850 T5 2.0 ECU Kapot?

Gestart door meewisse, 25-06-2017 15:19:00

Vorige topic - Volgende topic

meewisse

Hallo allemaal,

Ik zit met een vreemd probleem. Ik heb een 850 T5 waar ik sinds een halfjaar met veel plezier in rij. Nooit problemen gehad en gister wilde ik wegrijden en zoals gewoonlijk start ik de auto en rij ik weg. Iets te weinig gas/te snel de koppeling op laten komen en hij valt bijna uit, ik kan hem nog net redden maar 5 meter verder valt hij helemaal dood. Geen beweging meer in te krijgen.

Blijkbaar geen ontsteking, dus van alles gecontroleerd, bougies, kabels, rotor, bobine, enzenz... Krukassensor doorgemeten, valt binnen de waarden. Nokkenas positiesensor (CMP) doorgemeten en daar vind ik vreemde voltages: Pin1: 0,8v Pin2: 0,1v Pin3: 0,0v. Zie afbeelding bijgevoegd. De ECU zou toch 10 en 0 moeten uitsturen op de 1e en 3e pin en de tweede pin de voltage van de Hall sensor 0-5v?

Iemand een idee waar ik wellicht overheen kijk of wat ik mis?

classicT5

Relais 103 al overbrugt?

Vulk

meewisse

Relais 103? Wat doet die en waar zit die?

Foutcodes uit het led-systeempje bij de ecu:
A2: gedimt aan
A3:
444
424
142
A7:
113
122
121

B1:
321
414
B2:
Geen respons
B5:
111
B6:
Geen respons

Vulk

Citaat van: meewisse op 25-06-2017 17:45:45
Relais 103? Wat doet die en waar zit die?

Foutcodes uit het led-systeempje bij de ecu:
A2: gedimt aan
A3:
444
424
142
A7:
113
122
121

B1:
321
414
B2:
Geen respons
B5:
111
B6:
Geen respons

Relais 103 is het brandstofrelais. Ik vind het raar dat je A2 (brandstofsysteem) niet kan uitlezen.

meewisse

Dat vind ik ook raar. Het lampje brand heel gedimt als ik het stekkertje A2 erin steekt. Geen respons als ik het knopje in duw.

Relais 103 zal ik morgen naar kijken, ik weet niet of dat de motor brandstof krijgt. Sowieso krijgt hij geen vonkjes.

razorx

Ik zou beginnen met de accuspanning, de zekeringen en het hoofdrelais. ;)

classicT5

Relais 103 en bijbehorende symtonen en tijdelijke oplossing kun je zat over vinden mbv zoekfunctie.

Nokkenassensor lijkt me ook voor de hand liggen, kun je ook eens op zoeken, dacht dat Piet daar wel eea over geschreven heeft.

Relais boven je radiateur kan ook nog, maar weet zo niet of dat ook deze symtponen geeft.

UserID6342

Zou idd eerst doen wat Jeroen en Yits al zeggen, zo snel gaan die ECU's niet kapot namelijk.

meewisse

Thx voor het advies  8). Idd het grijze relais boven de radiator. Kabelbreuk bij de connector. Waarschijnlijk door een van de vorige eigenaar veroorzaakt. Complete relais vervangen inc nieuw voetje. Alles werkt weer  :eusa_clap:

Enkel nog foutcode 121 op plugje A7. Iets met de bak...
Verder valt mij op dat er wel veel blauwe rook uit de uitlaat komt. Tevens viel mij op dat de turboslangen erg vettig van binnen waren. Dus waarschijnlijk nog iets van een lekke oliekeerring in de turbo? Dit is zeker geen makkelijke klus om te repareren?

razorx

Goed nieuws!

Als het de turbo echt is:

Voor de turbo heb je originele revisie setjes van Mitsubishi. I goed te doen en kost je een euro of 80. Even shoppen op ebay.
Houd er wel rekening mee dat je de pakkingen en ringetjes voor de olie en kvs kanalen ook moet vervangen. Ook die ring die je carter in gaat.

Je kan er ook voor kiezen de complete cartidge van de turbo te vervangen. Zo een ding noemen ze ook CHRA.
Kinugawa is een goed merk.

Ik weet niet wat je sleutelervaring is. Als je de carterventillatie kan doen, kan je dit zeker ook.

Ik heb mijn turbo diverse keren zonder brug losgehaald, maar ik kan niet zeggen dat ik het fijn vond. De volgende keer zal ik zeker een brug huren, al is het maar voor mijn rug. ;)

Jeroentjuh

Citaat van: meewisse op 26-06-2017 17:10:48
Idd het grijze relais boven de radiator. Kabelbreuk bij de connector. Waarschijnlijk door een van de vorige eigenaar veroorzaakt.

Zomaar afgebroken of groen geoxideerd en afgebroken?

meewisse

@razorx, ik denk dat ik eerst een keer het carterventilatie circuit naloop voordat ik de turbo onder handen ga nemen.

Jeroen, ik denk per ongelijk doorgeknipt in het verleden want de breuk zat ong een halve cm onder de connector.

bebe66

Citaat van: meewisse op 26-06-2017 22:01:00

Jeroen, ik denk per ongelijk doorgeknipt in het verleden want de breuk zat ong een halve cm onder de connector.

Weet niet of dat per ongeluk geknipt is. Bij die van mij is de isolatie bij de groene draad ook door, net onder die connector.
Binnenkort eens wat aan doen voor ik stil sta....
Volvo V70N 140PK AT 2002
Volvo 855 2.0 T-5 1994-verkocht
Volvo 855 2.5 20v 1994-verkocht
Volvo 855 2.5 10v 1996-verkocht

meewisse

Naja, ik zal de interpretatie aan jullie overlaten. Gelukkig hebben we de foto's nog.