demonteren dmv. de 4 torx schroeven en dan zie je gelijk het wissermechaniek.
Losmaken gaat met 2 boutjes, ook simpel.
De wissermotor van de 850 heb ik nog niet uit elkaar gehaald maar denk niet dat die anders is dan van de andere Volvo typen.
Het lijkt mij dat de afslag van de wissermotor niet meer werkt.
Als je de wissermotor hebt gedemonteerd en het deksel boven de as hebt verwijderd zie je een groot tandwiel, daar ergens in de buurt zal een soort koperen armpje zitten die een paar contacten stuurt, dat is de afslag die ervoor zorgt dat de motor nog even doorloopt totdat de wissers terug zijn in de ruststand.
Misschien zijn de contacten ingebrand of het armpje verbogen oid.

Als je dan toch bezig bent smeer dan gelijk de asjes van de wisserarmen, waren bij mij helemaal drooggelopen en liepen ook zwaar.

Succes
Piet
Never, never gonna give you up
love you just the way you are

Gijs

Hallo,

Ik heb zeer traag werkende ruitenwissers. Heb volgens je advies de wissers en de plastic plaat verwijderd en zie dan een zwart rond ding wat haaks op een glimmend rond ding zit.
Dat geheel zit vast aan een frame dat naar de draaipunten van de wissers gaat.
Dit frame is met 2 bouten bevestigd. Moet ik dat hele frame loshalen?
Ik zie aan het zwarte dingetje wat mij het motortje lijkt maar 1 inbusboutje waarmee je denk ik de behuizing er af kan halen.

Christiaan

Citaat van: 850T5 op 14-05-2005 21:55:52

Bij voorbaat dank!

Groet.

Ik gok op een defecte schakelaar.
Heb de mijne ook kapot gehad met min of meer vergelijkbare symptomen.
Bij de sloop kost 'ie 35 euro. Heel eenvoudig zelf te monteren

speedyT5

Citaat van: Gijs op 06-10-2005 14:40:39
Hallo,

Ik heb zeer traag werkende ruitenwissers. Heb volgens je advies de wissers en de plastic plaat verwijderd en zie dan een zwart rond ding wat haaks op een glimmend rond ding zit.
Dat geheel zit vast aan een frame dat naar de draaipunten van de wissers gaat.
Dit frame is met 2 bouten bevestigd. Moet ik dat hele frame loshalen?
Ik zie aan het zwarte dingetje wat mij het motortje lijkt maar 1 inbusboutje waarmee je denk ik de behuizing er af kan halen.

Als je zeer traag werkende ruitewissers hebt zijn zeer waarschijnlijk toch de draaipunten van de wisserarmen droog.
Door vochtintrede en de werking van corrosie op de bussen in die draaipunten lopen de asjes zwaar (ze worden ahw vastgeknepen).
Dat zwarte met zilveren ronde ding wat je ziet is de wissermotor,die moet je laten zitten.
De stekker eraf en de 2 boutjes los en je hebt het hele mechaniek in handen.
Maak de stang aan de onderkant los,die zit er met die nylonbus opgeklikt.
Op de bovenkant van het asje (bij de "vertanding" zeg maar)
zit een heel klein soort half rond borg-ringetje die moet je voorzichtig losmaken, pas op dat ie niet wegspringt want dan heb je een probleem, dan kan je het asje eruit halen en goed ontroesten en schoonmaken en weer invetten met bv.molykotevet.

Weer monteren in de omgekeerde volgorde uiteraard.
Voor de doorgewinterde zelfklusser een klusje naar het hart. 8)

succes
Piet
Never, never gonna give you up
love you just the way you are

@®-

Je motor hoef je niet naar te kijken want die doet het goed, m.i. moet je het zoeken in het relais want die zorgt ervoor dat de ruitenwisser in de nul positie terecht komt aangezien de interval het ook niet meer doet.

855T5+

Bedankt voor de reacties.
De Volvo 850T5autEst is mijn derde auto, dus niet iedere dag nodig gelukkig.
Ik zal met de tips aan de slag gaan (in de komende weken...).
Ik ben niet zo thuis (meer) bij sloperijen.
Welke sloop voor het Volvo relais is de beste in de omstreken van Den Haag, Zoetermeer e.d. ?
(Als dit off-topic is, kan de moderator er een linkje naar het juiste topic bijzetten of PMmen?).
Groet.

@®-

Ik zou 'm lekker nieuw kopen kan je de kop niet echt kosten, dan weet je dat ie goed is. Hij zit alleen wel op een wat ongelukkige plaats, onder je dashboard en dan bovenin.

Sloperijen die je kan bezoeken: de Bickhorst(op de Bickhorst), op de poolsterstraat zitten er een aantal.

Suc6

855T5+

Allereerst iedereen bedankt voor de reacties.

Ik ben eindelijk aan de slag gegaan.

Ik heb eerst de rechter schakelaar aan het stuur uitgebouwd en het interval relais (nr. 203 oftewel 2/4, zo blijkt)

N.B.: In de tussentijd had ik via P2P heb ik een duits Service Handboek uit 1992 van de Volvo 850 gevonden en daarin staat heel veel bruikbare informatie, helaas mist de legenda (de laatste pagina's van het boek) waarin de kruisreferentie naar de codes, zoals 2/4 staat naar klare tekst, maar goed, de pdfs tesamen gerarred zijn maar liefst 277MB groot, dus dat kan ik hier niet plaatsen. De naam is: "Original Volvo Handbuch Für 850 855 Benziner Komplett.rar"

Uit het voornoemde handboek heb ik schemaatje ontnomen waarin staat welke contacten verbonden moeten zijn bij welke stand. Aldus metende had ik direct gevonden dat in stand 0 (nul=rust) en 3 (drie=interval, naar boven dus) contacten 1 en 3 (resp. 52 en 31B) niet verbonden waren. En dat klopt dus niet.

Als ik de pook, gezien vanuit de gemonteerd stand, wat naar mij toe trok (een beetje maar, minder dan nodig is voor sproeien, dus contacten 2 en 5 waren nog niet verbonden) terwijl ik een meting deed, dan werkte het wel. Er was dus duidelijk iets mis met het binnenwerk.

Inmiddels was het weekend, dus niets meer open en ging ik zelf aan de slag, nieuwsgierig geworden. Ik moest de schakelaar toch vervangen, zo was de opvatting en dus heb ik hem opengemaakt. Wel heel bedachtzaam, want je weet maar nooit, misschien valt't te repareren. Ik heb de twee koperenkleurige buisjes uitgefreesd en uitgetrokken, waarna de bovenplaat af te nemen was. Al gauw bleek dat er maar enkele micrometers slijtage nodig waren om deze schakelaar niet langer te laten werken. Jawel, micrometers, niet eens een halve of volle millimeter. De veerweg van de contacten is domweg te kort. Een ingebouwde fabrieksfout ? Dan moet dat vrijwel bij iedere Volvo van dit type na 10 jaar of 180.000 km voorkomen, tenzij er een modificatie is gekomen in de tussentijd.

Enfin, ik heb een plaatje plastic van 0,3 mm op maat gemaakt en onderin de schakelaar geplakt. Vervolgens de sluitplaat opnieuw aangebracht met enkele passende schroefjes (ging heel goed met M3!) en opnieuw gemeten. Probleem met de contacten opgelost, alles werkte nu volgens het service handboek.

Vervolgens heb ik de beide onderdelen weer ingebouwd, de ramen en wissers schoongemaakt en bevochtigd voor een test.

Vervolgens de min-pool van de accu weer aangesloten en TOEN GING HET ALARM AF EN NIET MEER UIT! Ik heb dus niet kunnen testen vanwege de herrie. Zie mijn andere post over het alarmprobleem hier:
http://www.volvo850forum.com/index.php?board=21;action=display;threadid=10681

Aangezien de schakelaar geen enkele relatie heeft met het alarm (zo lijkt mij althans) zal dit toeval zijn, ik had immers de min-pool er al enkele maanden af voordat ik de onderdelen uitbouwde, maar totdat ik het probleem met het alarm weer opgelost heb, kan ik geen finale update doen over dit topic, oftwel uitsluitsel geven over de oplossing.

Wel van de regen in de drup....

855T5+

Nadat ik de problemen met het alarm opgelost had (zie de andere thread), kon ik eindelijk de goed werking testen.

TWEEMAAL EUREKA in 1 dag, want alles werkt weer geheel als't moet.

Het was dus gelukkig elleen de rechterpook aan't stuur die deels defect was.

Geluk bij al dit ongeluk is dat ik geen cent uitgegeven heb aan vervangende onderdelen, ik zal alleen de uren niet willen tellen >> part of the hobby, what can I say...

In de "haast" heb ik geen foto's gemaakt van het binnenwerk van de schakelaar, amar ik kan wel eens een schets maken en hier posten, zodra ik weer wat uren over heb. De beschrijving in deze thread geeft trouwens al heel wat uitsluitsel, als't goed is.

Bedankt voor de reacties en wellicht kan iemand anders met mijn perikelen z'n voordeel doen.