V70N aankoop tips en advies gevraagd

Gestart door petrolhead2.5, 21-07-2017 19:28:47

Vorige topic - Volgende topic

petrolhead2.5

Zo langzaam aan begint 't bij mij te kriebelen om een V70N facelift 2005-2008 met weinig km's uit zweden te importeren. Niet omdat de ouwe trouwe 10V slecht is maar het is een oude auto en iedere keer mankeert er wel wat aan, het is wel m'n hobby maar iets minder vaak (hoeven) sleutelen kan mij wel passen. Hij mag ook nog rustig een half jaar of langer blijven hobbelen, maar daarna moet er toch wat anders komen, dus ben me vast aan inlezen etc. Natuurlijk heb ik me her en der wel wat gevonden maar de aanwezige kennis op dit forum is van een hoger niveau, dus ik ben benieuwd of er nog aanvullingen zijn  ;)

Doel v/d auto: lekker cruisen, af en toe lekker doortrekken in de toeren, wintersport, s'zomers caravan erachter, af en toe de hond van m'n ouders mee en straks de kinderwagen.

Mijn voorkeur:

2.4 NA 140 of 170pk, ik hoef niet perse turbo (kan ook allemaal stuk)
bij voorkeur handgeschakeld
zal bouwjaar 2006-2007-2008 kunnen worden
Max 200.000km gedraaid
LPG (al dan niet inbouw) is eigenlijk een must

Optie 1:

Bi Fuel af fabriek maar is dat een goede keuze qua LPG installatie?
En is een Bi Fuel nog te chippen van 140 naar 170 (BSR zelfs 180pk?)
En direct kleppen stellen omdat deze bijv. al meerdere km's op LPG heeft gedraaid?

Optie 2:

LPG naderhand erin leggen + chip

Wat is in bovenstaand de beste keuze?

Wat zijn de aandachtspunten bij een N (nog aanvullingen?)

1. ETM maar volgens mij beter vanaf 2004?
2. Moet ook bij de N nog carterventilatie worden vervangen? hebben deze blokken last van een hoge carterdruk? en als gevolg die ellendige olie lekkage van achterste kering? (dat moet ik dus niet hebben)
3. Ik lees op volvo forum problemen met O ringen (dalende oliedruk), maar die kan ik in principe zelf relatief makkelijk preventief vervangen
4. Is de Condensor airco een zwak punt?
5. Hoe zit 't met de variabele kleptiming unit moet deze wel of niet worden gewisseld?
6. Zijn er veel airco problemen (ECC) ? da's voor mij n.l wat lastiger materie

Volgens mij is de techniek van dit type V70 nog wel te overzien of heb ik 't mis?

Ik wil een auto die een goede onderhoudshistorie (liefst dealer) heeft, moet een goede basis zijn. Als er wat vervangen moet worden wil ik dan ook top kwaliteit onderdelen gaan gebruiken, ik ben met de 850 regelmatig binnen 1 - 2 jaar weer aan 't sleutelen geraakt met dezelfde delen omdat ik er imitatie (welliswaar via de normale onderdelenleveranciers in NED) aan heb gesleuteld. Ik ga in de toekomst voor origineel of beter, met een zo goed mogelijke auto als basis.

Ik heb ook nog gedacht aan:

1. Mercedes C klasse combi (vindt m'n vrouw lelijk) dus valt af
2. Fiat 1.9JTD 150pk multijet (croma 2008-2010) maar rij eigenlijk net iets te weinig voor diesel

Blijft over V70 persoonlijk erg mooie auto en toch die heerlijke vijfpitter wat Volvo rijden gewoon leuk maakt.

Ik ben benieuwd of er nog vragen / suggesties zijn.

arjenT5R

Volgens mij is dit t 850 forum.... ga s weg...
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

)()()sT

Zo, we zijn weer behulpzaam hiero! :o 8)

arjenT5R

Citaat van: )()()sT op 21-07-2017 21:42:14

Niet zo licht geraakt hoor Joost  :-*, hoort hier gewoon niet thuis...
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

nieuwe_arjan

tja, wil je een station wat de volvo is of wil je een hatchback (zo'n 3x niks platgeslagen achterkant) wat door iedereen maar enthousiast een station genoemd wordt. ???

Citaat van: petrolhead2.5 op 21-07-2017 19:28:47
ik ben met de 850 regelmatig binnen 1 - 2 jaar weer aan 't sleutelen geraakt met dezelfde delen

Ja heb ik ook: je blijft draagarmen, remblokken, schijven, stuurstangen en zo vervangen. Maarja, met bijna 600.000 km op de teller, 20 jaar oud, geen roest aan de koets........

Ik denk persoonlijk dat je dat soort waarden met een "nieuwe" auto niet meer gaat halen.

Als je zelf wat aan de nieuwe auto wilt doen, heb je ook software?

StefanCJ

Met Vida en een dice ben je er wel.

UserID6342

De N's zijn gewoon goed, maar hebben ook hun standaard dingetjes uiteraard.

*Draagarmen voor
*ETM
*O-ringen carter ivm oliedruk
*Condensors scheuren /trekken krom

Als je voor zo'n auto gaat kijken,zou ik in ieder geval Vida en Dice meenemen om het ding uit te lezen. Vertelt je meteen al heel wat meer over de eventuele storingen. Ze lopen meer als prima op LPG, de Bi-Fuels ben ik ik hier nog niet tegengekomen dus geen ervaring mee.

Wat ik wel vaak bij de N zie, is dat de condensor krom is of beschadigd. Meerdere problemen met de ECC ben ik nog niet echt tegengekomen, behalve leeg systeem en heel af en toe een kapotte compressor.  Draagarmen zijn iets beter als bij een 850, maar vervang ik hier toch ook vrij regelmatig. Als je ze moet vervangen, ga dan idd voor een fatsoenlijk merk.  Aandrijfassen kan een puntje zijn, willen nog wel eens sneuvelen / speling geven.  Meer als bij een 850 of classic.

De CVVT units kunnen wel eens kapot lopen, maar gebeurt niet zoveel. Bij de jongere modellen heb je er 2 op zitten, zowel in als uitlaat. De sensoren geven vaker de geest (bovenop kleppendeksel) als de units zelf.  Bij lekkage is het over en dien je ze te vervangen, gemiddeld een 300 per stuk.  Als je niet weet hoe, kunnen het rotzakken zijn om echt goed af te stellen, het gaat ook vaak mis hierin waardoor de auto beduidend vermogen mist.

Persoonlijk vind ik de N beter doordacht als de 850 / classic, er zit natuurlijk ook een hele tijd tussen, het rijdersgevoel is bij een N compleet weg vergeleken bij een 850. Maar het zijn, in mijn opinie, fijne auto's om mee te rijden.

V70 classic

Even over draagarmen.
Is dat msn ook een probleem van deze tijd ?

We leven in een maatschappij waar we meer op drempels rijden dan vlakke weg.
Lijkt mij dat tegrnwoordig ophangingsdelen relatief zwaarder belast worden dan vroeger.

Dat de 850 / automobiel zeg maar de eerste 4 K probleemloos deed.
En de laatste 3 K meer als rockclimber word gebruikt  :eusa_think:
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

UserID6342

Zou idd heel goed kunnen hoor, maar denk ook dat de kwaliteit van de huidige draagarmen (welke dan ook) beduidend minder is als vroeger.... Het is, in mijn optiek, een standaard vervangingsdeel geworden (helaas).

V70 classic

Citaat van: Dirk342 op 22-07-2017 08:21:54
Zou idd heel goed kunnen hoor, maar denk ook dat de kwaliteit van de huidige draagarmen (welke dan ook) beduidend minder is als vroeger.... Het is, in mijn optiek, een standaard vervangingsdeel geworden (helaas).

Dat is met alles he.
Men wil je gewoon elke paar jaar in een andere auto.
Een onderhouds beurt van 1 K is een goed argument om in te ruilen he.
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

)()()sT

Citaat van: arjenT5R op 21-07-2017 21:57:14

Heeft niks met lichtgeraakt te maken hoor ;)
Het hoort idd in off-topic thuis (al is het meer on-topic dan menig onderwerp hier ;D) en daar is het inmiddels al naar verplaatst. Er zit hier genoeg N/NN kennis hier en we zijn hier om elkaar te helpen, niet om elkaar af te bekken  :-*

Als ik overigens een N zou gaan zoeken, dan zou ik gelijk een 2.5T zoeken. Vooral omdat je ook met sleurhut gaat een stuk lekkerder rijden.

-D©©©L-

Citaat van: )()()sT op 22-07-2017 08:48:59

Het hoort idd in off-topic thuis (al is het meer on-topic dan menig onderwerp hier ;D) en daar is het inmiddels al naar verplaatst. Er zit hier genoeg N/NN kennis hier en we zijn hier om elkaar te helpen, niet om elkaar af te bekken  :-*

Als ik overigens een N zou gaan zoeken, dan zou ik gelijk een 2.5T zoeken. Vooral omdat je ook met sleurhut gaat een stuk lekkerder rijden.

Ja maar die gaan toch kapot bij het inklikken van de gordel  :evil:

elianmars

Citaat van: nieuwe_arjan op 21-07-2017 22:18:48
tja, wil je een station wat de volvo is of wil je een hatchback (zo'n 3x niks platgeslagen achterkant) wat door iedereen maar enthousiast een station genoemd wordt. ???

Citaat van: petrolhead2.5 op 21-07-2017 19:28:47
ik ben met de 850 regelmatig binnen 1 - 2 jaar weer aan 't sleutelen geraakt met dezelfde delen

Ja heb ik ook: je blijft draagarmen, remblokken, schijven, stuurstangen en zo vervangen. Maarja, met bijna 600.000 km op de teller, 20 jaar oud, geen roest aan de koets........

Ik denk persoonlijk dat je dat soort waarden met een "nieuwe" auto niet meer gaat halen.

Er zijn genoeg N's waar inmiddels ruim 5 ton op de teller staat en die gewoon vrolijk doorgaan. Een paar voorbeelden kun je zelfs hier op het forum vinden.

Vulk

Citaat van: Dirk342 op 22-07-2017 08:21:54

Ik denk dat dat wel meevalt. Ik heb er originele inzitten en die doen het intussen al 120.000km goed. Heb geen idee of de rest van de staat van het onderstel een impact heeft op de slijtage van de draagarmen? Ik ben wel een vrij rustige bestuurder, het zou best wel kunnen dat de gemiddelde 850 turbo meer afgejakkerd wordt.

Overigens rijd ik 95% van mijn kilometers in België, waar de wegen dus niet al te best zijn.

Citaat van: arjenT5R op 21-07-2017 19:48:28
Volgens mij is dit t 850 forum.... ga s weg...

Een beetje subtieler mag ook.  :laugh:

Jeroentjuh

Citaat van: )()()sT op 22-07-2017 08:48:59
I

Ik zou dan voor de 2.0T gaan  ;)