Gas inbouw 850 GLT 2.5 20v

Gestart door EdwinGLT, 14-07-2017 17:05:56

Vorige topic - Volgende topic

EdwinGLT

Ik ben aan het kijken naar het laten inbouwen van een gasinstallatie in mijn 850 GLT 2.5 20v. Het gaat om een 1996 exemplaar uit Zweden (import begin dit jaar) met nu nog net geen 100.000 op de teller. Het is mijn zakelijke auto (zelfstandige) en wil er dus lekker kilometers mee gaan draaien. Ik zoek naar een goede en betrouwbare gasinstallatie en inbouwer.

Wat zou de beste keuze zijn voor de 2.5 20v? Ik dacht zelf aan een Vialle LPI. Ik was niet van plan om de auto nog te tunen. Welke injectoren zal ik dan nodig hebben. Even goed de donkerbruine? Of maakt het dan niet uit?

Ik wil de tank op de plek doen van mijn reserve wiel. Twijfel nog tussen aansluiting achter de tankdop of onder de bumper. Ik vroeg me af of deze dan echt verweg is en uit het zicht of dat dat mee valt? Wel fijn om niet steeds een vulnippel te hoeven plaatsen.

Verder zoek ik naar een betrouwbaar inbouw adres in (of in de omgeving van Almere). Zelf kwam ik al wel op Boertien in Wezep uit. Niet echt in de buurt, maar positief aangeschreven volgens mij. Zijn er nog andere goede installatiebedrijven in Almere, Gooi, Amersfoort of Amsterdam. Wat kunnen jullie mij aanraden?

Nog andere zaken waar ik op moet letten bij inbouwen?
850 GLT 2.5 20v (03-1992 alter-I) - Rood - 292.000
850 GLT 2.5 20v (04-1996 alter-II) - Silversand Metallic - 157.000 (begin 2017 89.000)
V70 2.0 T4 (04-2015 - model 2016) - 145.000
Polestar 2 (Launch Edition) - 2020

NinaPaul

LPi is leuk, maar heeft wel de volgende nadelen:

-minder tankinhoud (want pomp neemt plaats in)
-tank helemaal leeg rijden is niet goed (en helemaal leeg gaat niet ivm vloeibaar gas oppompen)
-garantie is erg kort

Ze zullen standaard de injectoren passen die bij de software horen (dit zijn zeer waarschijnlijk paarse).

Ikzelf heb 3 wagens met LPi lopen, maar heb ik de 2e oldtimer 850 toch maar voor het duurdere Prins VSI 2.0 gekozen.
-Grotere inhoud zelfde afmeting van de tank (5 liter)
-Je kan hem prima leeg rijden
-3 jaar garantie op alles (of 100.000km)

En natuurlijk het budget, vraag gewoon veel offertes aan en wees niet bang om 200km te rijden ervoor.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

hilko73

Vogels VGI is ook een prima installatie. Je moet dan alleen niet bezuinigen op de injectoren.
Je 20V kan alleen niet als G3 afgemeld worden, officieel. Daarover zou ik me dus eerst goed laten informeren, tenzij je zoveel gaat rijden dat het niet uitmaakt.
't Is een soort van systeem! (© Buurman & Buurman)

mitsupiet

Citaat van: NinaPaul op 14-07-2017 18:19:13
LPi is leuk, maar heeft wel de volgende nadelen:

-minder tankinhoud (want pomp neemt plaats in)
-tank helemaal leeg rijden is niet goed (en helemaal leeg gaat niet ivm vloeibaar gas oppompen)
-garantie is erg kort

Ze zullen standaard de injectoren passen die bij de software horen (dit zijn zeer waarschijnlijk paarse).

Ikzelf heb 3 wagens met LPi lopen, maar heb ik de 2e oldtimer 850 toch maar voor het duurdere Prins VSI 2.0 gekozen.
-Grotere inhoud zelfde afmeting van de tank (5 liter)
-Je kan hem prima leeg rijden
-3 jaar garantie op alles (of 100.000km)

En natuurlijk het budget, vraag gewoon veel offertes aan en wees niet bang om 200km te rijden ervoor.

Waarom kan je de LPI niet leegrijden?
Doe ik al 10 jaar, nooit geen probleem gegeven.
Ik heb nu al spijt van deze vraag. :evil:

Te hard geschrobt.......

arjenT5R

BRC is ook een goed alternatief!

Waarom kun je een 96 glt niet G3 afmelden?
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

hilko73

De 20V in de 850 is door Volvo niet gehomologeerd voor G3.
Er zijn er wel die toch G3 afmelden, maar dat moet je dus wel even zeker weten als dat belangrijk is.

De V70 20V kan dan weer moeiteloos G3 afgemeld worden, dus een beetje raar is het wel...

arjenT5R

Citaat van: hilko73 op 14-07-2017 19:42:37
Er zijn er wel die toch G3 afmelden, maar dat moet je dus wel even zeker weten als dat belangrijk is.

De V70 20V kan dan weer moeiteloos G3 afgemeld worden, dus een beetje raar is het wel...

Iets met batch en sequentiele injectie

KIM

Citaat van: mitsupiet op 14-07-2017 19:17:06
Waarom kan je de LPI niet leegrijden?
Doe ik al 10 jaar, nooit geen probleem gegeven.
Ik heb nu al spijt van deze vraag. :evil:

Hier ook. Rij al 320.000 km met dezelfde pomp. Ik rij m soms wel eens leeg want ik hou er geen rekening mee.
Wel elke 80.000 de olie in de pomp laten verversen.

Voor een turboloze 850 is het niet echt een noodzakelijke keuze om voor LPi te gaan (toen ik het in mijn R liet inbouwen was dat het wel).
Hou er ook rekening mee dat bij de eerdere Alter 1 types geen G3 goedkeuring geleverd kan worden. Dat heeft te maken met de uitstoot van de motoren.

EdwinGLT

Het gaat in mijn geval om een alter-II, maar begrijp uit bovenstaande reacties, dat in het algemeen voor de 850 G3 afmelden niet zou kunnen. Ik begreep dat een G3 installatie je wel voordeel oplevert in de wegenbelasting, dus dat lijkt me wel aantrekkelijk.
Iemand bekend met een leverancier en type gasinstallatie die als G3 op een 850 2.5 20v uit 1996 type 2 afgemeld zou kunnen worden.

Verder begrijp ik dat het niet echt noodzakelijk is om naar LPI te kijken. Maar is LPI niet juist altijd een G3 installatie of heeft dat weer met andere regels te maken en certificeringen op het autotype zelf?
850 GLT 2.5 20v (04-1996 alter-II) - Silversand Metallic - 157.000 (begin 2017 89.000)

hilko73

Je moet het vooraf bij het inbouwstation vragen. Er zijn echt wel 20V's op G3 afgemeld, maar hoe weet ik ook niet. Nogmaals, officieel is de 850 20V non-turbo niet door Volvo gehomologeerd voor G3. Alle andere motoren vanaf '95 die in de 850 zitten wel.

KIM

Met een Alter 2 zou je geen problemen moeten hebben qua G3 certificering.
G3 vertelt iets over emissies en die worden op twee manieren bepaald:
- Emissiewaarden van de motor
- Emissiewaarden van de LPG installatie.

De eerste motoren van de Alter 1 konden niet aan de gewenste waarden voldoen (alter 2 wel)
Een G3 certificering voor turbo motoren was heel lastig vanwege het concept dat er druk in het inlaatsysteem aanwezig is. De meeste systemen werkten in het begin op basis van onderdruk; LPi niet. Het belangrijkste van een G3 systeem is dat het een lambda geregeld systeem is.

Tegenwoordig zijn er, naast LPi, hele mooie dampgas systemen die ook op turbomotoren werken.

Voor een turboloze motor is het zeker niet perse noodzakelijk om er een LPi systeem in te stoppen. Ik ben zelf altijd wel fan geweest van de installaties van Prins maar BRC maakt ook hele mooie systemen.

arjenT5R

Citaat van: KIM op 15-07-2017 10:04:30
Met een Alter 2 zou je geen problemen moeten hebben qua G3 certificering.
G3 vertelt iets over emissies en die worden op twee manieren bepaald:
- Emissiewaarden van de motor
- Emissiewaarden van de LPG installatie.

De eerste motoren van de Alter 1 konden niet aan de gewenste waarden voldoen (alter 2 wel)
Een G3 certificering voor turbo motoren was heel lastig vanwege het concept dat er druk in het inlaatsysteem aanwezig is. De meeste systemen werkten in het begin op basis van onderdruk; LPi niet. Het belangrijkste van een G3 systeem is dat het een lambda geregeld systeem is.

Tegenwoordig zijn er, naast LPi, hele mooie dampgas systemen die ook op turbomotoren werken.

Voor een turboloze motor is het zeker niet perse noodzakelijk om er een LPi systeem in te stoppen. Ik ben zelf altijd wel fan geweest van de installaties van Prins maar BRC maakt ook hele mooie systemen.

Citaat van: arjenT5R op 14-07-2017 19:48:42
Citaat van: hilko73 op 14-07-2017 19:42:37

Iets met batch en sequentiele injectie

Quote from self..

Er zijn dus in de alter II's nog 20V motoren geleverd met Batch injectie systeem ipv van sequentieel.

Daarom is t niet bij iedere alter II 20V mogelijk, is dus echt heel specifiek.
Gewoon even informeren bij de inbouwer dus.

Prins heeft vrij lompe injectoren standaard zeg maar.
Mooi brc systeem met Hana injectoren ofzo is fantastisch je kunt er zelf nog alles aan bijsturen.
Je kunt zelfs (ok da's meer voor de turbo mannen) een deel benzine bij inspuiten.

-D©©©L-

Je vind in t westen van t land voldoende inbouwers die BRC inbouwen met 5 jaar garantie, km vrij. Bij dampgas injectie heb je veel meer keuze qua tanks. Bovendien gaat een 100 miljoen euro omzet firma die 500.000 sets per jaar wegzet zoals BRC/MTM lang niet zo vaak failliet als Vialle (4e keer nu ? Of is t 5?).   :eusa_think:

Als zakelijke rijder is het prijsverschil  van een installatie minder spannend, btw wordt verrekend, investering betekend minder belasting.
Maar een wagen die t niet doet kost wel dure declarabele uren.

EdwinGLT

Inmiddels de keuze gemaakt en laten plaatsen. Het is de Vialle LPI geworden met ringtank. Ik heb hem laten plaatsen bij Henk Boertien in Wezep. Via het forum en facebook diverse tips gehad. Dank voor de tips en heeft mij geholpen om na te denken wat ik wel en niet wil!

arjenT5R

En heb je m nu op G3 kenteken?