Kraak bij remmen en optrekken uit stilstand

Gestart door Jegroen, 17-07-2017 12:17:22

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jegroen

Wanneer ik naar stilstand rem en als ik weer optrek kraakt jet nogal linksvoor. De remschijven en blokken heb ik vervangen. Het zit denk ik in de aandrijfas. Bij de apk hebben ze de hoes vervangen maar het kraken is niet minder geworden. Ik zou er wel een nieuwe in willen zetten. Moet ik dan de hele as vervangen of kan ik alleen de homokineet vervangen?
850 estate 2,5l 10v

volvobug

Als je weet dat het aan de homokineet ligt kun je deze los vervangen. Maar hoe weet je zo zker dat het daaraan ligt? Aandrijfassen kraken niet zozeer maar "knoepen".

Is het een eenmalige kraak bij optrekken? Draagarmrubbers gecontroleerd? Veerpoot OK, m..n. veerpootrubber/-lager? Reactiestangetjes OK? Remklauw gangbaar?
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

stuuraandeverkeerdekant

Citaat van: volvobug op 17-07-2017 12:24:26
Als je weet dat het aan de homokineet ligt kun je deze los vervangen. Maar hoe weet je zo zker dat het daaraan ligt? Aandrijfassen kraken niet zozeer maar "knoepen".
Over dat 'knoepen'... Dat doet mijn auto na het vervangen van de draagarmen en stuurstangen nu af en toe bij heel scherp insturen. Enig idee wat dat zou kunnen zijn?
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

kulk


-D©©©L-

Citaat van: Jegroen op 17-07-2017 12:17:22
Wanneer ik naar stilstand rem en als ik weer optrek kraakt jet nogal linksvoor. De remschijven en blokken heb ik vervangen. Het zit denk ik in de aandrijfas. Bij de apk hebben ze de hoes vervangen maar het kraken is niet minder geworden. Ik zou er wel een nieuwe in willen zetten. Moet ik dan de hele as vervangen of kan ik alleen de homokineet vervangen?
850 estate 2,5l 10v

Veerpootrubber slecht ? T kan vanalles zijn.

stuuraandeverkeerdekant

Ik zal eens beginnen met de goedkope optie van het invetten van de stuuruitslagbegrenzers. Gewoon een beetje wit vet?
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

kulk

Kan, heb ik zelf ook weleens gedaan. Lees hier dat er vaak kopervet gebruikt wordt.

stuuraandeverkeerdekant

Net wat kopervet erop gesmeerd en een paar scherpe bochtjes gedraaid. Geluid is nu weg. Kijken of het ook weg blijft.
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

razorx

Aangaande de oorspronkelijke vraag: Kan je het geluid ook bij stilstand reproduceren? Deinend op de bumper?

Jegroen

Aan de draagarmrubbers kan het niet liggen, De draagarmen heb ik in aan beide kanten vervangen. Stuurde daarna trouwens weer fantastisch.
Vet smeren aan de veerpootstangen? Dat wil ik wel proberen. Bedoel je daarmee de stabilisatorstangen? zo nee waar moet ik smeren?

-D©©©L-

Citaat van: stuuraandeverkeerdekant op 17-07-2017 15:52:54
Ik zal eens beginnen met de goedkope optie van het invetten van de stuuruitslagbegrenzers. Gewoon een beetje wit vet?

Dat helpt toch niet bij remmen of accelereren ? En waarom steel je een topic van een ander nog voordat de vraag beantwoord is ?

Citaat van: Jegroen op 17-07-2017 22:14:23
Aan de draagarmrubbers kan het niet liggen, De draagarmen heb ik in aan beide kanten vervangen. Stuurde daarna trouwens weer fantastisch.
Vet smeren aan de veerpootstangen? Dat wil ik wel proberen. Bedoel je daarmee de stabilisatorstangen? zo nee waar moet ik smeren?

Veerpootrubbers bedoelde ik. Die zitten bovenin, net onder het taatslager.

Jegroen

Citaat van: volvobug op 17-07-2017 12:24:26
Als je weet dat het aan de homokineet ligt kun je deze los vervangen. Maar hoe weet je zo zker dat het daaraan ligt? Aandrijfassen kraken niet zozeer maar "knoepen".

Is het een eenmalige kraak bij optrekken? Draagarmrubbers gecontroleerd? Veerpoot OK, m..n. veerpootrubber/-lager? Reactiestangetjes OK? Remklauw gangbaar?
Eerst dacht ik dat het aan de remklauwen lag. Rammelende blokken of zoiets. Deze heb ik vernieuwd ook de klemveren. Maar het knappen, kraken blijft en is duidelijk aan de bestuurderskant te horen. Het geluid klinkt niet schurend of schuiven. Het zijn echt wel tikken. Is er een manier op erachter te komen dat het het aan de homokineet ligt?

Jegroen

Citaat van: -D©©©L- op 17-07-2017 22:19:34
Citaat van: stuuraandeverkeerdekant op 17-07-2017 15:52:54
Ik zal eens beginnen met de goedkope optie van het invetten van de stuuruitslagbegrenzers. Gewoon een beetje wit vet?

Dat helpt toch niet bij remmen of accelereren ? En waarom steel je een topic van een ander nog voordat de vraag beantwoord is ?

Citaat van: Jegroen op 17-07-2017 22:14:23
Aan de draagarmrubbers kan het niet liggen, De draagarmen heb ik in aan beide kanten vervangen. Stuurde daarna trouwens weer fantastisch.
Vet smeren aan de veerpootstangen? Dat wil ik wel proberen. Bedoel je daarmee de stabilisatorstangen? zo nee waar moet ik smeren?

Veerpootrubbers bedoelde ik. Die zitten bovenin, net onder het taatslager.
Citaat van: -D©©©L- op 17-07-2017 22:19:34
Citaat van: stuuraandeverkeerdekant op 17-07-2017 15:52:54
Ik zal eens beginnen met de goedkope optie van het invetten van de stuuruitslagbegrenzers. Gewoon een beetje wit vet?

Dat helpt toch niet bij remmen of accelereren ? En waarom steel je een topic van een ander nog voordat de vraag beantwoord is ?

Citaat van: Jegroen op 17-07-2017 22:14:23
Aan de draagarmrubbers kan het niet liggen, De draagarmen heb ik in aan beide kanten vervangen. Stuurde daarna trouwens weer fantastisch.
Vet smeren aan de veerpootstangen? Dat wil ik wel proberen. Bedoel je daarmee de stabilisatorstangen? zo nee waar moet ik smeren?

Veerpootrubbers bedoelde ik. Die zitten bovenin, net onder het taatslager.
Daar zal ik morgen naar op zoek gaan met wat vet bij de hand.

-D©©©L-

Citaat van: Jegroen op 17-07-2017 23:00:14
Citaat van: -D©©©L- op 17-07-2017 22:19:34
Citaat van: stuuraandeverkeerdekant op 17-07-2017 15:52:54
Ik zal eens beginnen met de goedkope optie van het invetten van de stuuruitslagbegrenzers. Gewoon een beetje wit vet?

Dat helpt toch niet bij remmen of accelereren ? En waarom steel je een topic van een ander nog voordat de vraag beantwoord is ?

Citaat van: Jegroen op 17-07-2017 22:14:23
Aan de draagarmrubbers kan het niet liggen, De draagarmen heb ik in aan beide kanten vervangen. Stuurde daarna trouwens weer fantastisch.
Vet smeren aan de veerpootstangen? Dat wil ik wel proberen. Bedoel je daarmee de stabilisatorstangen? zo nee waar moet ik smeren?

Veerpootrubbers bedoelde ik. Die zitten bovenin, net onder het taatslager.
Citaat van: -D©©©L- op 17-07-2017 22:19:34
Citaat van: stuuraandeverkeerdekant op 17-07-2017 15:52:54
Ik zal eens beginnen met de goedkope optie van het invetten van de stuuruitslagbegrenzers. Gewoon een beetje wit vet?

Dat helpt toch niet bij remmen of accelereren ? En waarom steel je een topic van een ander nog voordat de vraag beantwoord is ?

Citaat van: Jegroen op 17-07-2017 22:14:23
Aan de draagarmrubbers kan het niet liggen, De draagarmen heb ik in aan beide kanten vervangen. Stuurde daarna trouwens weer fantastisch.
Vet smeren aan de veerpootstangen? Dat wil ik wel proberen. Bedoel je daarmee de stabilisatorstangen? zo nee waar moet ik smeren?

Veerpootrubbers bedoelde ik. Die zitten bovenin, net onder het taatslager.
Daar zal ik morgen naar op zoek gaan met wat vet bij de hand.

Ik zou eerst eens kijken of er niet 1 doorgerot is. Het is niet fijn als je in de vette bende moet gaan sleutelen. Rubbers van de ophanging en vet is altijd een slechte combinatie. Tenzij je rubbers verkoopt.
Om 1 of andere reden heb ik het idee dat het beter is om je te verwijzen naar een goede howto of een garagebedrijf.

T5-4life

#14
Veerpootrubber:



En als die kapot is ziet het er zo uit: klik hier
C70 T5 coupe LPI 1998 399 dkm
C70 T5 cabrio 2000 236 dkm
S80 D5 2005 317 dkm