Lambdasonde/Luchtmassameter

Gestart door Mark1981, 01-08-2017 11:10:09

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mark1981

Mede roffelaars,

Ik heb een probleempje.

Mijn roffel had een paar weken geleden voor het eerst kuren. De auto viel tijdens het rijden ineens uit, de toeren vielen weg, soms ging de motor dan toch weer aan maar vaak viel deze helemaal uit. Na een paar minuten kon ik de auto weer starten en mijn weg vervolgen. Dit kon dan zo een paar dagen weer goed gaan en vervolgens viel de auto 2 x in 1 km uit enzovoort enzovoorts. Ik ben naar mijn eigen garage gegaan en heb een nieuwe luchtfilter en brandstoffilter laten plaatsen en de verdelerkap is door hen nagekeken en ok bevonden. Het probleem was een paar dagen weg en kwam helaas weer terug

Zoekwerk op internet en advies van een facebookgroep leerde mij dat dit waarschijnlijk relais 103 zou zijn. Ik heb deze besteld en veiligheidshalve ook een andere nokkenassensor en bobine. Nadat ik de relais vervangen had heb ik 2 weken zonder problemen gereden en, je raad het al, na deze 2 weken kwam hetzelfde probleem terug. Ik wil gewoon een betrouwbare auto en zodoende heb ik hem naar een garage gebracht om uit te laten zoeken wat het zou kunnen zijn. 

Deze adviseerde mij nieuwe bougies en bougiekabels ( stond een getal 92/19 in de oude, wat betekend dat ) Ik heb dat laten doen en tevens zijn de nokkenassensor en bobine toen geïnstalleerd. De auto rijdt nu weer prima maar het lampje van de lambdasonde brandt, deze wil ik graag uit hebben natuurlijk. Wie kan mij helpen?

Ik heb de obd1 uitgelezen en heb de volgende codes ontdekt

A1 : 1-3-4
A2 : 1-2-1 deze verdenk ik
A3 : 3-2-1
A7 : 1-2-2 en 1-2-1

Resetten lukt mij niet met de 4-1-5-1 methode in A7 en ook niet met loskoppelen van de accu.

Ik ben nu wel een beetje ten einde raad en wil de storing graag weg hebben. De auto rijdt welliswaar prima, maar mijn vertrouwen dat dit nu ook zo blijft is wel een beetje verdwenen. Wie kan mij helpen.

Groeten 

aloisdecroon

Wat voor motor zit er in de 850 ? en welk bouwjaar is deze, al zou 1992 logisch zijn.

92/19 op bougiekabels betekend dat ze gemaakt zijn in 1992 week 19, best wel oud dus :P (die werkte zeker niet 100% meer)

kulk

Ik heb wat zitten zoeken voor je en het lijkt hem te zitten in je luchtmassameter.

Stekker van dit ding al eens bekeken of die goed zit?

peteRRR

Je zou die LMM ook eerst kunnen reinigen,...werkt ook prima ( mits niet in vergaande staat ),....enkel het element goed reinigen en goed laten drogen voordat je deze weer terug plaatst,.....http://www.oliehandel.nl/product/maf-Sensor-reiniger-87896

En niet nooit met andere dingen dan enkel die/zo,n spray gaan zitten trutten aan het LMM element ;)

Groet
Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla

Marijn Degens

LMM stekker, inclusief de kabel is een noitoire boosdoener, eigenlijk de hele zooi kan je beter eens vervangen indien je nog steeds met origineel rond rijd. De LMM is dusdanig belangrijk, dat je eigenlijk niet moet gaan zitten stoeien met half werk in mijn ogen. Er is overigens een officiele upgrade vanuit Volvo ooit gekomen waarbij de kabel met een tiewrapje geknikt wordt vast gezet aan de stekker, dus vanuit fabriek is het al niet van al te beste kwaliteit.

Mark1981

Citaat van: peteRRR op 01-08-2017 13:32:05
Je zou die LMM ook eerst kunnen reinigen,...werkt ook prima ( mits niet in vergaande staat ),....enkel het element goed reinigen en goed laten drogen voordat je deze weer terug plaatst,.....http://www.oliehandel.nl/product/maf-Sensor-reiniger-87896

En niet nooit met andere dingen dan enkel die/zo,n spray gaan zitten trutten aan het LMM element ;)

Groet

Ok. Dat wil ik best wel eens proberen. Dan is het wel noodzakelijk dat ik de lmm er helemaal afhaal?
Citaat van: Marijn Degens op 01-08-2017 14:16:26
LMM stekker, inclusief de kabel is een noitoire boosdoener, eigenlijk de hele zooi kan je beter eens vervangen indien je nog steeds met origineel rond rijd. De LMM is dusdanig belangrijk, dat je eigenlijk niet moet gaan zitten stoeien met half werk in mijn ogen. Er is overigens een officiele upgrade vanuit Volvo ooit gekomen waarbij de kabel met een tiewrapje geknikt wordt vast gezet aan de stekker, dus vanuit fabriek is het al niet van al te beste kwaliteit.

Van deze oplossing heb ik idd ook al gehoord. Is bij mij nog niet gedaan iig.
Citaat van: aloisdecroon op 01-08-2017 12:12:23
Wat voor motor zit er in de 850 ? en welk bouwjaar is deze, al zou 1992 logisch zijn.

92/19 op bougiekabels betekend dat ze gemaakt zijn in 1992 week 19, best wel oud dus :P (die werkte zeker niet 100% meer)
de auto is vd maand 25 jaar oud geworden. Dus het waren nog de originele kabels, dat verklaart ook wel het eea.

Dan nog een aanvullend vraagje. De storing lambasonde kan dus evengoed lmm zijn? En; beter een eerst een nieuwe lmm of een nieuwe lambdasonde of beiden?

Marijn Degens

Alle sensoren begeven het op enig moment. Ik weet niet precies wat je budget is uiteraard, maar als je er zin en geld voor hebt zou ik de meeste sensoren gaan vervangen mits deze nog origineel zijn. Om te beginnen de LMM en als de Lamdba een probleem geeft zou ik die ook meenemen. Maar goed, ik ben zelf nogal snel van het vervangen zoals je merkt ;D

JvW

#7
Zoals reeds eerder gezegd zou je de LMM eerst eens uit kunnen wisselen met iemand anders, zodat je kunt zien of het idd alleen de LMM is die de storing veroorzaakt. Het zou zomaar kunnen dat daarna ook je melding mbt lambdasonde weg is.
Daarna kun je altijd beslissen of je zowel de LMM als de lambdasonde wilt gaan vervangen.

Edit: LMM van Bosch kost je op dit moment 145 euries. Een lambdasonde 46 (Bosch). Voor 200 euro aan onderdelen zou de auto zomaar weer helemaal goed kunnen zijn. Maar het blijft jouw keuze....
Daarna wel op termijn de carterventilatie aan (laten) pakken, want ik vermoed dat die weleens wat dicht kan zitten (misschien zelfs nog met een vlamdover). Nu is de motor nog kurkdroog (afgezien van de aansluiting van de carterventilatieslang net voor je gasklep).

peteRRR

1 Van de eerste dingen die ik deedt toen ik met de aanschaf de motorruimte ging poetsen was,...he wat zit daar nu een rare tyrip?,...hub knip
weg dat ding :evil:

Geen last van gehad trouwens,...later ook het volvo verhaaltje gevonden over die tyrip.

Je moet het wel kunnen en een beetje voorzichtigheid met het reinigen is wel een must,...lees je eens in!
Kan je dit niet ook niet aan beginnen ;)

Groet
Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla

Mark1981





Ik heb de (vermoedelijke ) boosdoener er eens uit gehaald en ik moet zeggen die ziet er best heel fris uit. Al weet ik niet hoe een goede of een slechte eruit zien. Ik heb de contactjes even schoongemaakt met een of andere spray van Motip. Dat maakte iig niet dat de storing weg ging. Ik moet zeggen, ik vind het ook wel vreemd dat de obd1 reset niet werkt. De lmm reinigingsspray hadden ze niet bij AOC ( das een autoonderdelen shop hier ).

Mijn volgende vraag is of er iemand in de buurt is ( walcheren ) die eenzelfde lmm heeft die ik eens zou kunnen uitruilen om te zien of daarmee de storing weg is. Een nieuwe kopen is niet erg maar het is wel een dure grap aangezien ik niet zeker weet of het de boosdoener is.

FYI: AOC vraagt er op een halve euro na 300 euro voor :-S

Mark1981

Citaat van: kulk op 01-08-2017 12:57:13
Ik heb wat zitten zoeken voor je en het lijkt hem te zitten in je luchtmassameter.

Stekker van dit ding al eens bekeken of die goed zit?

De stekker past volgens mij maar op 1 manier

JvW

Als je even hebt, dan kun je beter via Autodoc bestellen. Scheelt je een hoop met centen. Dan heb je voor 200 euro ook gelijk je lambdasonde vervangen (beiden Bosch).

aloisdecroon

probeer anders eerst een werkend exemplaar van iemand anders ze auto, kan je veel mee uitsluiten zoals bedrading van jou auto !

peteRRR

Heb je nu de contakten van de stekker aansluiting schoongemaakt,...dat is wel goed maar daar gaat het niet echt om?

Tinypic werkt niet ( had een plaatje voor je ) maar hier een link met een foto,..http://www.ebay.com/itm/Brand-New-Volvo-850-93-95-Mass-Air-Flow-Sensor-Bosch-0280217002-Free-Shipping-/152587787100?fits=Make%3AVolvo%7CModel%3A850

Even op klikken,....dat element in de behuizing aan de kopse kant in het midden daar gaat het om,...die moet schoon ;)

Groet
Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla

Mark1981

Die lmm cleaner heb ik moeten bestellen.  Dus ik heb contactspray gekocht om dat ook maar te proberen. Ik had wel door dat je de binnenkant van de lmm bedoelde om schoon te maken.