Gasverbruiker en lambdasondes etc.

Gestart door 12much, 09-07-2017 19:19:03

Vorige topic - Volgende topic

UserID6342

Eensch ! je kunt niet zeggen, alleen aan de kleur van de bougies, dat het mengsel te arm is...  Het kan wel een indicatie geven, dat dan weer wel, maar dan moet je het geheel wel juist interpreteren.  Met de huidige auto's is een witte kleur van de bougies op LPG idd volstrekt normaal en niets aan de hand.

arjenT5R

Vond t nogal een verhaal worden hier  :eusa_eh:

Zelfde als met mensen die banden helemaal kaal tot op t staal afrijden t verdienen om een keer achterstevoren van de rotonde af te komen...

verdient 11spuit t gewoon een klepenkrommende backfire te krijgen met zulks besparing op onderhoud  :eusa_wall:
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

12much

Ik rij altijd op ngk gasbougies vanaf het moment dat ze verkrijgbaar waren. Die waren zeker in het begin onbetaalbaar. In Zweden rijdt niemand op lpg, die stations zijn er alleen voor de Polen en Nederlanders lijkt het wel dus die zijn daar echt niet te krijgen zonder een besteltermijn van enkele weken.

Er moet mij wél iets van mijn hart:

Het kan wel zijn dat jullie meer van deze motoren af weten dan ik, zeker als ze geblazen of zelfs gechipt zijn maar dan is de motor van Hans met die van mij vergelijken ook appels met peren vergelijken, dat ben je toch wel met me eens hè? En als we het daar toch over hebben, kan het wel zijn dat je 25% al normaal vindt, maar ik heb het over een verschil van 1:6,1 en 1:11,5 bij mijn laatste tankbeurten. Dat is 47% hoor op 0,05km na. Wil ik niet lullig doen, ik ben begonnen met een verschil van 1:6,2 en 1:10,5, dat is waar, maar ook altijd nog 41% verschil op 0,005km na. Ik wil niet zeiken hoor, maar tussen 25, 41 en 47% zit toch wel degelijk een groot verschil. En dan zou ik het zeer appreciëren als je/jullie niet zo aanmatigend doen. ik vind trouwens dat een veel modernere motor dan mijn 2,3 FB blokken zonder lpg inspuiting zuiniger zou moeten zijn dan die twee supertrage mastodonten. Maar ook daar mag je van alles van vinden.

-D©©©L-

Er bestaan geen "gas" bougies. Wel bougies in verschillende warmtegraden.

De rest is helder beschreven incl mogelijke oorzaken en oplossingsrichting.

12much

Of jij ze noemt of niet NGK en Denso hebben er jammer genoeg ook geen verstand van blijkbaar want zij blijven ze toch zo noemen ongeacht jouw mening daarover.
https://www.ngk.de/nl/verkoop/producten-en-assortimenten/bougies/lpg-laserline/

En als je geïnteresseerd bent in hun mening daarove:

LPG/CNG bougies

LPG Laserline bougies zijn dubbel-edelmetaalbougies die speciaal ontwikkeld werden voor de inzet in motoren die op gas werken.
LPG Laserline bougies van NGK
LPG Laserline bougies zijn dubbel-edelmetaalbougies die ontwikkeld werden voor de inzet in motoren die op gas werken. De verbranding van gas verschilt wezenlijk van de verbranding van benzine en daarom zijn hier speciaal op deze omstandigheden afgestemde bougies vereist.
Gas-luchtmengsels zijn moeilijker te ontbranden. Er is meer ontstekingsspanning noodzakelijk en het risico wordt groter dat de bobines uitvallen. Dit wordt tegengegaan door een slanke middenelektrode met vastgelaserde iridium-chip, die minder ontstekingsspanning nodig heeft. Bovendien is de elektrodeafstand vooringesteld op luttele 0,8 mm.
Bij het verbranden van gas ontstaan hogere temperaturen. De gebruikelijke elektrode- en behuizingsmaterialen slijten sneller. Dit is niet het geval met iridium, dat op de middenelektrode van LPG Laserline bougies ingezet wordt. Om dezelfde reden beschikt de massa-elektrode over een geïntegreerde platina chip.
Een speciale coating beschermt de behuizing van de bougie tegen corrosie. Een koperen kern in de massa-elektrode ondersteunt de optimale warmte-afleiding.

En dan mag dit draadje op slot wat mij betreft of jij moet er nog iets zinnigs over kunnen zeggen

Have a Nice day.

cornelis-b

De motoren in onze "oude Volvo's" lopen het beste met originele Volvo bougies. Of je nou op gas of benzine rijdt maakt niet uit. Je moet er lekker NGK of Denso indraaien maar dan niet klagen over hoog verbruik of minder goed lopen. Er is zat geschreven over bougies hier op het forum.

Bij mij NOOIT geen NGK meer en alleen nog maar originele bougies, loopt prachtig op gas en gemiddeld 1 op 8 en dat haalde ik echt niet met de NGK bougies.
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij

Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

Peultje

Mijn rode benzine R loopt 1:11 a 1:12 met NGK  type BKR6EIX 6418 bougies, volgens NGK goed voor 90.000 km. En hij loopt toch mooi regelmatig! Een lust voor het oor.

Hiervoor had ik er NGK type PFR6B 3500 in. Deze laatste hebben het 60.000 km zonder problemen uitgehouden.
Rode V70 R AWD 1999 B5234T8

-D©©©L-

Citaat van: 12much op 13-07-2017 11:36:10
Of jij ze noemt of niet NGK en Denso hebben er jammer genoeg ook geen verstand van blijkbaar want zij blijven ze toch zo noemen ongeacht jouw mening daarover.
https://www.ngk.de/nl/verkoop/producten-en-assortimenten/bougies/lpg-laserline/

En als je geïnteresseerd bent in hun mening daarove:

LPG/CNG bougies

LPG Laserline bougies zijn dubbel-edelmetaalbougies die speciaal ontwikkeld werden voor de inzet in motoren die op gas werken.
LPG Laserline bougies van NGK
LPG Laserline bougies zijn dubbel-edelmetaalbougies die ontwikkeld werden voor de inzet in motoren die op gas werken. De verbranding van gas verschilt wezenlijk van de verbranding van benzine en daarom zijn hier speciaal op deze omstandigheden afgestemde bougies vereist.
Gas-luchtmengsels zijn moeilijker te ontbranden. Er is meer ontstekingsspanning noodzakelijk en het risico wordt groter dat de bobines uitvallen. Dit wordt tegengegaan door een slanke middenelektrode met vastgelaserde iridium-chip, die minder ontstekingsspanning nodig heeft. Bovendien is de elektrodeafstand vooringesteld op luttele 0,8 mm.
Bij het verbranden van gas ontstaan hogere temperaturen. De gebruikelijke elektrode- en behuizingsmaterialen slijten sneller. Dit is niet het geval met iridium, dat op de middenelektrode van LPG Laserline bougies ingezet wordt. Om dezelfde reden beschikt de massa-elektrode over een geïntegreerde platina chip.
Een speciale coating beschermt de behuizing van de bougie tegen corrosie. Een koperen kern in de massa-elektrode ondersteunt de optimale warmte-afleiding.

En dan mag dit draadje op slot wat mij betreft of jij moet er nog iets zinnigs over kunnen zeggen

Have a Nice day.

De verbrandingstemperatuur op gas is alleen hoger als het mengsel rijk is. Dat rijke mengsel komt nogal eens voor omdat het motormanagement de voor benzine noodzakelijke acceleratieverrijking onnodig blijft toepassen op LPG. Als er een simpele installatie geplaatst is die dat niet compenseert, dan zit je dus met een te warme verbranding met alle ellende van dien. (veranderde verbrandingssnelheid, lagere piekdrukken, verminderd koppel, misfires, oververhitte katalysatoren)  
Het is algemeen bekend dat je op LPG heel vaak goed af bent met een bougie die 1 stap kouder is, maar niet altijd. Bij de NA B525x motoren blijken de standaard bougies eigenlijk al erg effectief op LPG.
Marketingpraat van bougiefabrikanten is precies dat; marketingpraat.
Als bougiefabrikant zou ik altijd proberen het product te verkopen waarop de meest marge zit. Dus met een glimmende verpakking en voor de bling en ronkende teksten een splinterje warmte bestendige maar tegelijk bar slecht geleidende metalen erin. Dat laatste kan je niet zo communiceren volgens de afdeling marketing, dus maken we de argeloze geschoolde automonteur bang met verhalen over kapotte bobines. En t mooiste is dat deze marketing praat ook nog werkt ! ... Bij tenminste 1 bestuurder.   ;D

Overigens met ik het niet helemaal met cornelis eenst. Ik zie hele lange standtijden met NGK BKR8EIX in getunde turbo's (LPG).  In een B5204S zou ik eerst eens beginnen met de orginele bougies (volvo 271603, niet de meest gangbare 8642660)

12much

Er zat wat emotie in mijn antwoord. Sorry Marco. Ik wil je deskundigheid niet in twijfel trekken hoor.

Bedankt dat je desondanks met een voor mij zinnig antwoord terug komt. Ik zal even kijken of ik de 271603 hier kan krijgen.  Verkerk zal ze vast in voorraad hebben

Bedankt. Ik laat je weten hoe het afloopt en ondertussen de rest nakijken.

Hans Duiven

Heb een set van 5 NGK BKR8EIX via amazon besteld
Schroef ze dr morgen in en dan kijken wat dat doet.

Op de deurmat voor minder dan 6 tientjes

arjenT5R

Citaat van: Hans Duiven op 19-07-2017 21:59:19
Heb een set van 5 NGK BKR8EIX via amazon besteld
Schroef ze dr morgen in en dan kijken wat dat doet.

http://i63.tinypic.com/2ylk29f.jpg

Op de deurmat voor minder dan 6 tientjes

Had jij geen diesel? ;D
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

12much

Grrr. Mijn bougies zijn nog niet binnen. Eerst verkeerd adres afgeleverd. Duurt dan weer twee dagen heen en weer gebel voor je daar achter bent.  

Enfin. Even een update met goed nieuws.
Ik reed Denemarken uit en kon eindelijk weer lpg tanken. Schakelde de wagen niet over. Ledje gaat knipperen, schakelt over en gaat uit. Motor slaat af. Op de heenweg ook al een keer gehad. Er zijn héél veel topics daarover te vinden. Tank niet leeg rijden, gasbellen die uit het systeem moeten, eerst 20 km op benzine rijden (duh, net 840 achter de rug:-) reset uitvoeren. Dat laatste lukte de eerste keer dus nu ook gedaan. Nope! Nog drie keer uitgeprobeerd met ingelaste pauzes van een uur, toch nog maar 20 km rijden, langer drukken op de wisselschakelaar. Bingo. Er veranderd iets. Ik had nog niet eerder meer dan twee ledjes gezien en de rode ook niet. Nu had ik vier groene ledjes. Nog een keer proberen. Led gaat knipperen, schakelt over en gaan. Ik de snelweg op, kijk naar links op de uitvoegstrook en pats. Afschakelen, horten en stoten, oppakken. Volgas de snelweg op en na vijf kilometer wéér afschakelen. Ik rij inmiddels 120 op een versmalde autobahn dus schakel over op benzine. Volgende tankstation er weer af en nog wat pieken zonder succes. Ik nam op dat moment het besluit om wat testjes te doen. Ik had tijd zat, prachtig weer, een tankstation met eten en drinken in de buurt, dus kano van het dak zodat de kap normaal open kon.

Ik heb een lange duo kabel ingemaakt met een lampfitting en twee Amp stekers om te kijken of de relais en de afsluiters wel spanning kregen. Filter achter op de tank meteen maar schoon gemaakt. Wat een troep zat daar in. Maar dat kon het probleem niet zijn. Toen de fitting er af, twee AMP stekers er bij en zien of de afsluiters wel open gingen. De spoelbehuizing was niet gescheurd en bingo. Die op het koppelblik deed het niet. Bagger. Hoe kom ik daar nou weer aan?  De stekers zaten vol met vet, geen roest dus maar wel smerig oud en hard dus die begon ik werktuigelijk schoon te maken met ontvetter en scotch brite. Tóch nog een keertje proberen en ja hoor. Aanslaan. Nog tien keer gedaan waarvan drie keer niet lukte dus de stekers van de tankafsluiter en
Andere aansluitingen ook schoongemaakt. Geen centje pijn meer plus een lager verbruik!! 1:7,8. Kijk dat is nog eens resultaat. Te mooi om waar te zijn dus ik kon de volgende tank niet snel genoeg leeg krijgen maar dan was ik allang weer thuis. Ik heb deze week voor woonwerk en twee tussendoor ritten naar Duitsland inmiddels twee tanks leeg gereden zonder plankdragers met een kano op het dak en het verbruik is nu 1:8,5 en 1:8,3.  Hier ben ik blij mee. Ik heb nog even naar de bougies gekeken die er in zitten en overigens van het type 271603 zijn, mooi tussen lichtgrijs en wit in.

Ik merkte bij het controleren dat de klep een beetje aan het jutteren was. Ik heb in principe een te lage accuspanning. De lpg computer regelt dan ook de inspuitingstijd terug of omhoog. Dat weet ik niet. Maar icm de slechte contacten heeft dat ws het verbruik zo omhoog gegooid. Als ik eindelijk een nieuwe spanningsregelaar en de nieuwe bougies binnen heb verandert het misschien nog een beetje meer.

Ik laat het weten als het zover is. In ieder geval is er een logische verklaring voor het hoge gebruik in contrast met de 1:11,5 op benzine. Nu eerst een nieuwe apk erop en gaan met die banaan.

Stay safe en veilige kilometers.