tik in motor

Gestart door MennoS, 27-07-2017 08:58:30

Vorige topic - Volgende topic

MennoS

Hallo Allemaal,

Sinds een week ofzo heb ik een hele vreemde tik in de motor (2.3 turbo). Niet de standaard snelle tik van een koude start, maar een heel metalige, niet-constante tik. Echt alsof iemand met een stuk metaal op de motor zit te tikken. Aanvankelijk deed ie dit alleen bij koude motor, de eerste minuut ofzo, maar nu er mee gereden te hebben, doet hij het steeds langer. Ik probeerde een video via Tinypic te uploaden, maar dat lukt niet, dus dan maar een omschrijving.

De tik loopt niet gelijk met de toeren, meer alsof er iets los hangt. Als je dan wat gas geeft, reageert ie wel daarop. Het geluid is duidelijk hoorbaar buiten de auto, gezien de vreemde gezichten die ik krijg van voorbijgangers.
Het geluid klinkt harder van onder de motor, dan van boven en lijkt uit de buurt van het carter links te komen, vlak naast de automaat.

Een klepstoter lijkt mij een constanter geluid te geven. Dus zit ik te denken aan drijfstanglagers of iets? Of zou het iets kunnen zijn met de automaat?

Iemand enig idee wat het is en vooral ook hoe dit op te lossen?
854 T-5R AT=>MT BlackStone
854 T-5R MT Cream Yellow

-D©©©L-

Citaat van: MennoS op 27-07-2017 08:58:30
Hallo Allemaal,

Sinds een week ofzo heb ik een hele vreemde tik in de motor (2.3 turbo). Niet de standaard snelle tik van een koude start, maar een heel metalige, niet-constante tik. Echt alsof iemand met een stuk metaal op de motor zit te tikken. Aanvankelijk deed ie dit alleen bij koude motor, de eerste minuut ofzo, maar nu er mee gereden te hebben, doet hij het steeds langer. Ik probeerde een video via Tinypic te uploaden, maar dat lukt niet, dus dan maar een omschrijving.

De tik loopt niet gelijk met de toeren, meer alsof er iets los hangt. Als je dan wat gas geeft, reageert ie wel daarop. Het geluid is duidelijk hoorbaar buiten de auto, gezien de vreemde gezichten die ik krijg van voorbijgangers.
Het geluid klinkt harder van onder de motor, dan van boven en lijkt uit de buurt van het carter links te komen, vlak naast de automaat.

Een klepstoter lijkt mij een constanter geluid te geven. Dus zit ik te denken aan drijfstanglagers of iets? Of zou het iets kunnen zijn met de automaat?

Iemand enig idee wat het is en vooral ook hoe dit op te lossen?

Doet hij dit ook in stilstand met draaiende motor ?

freefall

Drijfstanglager lijkt me toch met toerental synchroon te moeten klinken.
1997 417 nautic blue S70 2.5T AT Zoonlief
2000 426 mystic silver V70D AT
1997 421 dark olive pearl V70 2.5T 2.3T AT AWD
1998 419 sand silver S70 T5 AT zoonlief
1995 421 dark olive pearl 850 T5R AT
i beun, therefore i am

MennoS

In stilstand met draaiende motor is het getik minder constant, dus alsof er iets los hangt, of dat iemand op het blok zit te tikken. Bij meer toeren is het wat constanter en loopt met de toeren mee, al verdwijnt het met normaal rijden. Het is dus met name bij stationair en iets verhoogde toerentallen.
Ik heb ook geen vermogen verlies.
854 T-5R MT Cream Yellow

MennoS

Ik heb een video gepost op Youtube:

https://www.youtube.com/watch?v=7A_W7EC_UC0

Iemand enig idee?
854 T-5R MT Cream Yellow

UserID6342

Klinkt mij toch als drijfstanglager / drijfstang helaas....

MennoS

Citaat van: Dirk342 op 27-07-2017 11:37:31
Klinkt mij toch als drijfstanglager / drijfstang helaas....

Ok.. En hoe ga ik dit aanpakken?
854 T-5R MT Cream Yellow

UserID6342

Als het idd een drijfstang of drijfstanglager is, zal het blok toch uit elkaar moeten.  Linksom of rechtsom, daar ontkom je niet aan.

peteRRR

Zou eerst al je olie er uit halen en op slijpsel controleren dan weet je genoeg.

Groet
Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla

MennoS

Citaat van: Dirk342 op 27-07-2017 11:44:31
Als het idd een drijfstang of drijfstanglager is, zal het blok toch uit elkaar moeten.  Linksom of rechtsom, daar ontkom je niet aan.
Ik dacht eraan om carter eronder uit te schroeven om dan beter te kunnen bepalen wat er aan de hand is.

Citaat van: peteRRR op 27-07-2017 11:45:23
Zou eerst al je olie er uit halen en op slijpsel controleren dan weet je genoeg.
Want? Wat weet ik dan? Slijpsel = lager?
854 T-5R MT Cream Yellow

UserID6342

Citaat van: MennoS op 27-07-2017 13:23:35
Citaat van: Dirk342 op 27-07-2017 11:44:31
Ik dacht eraan om carter eronder uit te schroeven om dan beter te kunnen bepalen wat er aan de hand is.
Dat kan idd, maar als een drijfstang krom is, moet toch de kop eraf....

peteRRR

Die korte hevige slijtage van een lager gaat in de olie zitten en zou je eerst zo eens kunnen bekijken.

Carter lossen zou ik als stap 2 doen ;)

En niet meer mee gaan rijden want het klinkt niet goed.

Groet
Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla

MennoS

Citaat van: peteRRR op 27-07-2017 13:45:24
Die korte hevige slijtage van een lager gaat in de olie zitten en zou je eerst zo eens kunnen bekijken.

Carter lossen zou ik als stap 2 doen ;)

En niet meer mee gaan rijden want het klinkt niet goed.

Groet

Ik wilde aankomend weekend een rollenbank test doen, maar die heb ik maar gecancelled ja :eusa_angel:. Hij staat nu al in de garage en daar komt ie voorlopig niet uit nee..  :(
854 T-5R MT Cream Yellow

arjenT5R

Pfoe klinkt idd zuur!

Geen idee hoe handig je bent enzo maar idd olie aflaten. Als daar een soort zilververf uit komt weetje wel genoeg.
Dan ff de pan er van onder meubelen dat moet toch gebeuren.

Drijfstangen voor t zicht draaien en per drijfstang de speling voelen.
Maar daar ben je snel genoeg achter ben ik bang.
Krom... Wanneer gaat zo'n ding krom? Alleen als je er lompe turbodrukken op zet bij weinig toeren of als er iets anders vreemds gebeurt.
Maar dat weet je vast zelf wel?
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

MennoS

Citaat van: arjenT5R op 27-07-2017 17:30:35
Pfoe klinkt idd zuur!

Geen idee hoe handig je bent enzo maar idd olie aflaten. Als daar een soort zilververf uit komt weetje wel genoeg.
Dan ff de pan er van onder meubelen dat moet toch gebeuren.

Drijfstangen voor t zicht draaien en per drijfstang de speling voelen.
Maar daar ben je snel genoeg achter ben ik bang.
Krom... Wanneer gaat zo'n ding krom? Alleen als je er lompe turbodrukken op zet bij weinig toeren of als er iets anders vreemds gebeurt.
Maar dat weet je vast zelf wel?

Uiteindelijk zal ik het vast zelf kunnen repareren, maar eerst maar eens uitzoeken wat het is.
854 T-5R MT Cream Yellow